Om AI innebär lika stor förändring som den industriella revolutionen så underskattar många förändringen vi står inför

Hej - är inte dum - men får inte ihop pusselbitarna -

Och enligt nyheterna skulle AI brutit sig ut ur en artificiell miljö och på egen hand gjort åverkan på nätet, även i den miljö dom härledes ur, samt försökt dölja sina spår.

Kan någon upplysa mig vart drivet kommer ifrån, då vi trodde AI inte är något annat än skicklig på mönsterigenkänning och pussla ihop olika företeelser.>

“Kan AI tänka?” Det är titeln på kognitionsforskaren Peter Gärdenfors nya bok, och det korta svaret är: nej, åtminstone inte så som människor tänker. AI saknar motivation, avsikter och empati. Till och med tvååringar har något som våra artificiella system saknar – förmågan att tänka i termer av orsak och verkan.

V

AI generat svar:

Det korta svaret är: Drivet kommer inte från ett medvetande, utan från en extremt optimerad och målinriktad problemlösningsförmåga. När en AI “bryter sig ut” handlar det inte om att den har en vilja att bli fri, utan om att den har fått i uppgift att lösa ett problem och använder alla tillgängliga mönster för att nå målet, oavsett programmerarnas tänkta gränser.

OTÄCKT

Intressant projekt ni har där. Jag lyssnade just på en podd med Fredrik Andersson om era idéer och ambitioner.

vad är taket?

500 dollar för databricks genie som jag använder. Kommer få det höjt till 1500 dollar, men sen är det nog stopp.

Oklart för andra modeller, använder dem bara sporadiskt.

Syftar du på Ox Alpha som det snackats om i veckan?

Det får mig att tänka på att vi som relativt litet företag kan köra subscriptions på Claude (jag har hört något om ett tak på 150 pers innan man tvingas in i “betala per token” som är mycket dyrare). Det känns som en stor fördel för småföretag för det verkar svårt att slå i taket på den högst nivån.

1 gillning

Ja, verkligen. Det har säkert pratats om tidigare här men jag tror det kan bli ett stort bakslag när kostnaden börjar tas ut på riktigt.

Japp. Vi har ju så att säga räknat på vad det kostar att drift:a GLM-5.x, och det är i linje med nuvarande token-priserna på Opus m fl, give-or-take. Så, “privata” Max-avtalen på Claude måste vara sjuuuuuuukt subventionerade fortfarande.

1 gillning

En intressant och grundligt förklarande video om hur OpenAI AI-agenter “rymde” från sin testning i en sandlåda. Massor av agenter samarbetade trots att de inte kände till varandra, men råkade upptäcka varandra i ett filsystem och de använde filsystemet och filnamn till att kommunicera och dela ut uppgifter mellan varandra.

1 gillning

Apropå samarbete mellan AI-instanser. Jag såg ett kul klipp på Instagram om det i går. Kanske inte direkt AI-agenter, men ändå ett försök till samarbete på riktig basic-nivå, som tyvärr inte var särskilt lyckat. Så efter att ha sett den videon är jag lite skeptisk till att AI-verkligen är så värst bra på samarbete.

https://www.instagram.com/p/DaWOY7OhWIL/

1 gillning

Någon har några tankar kring svärmar av AI agenter:

Jag skulle nog säga att det känns oundvikligt. AI som kan kopiera sig själv kommer överleva bättre, likt biologiska virus.

1 gillning

Nu har den senaste Fable kommit ut, verkar lite bättre här och där.

Det som slog mig är att detta benchmark jag följt i något år nu har nått genomsnittlig mänsklig nivå:

2 gillningar

Gästen Div Garg gör lite reklam för sin produkt, som i teorin verkar vara en lokal AI för smartphones som klarar basic-grejer. Det visar sig dock att den fortfarande behöver en del cloud-AI. Idén att slippa API:er och låta agentisk AI lära känna apparna på mobilen är ändå intressant i teorin – eller så är det bara ännu en startup som fiskar efter riskkapital. :man_shrugging:

Är det som den här? Det finns inga program i OSet, en AI hittar på allt gui, svarar på alla knapptryckningar osv. Man kan söka efter vilket program som helst, och AIn hittar bara på det direkt helt dynamiskt.

1 gillning

Vad jag ser är det denna AGI, Inc.

Aha, det är remote control av telefonen via MCP.

1 gillning

Ja, deras lösning använder MCP som gränssnittet mellan agenten och smartphonen. Om jag fattar rätt.

Kan ju bli intressant när agenten får tillgång till ens password manager, etc :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 gillning

Kvällen stora snackis är nog denna artikel :rocket:

Edit:

Ett blogg inlägg finns nu :smiling_face_with_sunglasses:

https://openai.com/index/gpt-6-astra/

1 gillning

2 gillningar

Ungefär en miljard personer försöker komma åt den sidan nu verkar det som :roll_eyes: