Nybörjare inom fonder & sparande

Hej!

Jag är 22 år och har egentligen inte tills precis nyligen börjat läsa om fonder och hur man kan spara effektivt. Jag kommer från en familj där vi har knappt någon kunskap om hur sånt fungerar så det känns lite segt att behöva börja från vad som känns 0!

Men men det är ingen idé att klaga, utan bäst att börja så fort som möjligt… Jag har nedan min fondportfölj (har inte investerat än, tänkt göra det inom kommande dagar). Ni får jätte gärna kritisera den eller ge feedback… uppskattar allt.

Jag har tänkt investera totalt 30.000 kr i fonder. Jag har tänkt spara i minst 10-15 år, samt att jag stoppar in ca 10-15% av min inkomst varje månad.

Uppdelat så här:

• Globalt: 80% Länsförsäkringar Global Indexnära (24.000 kr)

• Investmentbolag: 10% Spiltan Aktiefond Investmentbolag (3000 kr)

• Småbolag: 10% AMF Aktiefond småbolag (3000 kr)

Är det något jag har missat kanske?? Eller är det en okej portfölj?

9 gillningar

Hej och välkommen!

22 år är ju ingenting och du har hela livet framför dig. Perfekt ålder att börja, så känn dig tidig istället för sen på bollen.

80% globalt och 20% svenskt känns helt rimligt och gillar personligen alla tre fonderna du nämner och äger dem själv. Har en större home bias än du men 20% bryr sig knappt ens de mest inbitna globalförespråkarna om att gnälla på. Tycker det ser mycket bra och enkelt ut.

2 gillningar

Hej! Roligt att du börjar tidigt.

Jag tycker att det är en fin första portfölj. Det enda grundläggande som jag tycker kan fattas är en ca 10 - 15% tillväxtmarknadsfond. Men det kanske du aktivt har valt bort?

Sedan kan jag bara dubbelkolla om du också har säkrat upp pengar som kan behövas inom 5 år, innan du går på aktiedelen.

När du senare har koll på portföljen och dess risker, skulle det möjligtvis vara fördelaktigt med portföljbelåning. När man är ung, har väldigt lång sparhorisont, aggressivt sparmål och en diversifierad porfölj - kan en portföljbelåning på ca 10-15% på ett relativt säkert sätt ta dig till ditt mål snabbare. Jag har själv använt detta sedan nordnet och avanza introducerade det.

1 gillning

Fin portfölj och bra att du börjar redan nu när du är så ung! :slight_smile:

Skulle jag göra någon förändring så hade jag ersatt investmentbolag med Plus allabolag Sverige (bredare fond istället för smal nischfond) samt bytt amf Småbolag mot Plus mikrobolag (indexfond istället för aktiv)

4 gillningar

Ursäkta om jag lånar tråden lite, går det har portföljbelåning på Nordnet med endast två fonder och följande fördelning?
Ca 80% Globalfond, Ca 20% Sverige indexfond.

Står något där att en fond ska ha max 60% men kanske inte stämmer.

1 gillning

Skulle det vara så att det är max 60% borde du kunna ha 2 globalfonder istället för 1.
Använder ej själv NN.

2 gillningar

Det är max 60% som gäller i en fond. Dela upp globalfonden i 2 med 40% i varje så ska det inte va några problem…

2 gillningar

Som de andra nyss sade så kör man två globalfonder då. Själv lade jag bara till Swedbank robur access global A.

1 gillning

Du har inte missat någonting men jag har nog gjort det.

Jag har investerat i över 30 års tid och dribblat med allt från fastigheter och insmugglade ädelmetaller till aktier, fonder, högriskobligationer, valutor, P2P lån och begagnade livförsäkringar. Jag har gått lång och jag har gått kort. Mer än en gång har jag läst en tidnings artikel och köpt årets kanonaktie för att få kalla fötter veckan därpå och sålt med förlust men jag har också prickat in storslam flera gånger och haft vett att sälja i tid. Jag har även fått en uppenbarelse att köpa världens framtidsaktie som visade sig vara en flopp. Periodvis har jag suttit fullinvesterad i aktier och periodvis har jag gjort allt för att värja mig mot inflationsspöket som förblev en illusion. Vid andra tillfällen har jag suttit med hälften i cash bara för att vänta in en perfekt timing som ibland gått i lås med yttersta precision men som ibland istället fortsatt lysa med sin frånvaro. Visst har det gått bra, jag har tjänat mycket pengar och är nöjd. Dessutom har jag haft fantastiskt roligt och samtidigt lärt mig massor men med stor sannolikhet så hade nog faktiskt den totala avkastningen blivit högre om jag istället hade investerat mina pengar i en enda global indexfond under alla dessa år och bara lutat mig tillbaka.

