Nystart efter skilsmässa: saker att tänka på?

Hej alla glada! Kort sammanfattning av min busfärska ekonomiska situation:

• 50 år, stabilt arbete
  • Skildes i våras efter ett 25-årigt förhållande, inga barn
  • Hyr för närvarande en lägenhet medan jag fondsparar för att inom något år eller två köpa eget.
  • Har ca 300 000 i ISK (Avanza) efter att ha månadssparat sedan ca 2018 (hade inte ekonomiskt utrymme/medvetenhet innan)
  • Skuldfri (woohoo!)
  • Månadssparar för närvarande ca 15% av netto lön, kan sannolikt uppa till 20-25% utan att det därmed enbart blir havregröt till middag

När jag började spara använde jag en “portföljgenerator” hos Avanza, och jag har ärligt talat inte koll på hur fel eller rätt det hela blev. Småjusterat lite efteråt. Hade inget konkret mål innan skilsmässan, men nu tänker jag att jag vill spara ihop till en egeninsats (heter det så?) för köp av lägenhet/boende inom 2 år, för därefter att fortsätta spara generellt. Att köpa redan nu verkar skakigt inflations- och räntemässigt sett.

Nedan är de fonder mitt månadssparande går in i, och frågan till er är huruvida det är något uppenbart fel, samt om jag kan/bör förenkla/omfördela. Jag är helt öppen för att skrota vissa fonder till fördel för andra, eventuellt hämta in helt nya fonder.

Danske Invest Global Index SA
Öhman Global A
Invesco Sus Pan Eurp Stu Eq A EUR Acc
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Simplicity Sverige
Öhman Emerging Markets A
Handelsbanken Tillväxtmarknad
Jupiter European Growth

Utanför månadssparandet har jag medel i Avanza Zero och Avanza Global (nej, jag har inte koll på vad jag håller på med :slight_smile: ).
Generella råd utöver den ovan skisserade problemställningen tas gladeligen emot. Sitter nu med en frihet jag inte är van med… :slight_smile:

Bästa fredagshälsningar,
Ohemul

2 gillningar

Jupiter European Growth har en avgift på 1,76% per år (har inte kollat på övriga). Det är rätt mycket pengar som försvinner där i onödan. Jag skulle säga att default borde vara att lägga in 100% i Avanza Global (eller valfri annan billig globalindexfond) och att alla avsteg från det bör kräva en rejäl motivering.

5 gillningar

Hej och välkommen till forumet!

Med den korta tidshorisonten rekommenderas normalt sett att ha pengarna på ett bankkonto med ränta och insättningsgaranti. Att investera i aktiefonder med så kort sparhorisont har normalt för hög risk.
Ställ dig följande frågor:

• Räcker det med mitt månadssparande plus räntan på ett bankkonto för att nå upp till den summa du tror dig behöva på två år?
  • Är du okej med att få skjuta på köpet av boende längre tid än två år om vi skulle få en nedgång på aktiemarknaden under den tiden?

Om du behöver den högre avkastningen som aktier kan ge och/eller du är beredd att vänta längre om det blir en nedgång kan du köra vidare. Annars skulle jag satsa på ett bankkonto med lite högre ränta. Kanske binda pengarna en tid för att få ytterligare lite högre ränta på kontot.

För oss som är lite vilsna när det kommer till att sätta ihop bra portföljer har Rikatillsammans listor med rekommenderade fonder och exempelportföljer som visar hur de kan kombineras. Gemensamt för alla dessa är att de har låga avgifter. Ett annat standardtips är en fondrobot som Lysa eller Opti. Själv använder jag en kombination av Lysa och exempelportfölj.
Avsnitt 99 är en bra startpunkt om du inte lyssnat på det redan.

Lycka till och glöm inte att det finns många här som kan svara på frågor, så grubbla inte för mycket på kammaren.

6 gillningar

Tackar så mycket för input, jag kollar upp det du nämner. Podavsnittet du nämner kan jag redan ha hört, men jag har nog gott av att lyssna några gånger till :slight_smile:

EDIT: Skaviseeee… avsnitt 99 var lite svåråtkomligt, men hittade det som tydligen är senaste version av samma tema här: https://www.youtube.com/watch?v=kzRQYiP_ePM&t=18s&ab_channel=RikaTillsammans

Bästa hälsningar,
Ohemul

Tackar för input! Kollar över och funderar, och ser också om jag kan försöka få grepp om just hur nämnda motivering kan se ut i olika situationer (är lyckligtvis inte rädd för att ställa dumma frågor, och forumet här är ju fullt av trevligt och kunnigt folk, så… :slight_smile: )

Bästa hälsningar,
Ohemul

1 gillning

Välkommen till forumet!

Först vill jag beklaga skilsmässan. Det är tufft oavsett vad. Speciellt efter så lång tid. Jag har varit igenom det där också.

Kul att se att du redan är tillbaka på banan och planerar för ditt nya liv och framtid.

Pengar som ska spenderas inom dom närmsta åren (2 i ditt fall) bör placeras på ett säkert sätt, e.x räntebärande konto.

3 gillningar

Avsnitt 263 är en omarbetning av avsnitt 99. Är väl istort samma saker men tyckte själv 263 var lite bättre då det var lite aktuellare.

1 gillning