Öka värdet på hus genom att omvandla biyta->boyta

Hej!
I somras köpte vi villa. Den består av drygt 130kvm boarea samt 130 kvm biarea (inredd källare).

I källaren har vi vardagsrum, kontor samt en stor hall med angränsande rum till tvättstuga, matkällare, badrum, bastu samt en dörr in till gym, pannrum och vidare ut i garaget.

Jag fick nys om att man, med hjälp av mäklare, kan omvandla biyta till boyta och på så sätt öka värdet på bostaden. Korrekt?

Haft dialog (nåja…) med ChatGPT och skrivit in info om källaren. Kraven för att omvandla en del av källaren (främst vardagsrum och kontor) till boyta, är att takhöjden ska vara över 230 cm (vår takhöjd ÄR 230cm) och att känslan inte ska vara “källaraktig”. Våra fönster är typiska källarfönster på ca 37*116cm och enligt ChatGPT kan vi byta dessa till större fönster som ger ordenligt med dagsljus, för att källarkänslan ska försvinna och mäklaren ska godkänna denna yta som boyta. Vi måste isåfall gräva fönsterbrunnar för 4 fönster.

Är det någon här med erfarenhet av detta? Enligt AI kan värderingen på huset öka med 1-1,5mkr och kostnaden för grävning, fönster, arbete hamna på mellan 100-150tkr.

1 gillning

Mäklaren godkänner ingenting. En våning som ligger helt under markplan kan aldrig bli boyta. Skatteverket har en bra sida som förklarar: Mätregler för småhus | Skatteverket

Men sen kan ju t.ex. större fönster i källaren ändå göra rummet trevligare och påverka värdet positivt, även om det formellt fortfarande är biyta.

7 gillningar

Är det för allt sälja eller ”bara” värdera upp huset?

Jag tänker mig att en köpare faktiskt kollar och själv värderar om inredd källare är vad den personen/familjen vill ha eller inte, oavsett var mäklaren har ”klassat” de kvadratmetrarna till. För många är en inredd källare en riskkonstruktion som man helst inte vill ha pga risk för fukt och mögel, så jag har mycket svårt att tänka mig att de kvadratmetrarna ökar värdet lika mycket som motsvarande kvadratmetrar i en annan utbyggnad ovan mark.

8 gillningar

Jag skulle snarare reagera på om ett hus med källare låg ute till försäljning och det angavs som 260m2. Det är ju uppenbart en källare/suterräng så jag skulle ju snarare fundera på varför man vill få det som att verka som något det inte är.
Sen märker du ju på visningen hur bra/dålig källaren är och väljer att buda därefter.

Nej, var har detta nys kommit från?

En nysning uppmätt till 8.2 på Richterskalan

1 gillning

Du har blivit helt vilseledd av din AI.

Dels är det inte en mäklare som gör det, utan du själv. Men sen är det omöjligt som tidigare svarat att få en källare till boyta.. om du inte gräver fram källaren då :wink:

På länken finns både information och bilder om vad som är vad.

1 gillning

Sorry, svarade typ samma sak som dig igen.. missade ditt svar till TS.