Dagens avsnitt är inspirerat av @KaptenZoom och tråden: “Tesla sänker priserna” och @skogstomtenssvar (som för övrigt nog är forumets mest gillade enskilda replik). Vi passade på att sätta upp ett Zoom-möte med Erik där vi intervjuade honom om läget på bilmarknaden just nu.
Viktig info: Även om ingen ersättning har utgått till oss för avsnittet så får vi en ersättning för de personer som eventuellt anlitar Erik. Självklart utan extra kostnad för dig, men därför har jag flaggat avsnittet som reklam.
Några av guldkornen på rak arm som jag tog med mig:
Sitt still i båten gäller även bilmarknaden (i alla fall förmodligen fram till sommaren)
Förändringen är betydligt större och mer långtgående än man först tror
Begagnade bilar är mer intressanta att räkna på
Vi är tillbaka i ett läge där “Tre år begagnad bil” förmodligen är mest ekonomisk igen
Den vanligaste bilen i “Villa, volvo, vovve”-Sverige är en mellanklass-kombi
Vi kommer förmodligen se en återgång till billigare andra-bilar hos hushåll
Bilmarknaden är en tidig konjunkturindikator
Ingen annan biltillverkare kan göra det som Tesla gjorde
Många företag som har begagnade Tesla-bilar i lager kan vara illa ute
Många bilhandlare har nog rätt mycket luft i sina orderstockar
Många (=jag) missar att Tesla höjde priserna och att det här är en återgång
Det är inte så illa att man som Tesla-ägare förlorade 150 000 (=som jag trodde)
Restvärde i leasing kan ses som en restskuld
Andelen elbilar som säljs av nya bilar kommer sannolikt fortsätta öka
Finns många “grå svanar” som t.ex. om OPEC-länder sänker priset på olja
Avsnittet finns att se här. Tyvärr har @skogstomten bara en ADSL-uppkoppling så video-inspelningen är sådär på hans sida - men ljudet ska ändå vara okej. Kanske vi ska samla ihop så att även han kommer in på 2000-talet.
Du som är medlem på Patreon kan som vanligt se det utan reklam via denna länk - du bör även ha fått det som utskick via Patreon , med bildspel, mp3:a och hela paktet. Notera att du även då slipper reklamen i forumet.
Trådar och diskussioner som refereras till i avsnittet
Här är länkar till några av de olika diskussioner som refereras till i avsnittet och som ligger till bakgrund för det:
Tycker det är bättre att du annonserar att det är reklam när det verkligen är det. Annars inte. Att intervjua en person som säljer något är inte reklam.
Poängen med att annonsera att något är reklam är ju att lyssnaren eller läsaren ska få veta det. Annonserar man allt som reklam så försvinner poängen.
Med det sagt: Ser verkligen fram emot att lyssna på avsnittet. Förra avsnittet (avsnitten?) han var med är bland de mest lärorika i poddens historia (för mig iaf :)). Hinner nog inte lyssna ikväll, men en ”bra” gäst som jag hoppas återkommer - sponsrat/reklam eller inte
Generellt skulle jag säg att en 1´st MAX bör vara mer eftertraktad än andra likvärdiga pga fullutrustade och relativt lågt förmånsvärde. Observera att det även finns en 1´st (snikutrustad) som saknar det mesta i utrustningsväg. Skiljde 100 000kr i nypris på de versionerna. Vissa hade också färgkombinationer som sticker ut vilket ofta uppfattas som negativt. (Typ guld med brun/grå inredning) Sen kan en del förknippa de allra första bilarna i en ny generation med “barnsjukdomar” så då hoppar en del över de av den anledningen.
Kollade lite på just MAX och ser inte det mönstret konsekvent genomgående. Däremot är det stor osäkerhet just nu vad som är “korrekt marknadsvärde” så prisbilden är splittrad med både konstigt låga och konstigt höga priser på i stort sett alla bilar fossil likväl som el.
det beror väl på. Om du byter ut en gammal bil som släpper ut mycket avgaser och drar mycket bensin mot en ny bil med låg bränsleförbrukning och låga utsläpp kan det vara bra för miljön och plånboken.
Ja om du enbart jämför bränsleförbrukning och utsläpp.
Miljö: Men då beaktar du inte att den nya bilen måste tillverkas och utvecklas. Hela dess livscykel adderas på miljön. Man räknar ungefär att utsläppen från nytillverkning av en elbil motsvarar 12000 mils körsträcka med en stor diesel.