Att köpa andelar i en global indexfond för sina besparingar varje månad år ut och år in är nog det smartaste man kan göra. Har noterat liknelsen mellan en global indexfond och en höstack här på forumet, leta inte efter nålarna i en höstack utan köp istället hela stacken och det tror jag är helt korrekt. Jag har inte bara letat nålar utan har också oroat mig för att stacken ska ta eld och brinna upp eller att den ska totalförstöras i en regnstorm men det har aldrig skett. Om det börjar brinna i stacken så kommer alltid en brandkår i någon skepnad och släcker innan skadorna blir för stora och vid ett skyfall blir stacken visserligen våt men efter ett litet tag dyker det alltid upp någon och lägger på en presenning.

4 gillningar

Jag håller med dig till 100%. :+1::+1::grin:.

1 gillning

Med andra ord klarar man sig riktigt bra med 100% LF Global indexnära långsiktigt. Automatisk månadssparande och kör på. :grin:. 0.22% i avg precis som det ska vara :+1:. Sedan som du säger att det går anstränga sig göra annorlunda och många ggr med mycket högre risk ,men oftast både krångligt och onödigt .

Inte bara högre risk, krångligt, tidsödande och onödigt utan förmodligen också sämre avkastning på lång sikt. Ser endast ett problem med 100% i en globalfond: Man lär sig inte av sina misstag för man gör inga, man lär sig faktiskt ingenting.

Frågan är bara om det är ett stort problem att inte lära sig något av sina misstag :grin::thinking: ? Då man har gjort rätt från början behöver man inte bli varken bättre eller sämre på det . Det sköter sig själv precis som det ska vara i ett långsiktigt sparande på börsen. Som du säger själv du har lärt dig jätte mycket men ändå hade du haft bättre avkastning utan att fattat 0 om börsen och aktier. Jag tycker att den kunskap majoriteten av småsparare behöver inte i vardagen. Viktigaste av allt är att man vet eller får rätt information att man kan bli rik på börsen även om man sparar i billigaste global indexfond långsiktigt. :+1:. Viktigaste är att man kan grunderna hur man sparar på börsen långsiktigt. Hur mycket än man lär sig om börsen/aktier blir det ändå svårt slå index långsiktigt :+1:. Sedan om man optimerar hit och dit blir börsen likt spelberoende. Det har vi många av oss problem med,alla vi som är intresserade :joy:. Då kan det bli lätt så att man blir ofta missnöjd med portföljen och vill ändra lite för att man tycker att det blir bättre :grin:. Sedan inser man att man har tappat några % i slutet av året jämfört med global indexfonden,men man hade lite roligt i alla fall :joy:. Varje hobby kostar pengar tyvärr :joy:.

Det är inget problem alls, snarare tvärsom.
Tyvärr försvinner väl spänningen nästan helt men den kan man ju söka på annat håll.

Finns det någon annan fond som är likvärdig den du nämnde?
Jag kommer inte åt svenska fonder och ETFer men kommer åt allt listat i USA.

Du bor i Usa eller hur? I så fall hade jag valt den billigaste alt som följer s&p 500 :+1:. Jag vet inte vilken du kan få för den billigaste avg? Du klarar dig riktigt bra bara att följa Usa index och specielt om du kan köpa det billigt. :+1:. Vi som bor i Sverige får inte tillbaks 15% i källskatt på utdelningar. Det blir en hel del extra avg 0.18% + 0.22% lite ca räknat. Det känns ändå tryggare globalt än bara ha allt i Sveriges indexfond :+1:.

Jag kommer endast åt US listat genom min mäklare i Hong Kong.
Vad jag söker är en global index ETF som täcker hela globen och kan köpas USA. Jag letar vidare men stöter du på den typen så hör av dig. LF fonden du nämner kommer jag att rekommendera till en bekant i Sverige.

1 gillning

Du kan höra med JanBolmeson RT går även skriva privat meddelande :+1:. Han brukar ha koll på mycket och lite till :grin::+1:

1 gillning