Om bilmarknaden 2023 med Erik Naessén | Funderar du på att köpa bil? Sitt still i båten 🙂 | #286

Vänta här nu. Jag började med belysa ditt faktafel där du påstod att du kunde köra 17000mil på co2 utsläppen från tillverkningen av ett batteri. Jag bekräftade sedan att jag tycker att vi ska använda slut på det vi har för att sedan övergå.
Jämförelsen om vad som är grönast är ju ett svar artiklarna du skickade och även passa på att visa hur mycket co2 som släpps ut innan du tankar är ju värt att ta med i beräkningen när man jämför med tillverkningen av ett elbilsbatteri. Likt de gjort med de olika elmixarna.

Absolut att vi måste ändra vår konsumtion och vanor. Men då är det kanske inte helt fel att om du har råd att elektrifiera att du gör det och då kommer din fossilbil till nytta hos någon annan. Där den kanske är ett lyft ur ett co2 perspektiv.

Tror och hoppas att mitt val med elbil gör världen till en bättre plats på sikt. Visst att vi måste producera mindre co2 men vi måste också släppa ut mindre när vi lever våra liv. Ett sätt är ju att välja elbil istället för en ny fossilare.

Faktafel?

Alla artiklar som cirkulerar är olika beräkningar med femtioelva olika scenarion. Vi ska nog inte gå in på vad som är fakta. Vi har ju 100 olika variabler.

På vilket sätt skulle min sketna diesel vara ett lyft för någon annan i ett CO2 perspektiv?

Låt oss vara oense. Köp du en ny elbil. Jag behåller min gamla diesel, konsumerar mindre och tar hand om det jag har :+1:

Fast en av artiklarna du skickade visade ju väldigt tydligt att co2 från produktion redan var ikapp efter 1200mil och därefter är det ren klimatnytta om man kollar på utsläppen.

Hur som helst trevlig kväll och tror inte vi är så oense egentligen.

1 gillning

Trevlig kväll.

Jag tror också att vi är ense egentligen :joy:

Sen en liten tanke att ta med sig. Artiklar på nätet är inte vetenskapliga artiklar. Det är otroligt svårt att mäta en produkts livscykel, från idé till skrot.

Tror att även köp av bil ”signalerar status” vilket verkar viktigt för många…

2 gillningar

Bra avsnitt och alltid bra att bli uppdaterad med bilmarknaden.

En bilmodell som inte nämndes någongång under avsnittet är den jag har, Skoda. Är det för att det är en del av Volkswagen? Vore intressant att höra vad Erik tycker om detta bilmärke?

Vi köpte en Skoda Fabia årsmodell 2015, vi köpte den när det var 3 år gammal för 100 000 kr, vilket kändes som en rimlig summa att lägga på en familjebil för en familj som inte är så bilberoende och bor i en mindre stad.

2 gillningar

Jätte bra avsnitt! Sitter på en Audi A6 Diesel,
Erik, har du nån koll på Audi e-tron bilarna- skillad mellan Tesla?
Samt, har du hört nåt om när Audi planera att släppa en etron som Audi A6 kaross?

1 gillning

A6 etron är på g. Lär dock landa in kring miljonen.

https://www.audi.se/se/web/sv/models/e-tron/audi-a6-e-tron-concept.html

1 gillning

Kul att ämnet engagerar! Några kommentarer:

Bilfri är nog oftast billigast! :wink: Dvs undersök gärna kostnaden för hyra/kollektivtrafik/cykel osv.

Privatleasing/Operationell leasing ÄR en slags komplett TCO där bränsle och skatt är det som alltid tillkommer. (Annars brukar det mesta kunna ingå/köpas till) Det kan då tillkomma vissa oplanerade extrakostnader som skador/däck/övermil/förändrad ränta osv. Men i grunden har leasinggivaren försökt göra en korrekt TCO + den marginal de vill ha. Deras restvärden har generellt varit försiktigt/lågt satta i såna kalkyler. Så händer inget onormalt på marknaden och man inte har otur med bilen bör eget ägande vara lite billigare i genomsnitt, men inte säkert när man pratar om en enstaka bil. Leasingbolagens “onormala” saker på enstaka bilar poolas ju ihop på hela beståndet så för de blir det enklare att räkna då det blir en genomsnittlig kostnad/bil de räknar med. Dvs för de blir det gungor & karuseller. Just GoMore har dock delvis en annan logik också eftersom de vill att man privatleasar av de och gör de tillgängliga för deras tjänst så att de kan fylla på med fler bilar till sin uthyrningstjänst så att andra kan hyra. Dock upplever jag inte att de i dagsläget subventionerar/rabatterar priserna på privatleasing jämför med andra.

7,5 PBB (ca 350 000kr) har styrt prissättningen på svenska bilbranschen i över 20 år. Dock sen de laddbara bilarnas inträde, senaste årens förmånliga TCO för nya bilar, inflation/sjunkande valuta, mer standardutrustning och när nu det så kalla “lyxbilstillägget” togs bort inom förmånsvärdesbeskattning häromåret så kan man säga att den “folkliga” familjebilen gått upp rejält i nybilspris senaste åren.

