Nytt jobb med en risk?

Hej forumet!

Jag är en erfaren läsare, men ny vad gäller inläggandet. Jag vänder mig till detta forum då man verkar få sunda och seriösa svar baserade på faktiska erfarenheter och sunda värderingar.

Min “pickle” till er:

Jag har fått ett nytt jobb i ett relativt välkänt tillväxtbolag, börsnoterat i USA. På det stora hela är jag nöjd med “paketet” jag fått, lön, villkor etc. Innan jag tackade ja, fick jag veta att bolaget precis infört anställningsstopp för nya tjänster, dvs. utökningar och/eller helt nya roller. Det påverkar således inte tjänsten jag är tilltänkt för.

Den väldigt transparente rekryterande chefen meddelade mig detta direkt efter att själv ha fått infon med inputen att hans personliga erfarenhet var att ett anställningsstopp är en signal att man ser över kostnader, vilket medför en risk att bolaget även kan komma se över andra tjänster i bolaget. Inget som utkommunicerats, utan en personlig reflektion från dennes håll som denne ville att jag skulle väga in innan jag fattade beslut.

Bolaget är i tillväxt och går således inte med vinst och har inte gjort de senaste åren, men det finns kapitalstarka ägare. Kassaflödet är starkt, men ingen lönsamhet just nu alltså.

Min fråga till er, vad har ni för erfarenheter, hur stor risk tar jag när jag tackar ja till ett jobb där bolaget har infört ett anställningsstopp för nya tjänster?

Jag skulle utgå från vad du vill jobba med för saker och den nya rollen. Ett tillväxtföretag som behöver fokusera på kostnad kommer troligen inte satsa på nya marknader, nya produkter, nya spännande projekt. Så om du är ok med att jobba på ett företag där fokus är på att trimma produkten/offereringen så är det inte nödvändigtvis ett problem. Är en nyttig resa att testa på helt klart. Angående din personliga anställningstrygghet är det ju lite beroende på vad du kommer jobba med. Core produkt(erna) kommer ju troligen att putta på medans experimentella delar kommer trimmas ner akulle jag tro efter liknande resor.

1 gillning