Om bilmarknaden 2023 med Erik Naessén | Funderar du på att köpa bil? Sitt still i båten 🙂 | #286

Kommer ihåg att Dacia Sandero kostade 79K ett tag runt 2019. Såklart helt outrustad utan finesser och det var ju en Dacia! Men ändå…

Redan då var jag fascinerad över hur man bygger en normalstor bil för det priset med vinst :open_mouth: Nu är det andra tider.

1 gillning

Lite roligt hur Erik slingrade sig en aning kring Jans fråga om hans egen bil :laughing:

Min upplevelse när man lyssnat på avsnittet är att man gjorde helt rätt som behöll gamla Bettan, såvida man inte varit beredd att i princip hålla stenkoll och sälja sin bil vid rätt tillfälle och då byta till… en gammal igen? Det är sällan knasiga obalanser lever kvar, när de blir allmänt kända (och folk ex. har en splitterny bil istället för en gammal Corolla som andrabil) har tåget redan gått för länge, länge sedan.

1 gillning

Intressant samtal. Gillade mest hur Erik subtilt dissade “konkurrenterna kommer”-argumentet mot att äga TSLA.

2 gillningar

Verkligen. Eller som jag säger när jag lånar morsans Corolla… det är komfort som en go-cart.

Gjorde han? Att de inte kan sänka lika mycket framgick, men han var väl också ganska tydlig med att din favoritbil inte är en premiumbil utan snarare håller på att bli en “Svenssonbil”.

Men jag missuppfattar kanske vad du menar? “Konkurrenterna kommer” kan betyda så mycket. Och vad betyder allt detta för aktien? Det är den springande punkten för investeraren till skillnad från bilägaren. Men det kan vi ta i Teslaaktietråden. :slight_smile:

1 gillning

Som jag skrev i en tidigare fråga utan att fått något svar. Hur kan det vara så att förmånsbil/tjänstebil upplägget inte är helt stendött nu när bilar som familjen kan nyttja inte är i närheten av 7,5 prisbasbelopp? I synnerhet inte om man vill ha hybrid eller el.

Vore intressant att veta hur vanligt folk finansierar en EX90 eller Tesla Model X…för inte kan det vara kontant betalning eller företagsleasing.

1 gillning

Man hör det man vill höra. :slight_smile: Nej, han pratade förmodligen inte om aktien.

Han bekräftade min tes om att omställningen till BEV kommer gå svinfort iaf. Det tror jag inte var önskehörande.

1 gillning

Billån är min gissning.

Där håller jag med dig. Det jag hoppas på är lite fler sansade fordon (storleksmässigt och prismässigt) där funktion går före form och “lyx”.

Tack för bra avsnitt! :slight_smile: Om det bästa köpet just nu är en tre år gammal bensinbil med 3000-5000 mil på mätaren, när är den bästa tidpunkten att sälja den?

När bilen blivit 4 år och gått 6000 mil? :wink:

Själv gjorde jag typ så, köpte begagnad bensinare från 2017 i slutet 2019. Har den fortfarande och trivs bra med den. Konstaterar att om jag idag skulle vilja byta upp mig till en nyare av samma bil (låt säga 2019/2020) skulle jag kanske behöva lägga till 50 tkr vid en lyckad privat försäljning, kanske 70-80 tkr vid inbyte.

Min plan är att köra den tills maskinskadeförsäkringen är slut i början av 2027 och då ta beslut om att sälja eller behålla ytterligare. Alternativt om något bolag då har 12 års gräns på detta, byte försäkringsbolag istf bil och köra två år till med den.

1 gillning

Jätte bra avsnitt! Sitter på en Audi A6 Diesel,
Erik, har du nån koll på Audi e-tron bilarna- skillad mellan Tesla?
Samt, har du hört nåt om när Audi planera att släppa en etron som Audi A6 kaross?

Definiera vanligt folk? Men ex90 och Tesla x är ju alldeles för dyra för de allra allra flesta, så svaret är kanske “inte alls”?