Förmånsbil/tjänstebil har varit på nedgång under ett antal år. Däremot är företag generellt mindre priskänsliga, har högre rabatter och lite annan logik/matematik/tänk/incitament än privatpersoner. Så även om priserna gått upp på många bilar så kommer det nog fortfarande finnas kvar förmånsbil/tjänstebil finnas i många år framöver. Angående hur “vanligt folk” finansierar de dyra(ste) bilarna är förklaringen nog oftast att de helt enkelt “har råd” (lån, kontant osv) eller får de subventionerade via sitt/andras företag. Däremot upplever jag att många som “har råd” ändå hajar till när de ser kostnaden svart på vitt och då ofta börjar fråga sig om det verkligen är “värt det”? Dvs det finns nog också en form av glädjekalkyler/okunskap inblandat i att många lägger mer pengar på bilar än de kanske är medvetna om. Här är ju privatleasing/operationell leasing BRA eftersom det då synliggör kostnaden att hela tiden åka ny bil osv. (Börjar dyka upp allt mer möjligheter att privatleasa begagnade bilar eller ta över befintliga leasingkontrakt)

Omställningen till BEV går snabbt (och ändå inte). Det finns 5 miljoner bilar på vägarna. I december var ungefär 1/2 av de registrerade bilarna i december månad elbilar. (Helår 2022 var andelen 1/3 om jag minns rätt) Snart finns det 250 000 rena elbilar och närmare 300 000 laddhybrider på vägarna. Ungefär 1/2 av de rena elbilarna (drygt 100 000) har då levererats senaste året. Samtidigt registreras det nog <250 000 nya bilar (ICE+laddbara) totalt i år och närmaste åren. Så ANDELEN ökar blixtsnabbt. Tittar vi på ANTALET i förhållande till hur många bilar som finns kommer det däremot att ta lång tid.

När man ska sälja en bil bäst ekonomiskt beror på. Finns olika “steg”. Jag brukar säga att de är 6000/10000/15000 mil av olika anledningar (Ekonomiska/tekniska/marknadsmässiga). Finns t ex en anledning att de flesta försäkringsbolag har 15000mil som gräns för maskinskada. Har att göra med sannolikheter för dyra reparationer börjar öka och det sätts också i förhållande till värdet på bilen vid de milen och vilken försäkringspremie man vill kunna erbjuda kunderna.

Skillnad Audi e-Tron kontra Tesla? Genuin “Tysk” på gott och ont. Tesla i vissa avseenden en Cadillac med bilbranschens modernaste uppbyggnad elbil/mjukvara! (Cadillac är ett slags premiummått men då med amerikansk måttstock avseende detalj/byggkvalitet) Skämt åsido så är de bra på olika saker och beror på vad man värdesätter. Tesla ligger långt före övriga tillverkare på många (elbils/mjukvaru)punkter medan på på vissa mer traditionella “egenskaper/värde” ligger de efter de traditionella. Sen har Tesla under flera år lidit av “växtvärk” organisatoriskt/servicemässigt och där man även i vissa fall haft en konstiga rutiner/inställning till hur man hanterar vissa ärenden/kunder.

e-Tron i A-6 Avant utförande har ju visats som koncept. Audi A6 Avant e-tron kan bli snyggaste elbilen – så blir den | Carup.se Tror de i praktiken tidigast kommer att kunna levereras till de första kunderna en bra bit in på 2024. Tyskarna har en förkärlek att prata tidpunkt i form av tidig visning för journalister där man även skryter om alla system som kommer på bilen senare. Kundleveranserna brukar ofta dröja 0,5-1 år efter det. Pratar vi sen om en slags svensk “idealversion med önskeutrustning” brukar det dröja ytterligare 0,5-1 år innan man kan få den i exakt det utförande de flesta kunderna i Sverige vill beställa.

Angående Skoda ingår de ju i VW koncernen så tekniskt har de det mesta gemensamt. Gillar personligen Skoda eftersom de ofta har lite mer utrustning är VW. Dessutom är det ofta ganska lätt att hitta lågmilade välskötta Skoda som ägts privat. Sen är just Fabia kombi en av de få småbilarna som är vanligt förekommande i kombiutförande.

Angående V70 brukar jag “förvarna” mina klienter som kör en sådan och funderar på byta till en ny elbil att de inte ska förvänta sig “förbättring” på alla områden med nya bilen! En V70 ger en väldigt modern och trevlig åkupplevelse avseende komfort och lastutrymme. Sen har den dragvikt, prisvärda servicekostnader och lååångt avstånd mellan bränslepåfyllning! Sen kan även frånvaron av de nya assisstanssystemen vara ganska befriande emellanåt vid dåligt väder även om såna även finns på nyare V70. Sen utsläppsmässigt är äldre bilar ofta :face_with_peeking_eye: men bara lugn finns självklart en plan framåt med elbil. Volvo var ett tillfälligt substitut då det blev leveransförseningar av det jag ska köra framöver Dessutom har vi ju vår lilla elbil Seat Mii som används till den allra mesta av vår körning där jag till exempel valde att åkte den till Skåne i höst. (Trots laddning var 12-17:e mil och laddstopp på 45-75 minuter. Finns bättre långfärdselbilar…)

