Jag startade mitt bolag (också konsult) för ett par år sedan och anlitar bokföringsfirma för att inte göra dumma missar så fortfarande en del jag inte har koll på men här kommer mina svar Kan rekommendera att anlita bokföringsfirma i början.
Varje månad innan den 12 måste du lämna arbetsgivardeklaration för ditt företag (hoppas du har gjort ditt företag till arbetsgivare?) samt betala in avgifter ifall du har gett dig själv lön. Om du har utbetalat lön betalar du in skatt, arbetsgivaravgift samt vinstskatten på ditt företag. Vinstskatten kan estimeras på skatteverkets hemsida också. Momsen måste lämnas in beroende på ditt företags beräknade omsättning. Jag måste exempelvis lämna momsdeklaration och moms var tredje månad. Har för mig gränsen går vid en miljon. Läs på skatteverkets hemsida för att se vad som gäller dig.
Årsinkomst räknas på din lön, inte på ditt företag. Det vill säga all din lön under ett år, oberoende av vilket företag du har fått lönen ifrån räknas in. Du vill totalt hamna under brytpunkten. Brytpunkten är 615 300 kronor.
Ett tips är att ta hjälp första året ända fram till och med första bokslutet. Då har du något som är “korrekt gjort” att kika på bakåt om du sen vill bokföra och fixa bokslut själv.
Brukar snabbt bli ganska trassligt om/när det blir fel. Det är ofta inte bara att “sudda och rätta felet”. Man behöver korrigera både bokföring och skapa nya rapporter till Skatteverket PÅ RÄTT SÄTT annars kanske man bara skapar nya fel som då i sin tur också behöver rättas men då är det två olika fel som gör det ännu svårare att se hur man ska rätta osv.
Trots att jag är ekonom i grunden och drivit företag och bokfört själv många år så tar jag ändå hjälp ibland även fast jag sköter det allra mesta själv.
I all välmening, utan rätt kunskap hamnar man fel.
Ta in hjälp något år och lär dig hantverket kring bokföring och regler för företagande.
Det är välinvesterade pengar.
Använder fel konto (kan t ex bli fel med moms då).
Fel inställd momssats till olika konton.
Vänder på Debet och Kredit.
Felaktiga omföringar/avskrivningar vid periodiserade kostnader.
Fel vid momsrapporter (t ex om du handlat med andra länder, har olika momssatser)
Missar lägga in/dra av moms på ett belopp.
Fel vis uppstart/nytt år vilket ger fel start/ingångsvärden.
Bokför på fel datum eller på fel kalenderår.
Stämmer inte av mot bankkonto, skattekonto, debiterad preliminärskatt
Bokför löneuttag på fel sätt.
Vid själva bokslutsjobbet är formalia viktigt så man t ex inte skriver fel datum på saker, betalar ut pengar/utdelning för snabbt, vid fel år osv. Kan bli att det man tänkte ta som lågbeskattad utdelning räknas som något annat så skattetrycket blir avsevärt högre.
Vid inkomstdeklarationen (både din egen och företagets) kan det också snabbt/bli fel om man tex missar ett kryss, skriver i fel ruta, missar föra över ett belopp, missar avdragsmöjligheter. Sen här är också formalia viltigt. T ex så man inte missar ett datum för t ex fyllnadsinbetalning, missar läsa av/förstå vad Skattekontot visar, missar bilagor, missar tänka på preliminärinbetalningar, missar skapa periodiseringsfonder.
Japp, har gjort alla fel själv och är inte alltid så lätt räkna ut hur man rättar de på bästa sätt för att inte skapa följdfel. Brukar då hjälpa att kolla hur det bokförts korrekt tidigare.
Sen har vi också hittat fel som kunnat bli extremt kostsamma om de slunkit igenom. Det mesta går att rätta till MEN har man t ex betalt ut pengar på ”fel sida årsskiftet” går det i princip inte korrigera när det nya året inträtt.
Ja, tänk så många fel man stött på under årens lopp. Att bokföra sociala utgifter mot ett balanskonto i stället för ett resultatkonto är en annan klassiker.
Ibland har det tagit längre tid för mig som konsult att rätta alla fel, än om jag hade fått göra bokföringen rätt från början.
Ett stort problem för många näringsidkare med ojämna inkomster är annars att man inte förstår att jämna ut inkomsterna med periodiseringsfonder.
Men visst kan det också gå bra. Vi önskar frågeställaren Lycka till.
Efter ungefär ett halvår senare har jag gjort klart första bokslutet.
Det var inte svårt alls. Med dagens programvaror/sidor är det busenkelt att göra det på egen hand, t.ex. så stäms allt av med ens bankonton innan man går vidare vilket innebär att man snabbt kan åtgärda fel (då siffrorna från bokföringen inte stämmer överens med bankkontot/skattekontot).
Är man bara noga och läser på lite innan man bokför är det busenkelt.