Din ekonomi: Värdeminskningen på en ny bil jämfört med din bil och räntan för lånet du tar är betydligt större än den nya förbrukningen. Du kan själv räkna på det. Säg att den nya bilen minskar 200 000 kr i värde de första tre åren. Det motsvarar 17000 mils körsträcka för en diesel.
Jag rekommenderar därför att ta väl hand om sin bil. Det finns en del saker man göra för att få ner kostnaderna och utsläppen på din nuvarande bil.
Investera i bra däck med lågt rullmotstånd
Kontrolllera däcktryck en gång i månaden
Serva bilen 1 gång per år och gärna på en verkstad med bra priser
Förbättra din körstil. Kör lugnt och använd motorbroms. Det sparar pengar och slitage.
Folk stirrar sig blinda på förbrukningsvärden. Men sen kör de som galningar i trafiken. Rejält med gas och sen rejält med broms. Sen undrar de varför elbilen har så kort körsträcka eller att den gamla bilen har så hög förbrukning.
Anledningen till att folk är så glada för att köpa bil är inget annat än kapitalism och fåfänga. Det är kul att köpa något nytt, det känns bättre att köra en miljövänlig bil. Dessutom behöver bilindustrin sälja mycket bilar för att gå runt.
Men de blundar för helheten. De blundar för den faktiska ekonomin och miljöpåverkan av det.
Ta Norge som ett exempel. De är världsledande i population av miljöbilar. De uppfattas som ett mycket miljövänligt land. Ändå är de en av världens största oljeexportörer. De producerar 3,2 miljoner fat olja PER DAG!
Jag säger inte att det är fel. Men vi måste vara ärliga om våra beteenden och dess konsekvenser.
Ska vi verkligen vara måna om naturen och vår ekonomi. Så måste vi ändra våra vanor och det kapitalistiska samhället kommer behöva offra stora delar. Många företag kommer säkert offras eller blir tvingade att ändra sig om vi ska leva ”miljövänligt och hållbart”. Nuvarande produktion och konsumtion är inte hållbar, punkt.
Fundera på att köpa en ny elbil, men det är mycket svårt att uppskatta kostnaden/värdeminskningen. Kan man får en uppfattning om månadskostnaden genom att kolla vad privatleasingspriset ligger på ?
Om jag kolla på Gomore, så har dom ett erbjudande för Tesla model Y på 9325 kr/mån. Om jag köper bilen privat så borde man väl komma lite under 9325 kr/mån ? Tänker att Gomore borde ha lite marginal annars gör dom ingen vinst.
Jag gillade slutsatserna kring “basbeloppsbegränsningen”. Det bekräftade vad jag trott och förklarade också varför jag personligen tänkt just att “en vanlig bil kostar väl 300k?!”.
Jag ska genast gå ut och klappa min bil som kostade 15k för tio år sedan. Det är sjukt hur många rutinmässigt köper mer än de behöver i bilväg.
Man kan ju komma fram till precis vad som helst beroende på vilka antaganden man gör. Kör du väldigt mycket hämtar du in utsläppen vid tillverkning på några år. Kör du nästan ingenting eller väldigt lite så kan du ha rätt i ditt resonemang. När det gäller tillverkningsprocesser så gäller ju även där, som över allt annars i samhället, att man måste få ner utsläppen. Det bästa för miljön och plånboken är såklart att göra sig av med bilen helt och hållet.
Nej precis, ser inte att MAX ligger fel i priset, det är som sagt 1st som jag inte förstår mig på alls.
Den har, vad jag förstår, bättre utrustning än en Pro, men i andrahandsmarknaden prisas den inte mycket högre än en Pure.
Men det är absolut som du säger, stor splittring i vad priset bör vara
Men en vanlig bil kostade verkligen typ 300k för bara tre år sedan. Min syster köpte en nästan ny Seat Tarraco (likadan som VW Tiguan men annan front) med drag, fyrhjulsdrift, värmare mm för 270k för mindre än tre år sedan. Sedan fattar jag inte vad som hände. Nu är ju det helt normalt att en familjebil kostar det dubbla. Helt orimligt.
Kul också att Erik säger att han åker lika skönt i sin V70 2010 som i en ny elbil. Precis vad jag tänkt när jag provkört diverse nya bilar och jämfört med min 8 år gamla XC60. Jag får lägga en halv miljon för att byta ner mig.