Nybörjarfråga om Lysa 90/10-fördelning och hur det följer Morningstar Global Markets index

Hej!

Jag är nybörjare på området men har följt den här bloggen ett tag och startade i somras ett pensionssparande på Lysa för mig och min fru med 90/10-fördelning på lång sparhorisont med insättning på 10 000 varje månad. Den har nu hållit på ett par månader och det som slår mig är att den väldigt precist följer Morningstar Global Markets (SEK) i sin utveckling hela tiden men ligger 5-6% under det indexet. Är det förväntat beteende att den ligger konstant 5-6% under ett annat index? Jag är själv programmerare så i min värld tänker jag mig att en algoritm i så fall borde arbeta för att nå samma utveckling som andra index som finns att jämföra med, men jag kanske tänker fel i hur Lysas algoritmer funkar?

Tack på förhand!

Indexet är 100/0 och din portfölj är 90/10. Så länge räntefonderna ger lägre avkastning än aktiefonderna så kommer din portfölj att ha en lägre avkastning än index. Sedan stämmer aktieinnehavet inte 100% överens med indexet heller, men det är nog tillgångsfördelningen som gör störst skillnad.

Hej,

Lysas investeringsfilosofi innebär att förvaltningens resultat kommer vara förknippad med marknadsutvecklingen. Du kan jämföra utvecklingen mot flera relevanta jämförelseindex som
t.ex. Morningstar Global Markets eller FTSE All-World Index.

Alltså får du en portfölj där utvecklingen, kommer att ligga i linje med marknadsutvecklingen. Sedan är det som P.B. säger att, så att har man även ränteplaceringar, så blir det att avkstningen blir lägre eftersom att vår ränteportfölj ska fungera som ett skydd vid marknadsnedgång på börsen. Eftersom räntor är mindre riskfyllda och har en lägre risk.

Läs mer här: https://lysa.se/whitepaper

God fortsättning.

Allt gott nu!

Bästa hälsningar, John på Lysa!