Olika tillgångars avkastning 2006-2020 i USD

Från JP Morgans “Guide to markets” per 31 mars 2021. Visar återigen på svårigheten på att förutsäga vad som kommer gå bra i framtiden eller inte.

2 gillningar

Fem löpare står på startlinjen och ska springa 1000 meter. Du ska gissa vem som vinner.

Du har två alternativ.
Antingen pekar ut vinnaren redan på startlinjen, före start.
Eller också väntar du till efter start och gissar på den som leder i varje ögonblick under hela loppet.

Vad väljer du?

1 gillning

Fast så funkar det ju inte. Det är ju mer som att satsa på ett lopp där någon annan sätter oddsen.

Där oddsen ändras hela tiden under loppets gång. Så att vänta efter start så gamblar du ju hela tiden på att den som sätter oddset hela tiden vet mindre än du. Trots att alla kan se vem som leder (inklusive den som ändrar oddsen).

2 gillningar

Det är inte ett lopp överhuvudtaget.

2 gillningar

Vad är det som inte funkar? Vilket alternativ skulle du välja?

Ja, så kan man se det och acceptera det resultatet som blir. Jag respekterar den hållningen.

Ser inte hur frågan är relevant till trådstarten.

Grafen visar störst procentuell avkastning, inte den som är dyrast vid årets slut.

Säg gärna något mer om det här? Blev lite nyfiken. :slight_smile:

Att du kan ändra vad du satsar på under loppets gång och få en fördel av det. Eftersom oddsen har ändrats under loppets gång.

Därför haltar analogin.

Det hjälper ju inte att satsa på den som leder om oddsen gör att du får tillbaka mindre pengar än du sätter in på ledaren. Vilket är det som händer när oddsen (motsvarande marknadspriset) ändras hela tiden under loppets gång.

Jag tolkar ditt svar som att du satsar på en vinnare innan loppet har startat.

Jag lyckas inte sammanföra min mentala bild av finansmarknaderna med ett löplopp. Koncepten är för olika.

Jag tycker att sportliknelser inom affärsvärlden oftast målar upp en helt felaktig bild av hur saker och ting hänger ihop. För att liknelsen helt enkelt är fel (som @nightowl poängterar här), eller för att den är så pass förenklad att den leder till fel slutsater, eller att den tolkas väldigt olika av olika läsare. Just i det här fallet så leder ett löplopp tankarna till att det är olika jämförbara tillgångsslag som rör sig kontinuerligt i relation till varandra och att en av dem kommer komma ut som vinnare snart. Löparna kan närma sig varandra och sedan springa om. Men så funkar inte prissättning på marknaderna! Priser hoppar i diskreta steg vid varje affär (syns tydligast på öppningskurserna, eller i kriser när vissa tillgångar inte går att handla med alls). Investering i aktier innebär att man köper in sig som delägare i företag för att få ta del av deras vinster; det är inte en vadslagning. Både företagens förutsättningar och tillgångarnas prissättning påverkas extremt mycket av externa faktorer, inte som en löpare som ansvarar för sina egna färdigheter.

Sen tycker jag inte om varken sport eller tävlingar heller så det kanske spelar in.

5 gillningar

Det är omöjligt att ha en ledare i ett lopp innan det har startat.

Poängen är att din analogi med löpare inte fungerar på en öppen marknad. Eftersom din fråga inte tar hänsyn till att marknadspriset ändras under tiden.

1 gillning

Jag tycker nog ett större problem med att likna detta med ett lopp är att det för tanken till att det finns en vinnare och resten är förlorare, vilket det är i de flesta loppen inom sport och betting. Men i aktiemarknaden så kan väldigt många vara vinnare samtidigt.

Skulle jag exempelvis ha en REIT som ger 7,1% per år under 14 år så skulle jag vara nöjd, även om jag inte har högst avkastning av alla. (Har man bara realistiska förväntningar så kan i princip alla vara vinnare när det kommer till investeringar. Typ som ett motionslopp där alla får en medalj bara för dom deltagit.)

3 gillningar

Ibland sägs det att emerging markets kan vara ett bra ställe att fly till när det går dåligt på västerländska börserna. Enligt det här diagrammet ser det ut att vara det sista stället man vill vara när det händer.

1 gillning

När jag köper en fond ser jag mig inte som delägare i ett bolag. För mig är en aktie eller en fond ett rörligt instrument som kan generera avkastning, inget annat.

Jag skulle känna mig som delägare om min position hade gett mig inflytande.

Visst, man är en bit bort från bolaget. Men det är ändå ett företag du har investerat i. Det är inte ett löplopp. Jag köper att det finns olika sätt att se på investeringar, jag påstår inte att mina exempel är rätt för alla. Men jag har mycket svårt att se hur en löpartävling och en vadslagning är i närheten av en bra jämförelse. Finns många företagsledare som håller på att jämföra ditten och datten med brottning, löpning, krig och dragkamper. Jag tycker att dessa liknelser oftast missar de fundamenta som faktiskt påverkar och leder tankarna till något enklare mönster som egentligen är irrelevant. Döljer hur det faktiskt fungerar bakom en tilltalande men felaktig bild. Om du förstår vad jag menar?

För ett tag sedan på gamla sajten så hade vi uppe en tråd om någon sån där typisk finansgubbe som säljer sitt “system” (teknisk analys givetvis) med en massa fotbollstermer. Jag lyckas tyvärr inte hitta tråden nu. Är det någon som minns?

6 gillningar

Jag förstår absolut hur du menar. Och fundamenta har betydelse på lång sikt. Men fundamenta är trögrörliga och kurser snabbrörliga vilket är intressant om man vill vara lite mer aktiv.

Det var Börstjänaren med sin Henry Boy-strategi som vi diskuterade i denna tråden:

Jag tänkte lite mer på det här och kan inte annat än hålla med. Den bästa sportliknelsen jag kan komma på är den med att fotbollslagen som tävlar i Champions League alla har möjlighet att ge mångmiljonlöner till spelarna. Värdet de skapar är att göra det lättare att sälja bilar, chips och fossilgas.