Du har lagt på en nolla för mycket. En model 3 sr motsvarar ungefär 1800mil i utsläpp när man bygger den. Men som det står i artikeln så ska ju även bensinbilen byggas.

https://www.vibilagare.se/nyheter/ny-studie-elbil-kan-kapa-utslappen-med-89-procent

Sug på den karamellen :wink:

3 gillningar

Många elbilsskåningar tankar i vinter med prima dinokraft från Karlshamn. Smaskig karamell! :wink:

Men mer allvarligt: Kör färre mil, åk kollektivt, cykla, gå…

6 gillningar

Med risk för att framstå som en fanatisk elbilsägare så måste jag ju lägga till att även om den laddas med smutsig el så är det betydligt bättre miljöalternativ än att tanka en fossilbil. När du tankar en fossilbil så använder du endast ca 30% av det du tankar med för framdrivning. En elbil nyttjar runt 90% av det du laddar med. Så det extremt mycket mer energieffektivt att ladda med smutsig el än att tanka en fossilare med dinosaurier.

Men som du skriver, absolut bästa är att cykla eller gå.

Det är bättre, men du får inte göra tankevurpa att du har 100% effekt på ett kraftverk.

2 gillningar

Haha den var bra.

Nja. Vi pratar om att behålla sin begagnade bil eller köpa en ny. Så den nya bensinbilen eller elbilen behöver inte byggas.

Jag jämför alltså inte en ny bensinbil mot en ny elbil.

Jag tvivlar på den studien. Att tillverka en Tesla 3 kan inte bara generera 2700 kg koldioxid. Det är i ett bästa scenario. Det finns studier som pekar på över 10000 mil. Och sen handlar det inte bara om koldioxid utsläpp. Det gäller även råvaror osv.

I studien nedan så kräver tillverkningen av ENDAST batteriet (100 kWh) 20 ton koldioxid = 18000 mil för en diesel bil.

I nedan studie visas andra faktorer såsom var det byggs och används med mera.

Nu får vi sluta suga på saker :wink:

2 gillningar

Förstår vad du menar och absolut, kör slut på det du har och sedan elektrifiera din vardag kan jag förstå att man vill göra.
Men jag föreslår att du kollar upp hur mycket co2 olje industrin släpper ut innan du ens har tankat bilen.

Första artikeln är rätt gammal (2017) och har blivit motbevisad flera gånger. Bland annat har det kommit flera nya batterikemier som t.ex lfp som i model 3 sr med lägre andel ädelmetaller och runt hörnet så finns det många spännande batterier på g, t.ex natrium batterier.

Den andra artikeln bekräftar ju det jag skrev och tom lite bättre. Den säger att redan efter 1150mil så år elbilen bättre för miljön i ett best case scenario dvs den energimix vi har Sverige.
Den bekräftar ju också att även om du kör den smutsigaste elmixen så är en elbil bättre för miljön.

Se nedan film om oljeindustrinsutsläpp, riktigt spännande enligt mig.

Nu kan vi sluta suga på saker :wink:

https://youtu.be/1oVrIHcdxjA

Vänta nu, du verkar ju bortse från verkningsgraden i oljekraftverket. När man eldar oljan och konverterar till el uppstår ju stora förluster. Har inte räknat på det men den jämförelsen kan inte vara rimlig.

1 gillning

Nae, det har du nog rätt i. Tänkte bara effektivitet i de olika drivlinorna. Men med tanke på den höga effektiviteten så är det nog fortsatt bättre för miljön.

Se den andra artikeln som skickades för någon kommentar sedan. Där kollar de på vad som är bäst för miljön och kollar på de olika elmixarna i eu

Du jämför fortfarande bensin mot el. Vad har oljeindustrins utsläpp att göra med att byta ut sin gamla bil mot en ny att göra? Menar du mitt exempel med Norges enorma oljeproduktion men att alla där kör med elbil?

Bara för att jag köper en ny elbil så kommer inte min gamla bil att parkeras för gott. Den kommer ju fortfarande att användas av någon annan.

Jag tror du missade poängen i diskussionen från början.

Skönt att du också tycker att vi ska använda det vi har, istället för att köpa nytt hela tiden :+1: Det är min poäng.

2 gillningar

Sen en till punkt om oljeindustrin.

Jag är för elektrifiering och ny teknik. Men vår konsumtion och nyproduktion är ett större problem.

80% av jordens totala energiförbrukning kommer från fossila bränslen. Majoriteten av världen överlever inte utan det. Majoriteten av världens population har inte råd med elektrifieringen.

Så ett enklare och mer tillgänglig metod är att ändra våra vanor och använda det vi har. Medans de som har råd och kan, påbörjar elektrifiering osv.

Din elbil gör inte världen till en bättre plats. Dina vanor äter upp din elbils fördelar med råge.