Sen en kommentar om det är miljövänligare “att köra vidare i en ICE-bil”.
Att det generellt är bäst slita vidare på det som redan är tillverkat är HELT KORREKT framför allt när det gäller saker som inte genererar några utsläpp vid ANVÄNDNING. Tänk kläder, skor, husfasad, leksaker, kök osv. Då ÄR det otvetydigt mijömässigt (och i många fall även ekonomiskt) bäst/smartast att reparera/slita vidare på det gamla. Dvs här sker utsläppen främst vid tillverkningsfasen och sen ska de utsläppen i sin tur spridas ut på prylens livslängd/användning. = Desto längre/mer användning desto bättre för miljön. MEN en ICE-bil genererar ju hela tiden NYA utsläpp när den används därför blir det annorlunda hur man bör tänka.

Låt mig nu först börja med en liknelse med ett annat högaktuellt exempel och då pratar vi om ett EKONOMISKT beslut/dilemma istället för ett MILJÖMÄSSIGT. Är det mer ekonomiskt lönt att investera i en ny bergvärmepump än att köra vidare på befintlig system om det är direktverkande el? Låt oss kolla på de två alternativ om du har en “viss påse pengar” som kan användas till nyinvestering + sen billig drift eller löpande dyr drift med direktverkande el under X år (Break even) innan pengapåsen är helt slut.

1. Bergvärmepump =Dyyyr initial investering som sen ger låga årskostnader.
  2. Fortsätta med direktverkande el =Hög elräkning löpande men man slipper den initiala investeringen.

Då kan man ju, beroende på hur man räkna kanske få fram att det blir ekonomiskt lönsamt (break even) för bergvärmepumpen efter 5-7 år. Då är det ganska intuitivt att den ekonomiska “vinsten” kommer EFTER break even punkten. Den som väljer att köra vidare med direktverkande el har ju vid den break even gjort slut på pengapåsen och efter det får denne då frysa/elda ved. Man kan tänka att den som valde att fortsätta med direktverkande el efter tidpunkten break even har råd att förbruka lika mycket el som den som investerade i bergvärmepumpen nu löpande förbrukar för att hålla igång den. Nu vid break even har personen med direktverkande el inga pengar kvar att göra en stor investering med eftersom allt gått åt till de senaste årens elräkningar och pengapåsen är helt enkelt slut. Vi kan naturligtvis diskutera detaljerna, vad drar bergvärmepumpen för el och var exakt ligger break even ligger men vi förstår resonemanget.

Nu till elbilar. Oavsett forskningsresultat, vilka artiklar vi hänvisar till och vid vilka mil vi pratar om break even så skulle jag säga att det är en slags tankegroda man gjort. Tänk nu att du från början har en milömässig “påse utsläpp” som du får disponera fritt. Köra vidare med din befintliga ICE-bil eller köpa ny elbil. Vi kan då räkna fram en miljömässig break even tidpunkt. (oavsett exakt var/vilken forskning) och då jämföra de två alternativ:

1. tillverkningsutsläpp elbil + elproduktionsutsläpp för körningen.
  2. "tillverkningsutsläpp ICE-bil + avgasrörsutsläpp + raffinaderiutsläpp, +oljeproduktionsutsläpp, transportutsläpp, verkningsgrader osv.

Kom nu ihåg resonemanget nyss från bergvärmen där den ekonomiska vinsten kommer efter break even. Man måste alltså komma ihåg att MILJÖVINSTEN kommer först EFTER break even när de större tillverkningsutsläppen hos elbil/batterier + eldriftsutsläppen gått jämt upp med de kontinuerliga löpande avgasutsläppen hos en befintlig/begagnad ICE-bil. Därför är det viktigt att LÄGGA TILL åren EFTER break even i tänket också. (Tills även elbilen/batteriet måste skrotas) Helt enkelt hur ska då den som offrat/skapat/förbrukat sina utsläpp på att löpande köra ICE ta sig fram i fortsättningen när man kommit till break even? Då får man i princip börja gå efter det medans den som valt att offra/skapa/förbruka utsläppen främst vid tillverkningen kan fortsätta köra vidare “utsläppsfritt” för många år till. Sen kan man förfina uträkningarna med elbilars löpande utsläpp, detaljgranska olika parametrar men uppdaterad data kring tillverkning mm men det flyttar bara breakeven punkten lite tidsmässigt, resonemanget består. Sen på det personliga planet kan det ekonomiskt bästa ( t ex köra vidare med befintlig ICE-bil) skilja sig från det miljömässigt bästa ( t ex byta till elbil).

Och nej det innebär inte att vi i förtid ska skrota ut en massa funktionsdugliga/hyfsat moderna ICE-bilar. Det som händer om man väljer att byta en hyfsat modern ICE-bil till elbil är ju att den befintliga ICE-bilen hamnar i en slag utbyteskedja. Där t ex någon som köper en ny Kia elbil, säljer sin 2014 års Toyota till någon som tidigare körde en 2010 års Volvo. Den Volvon säljs i sin tur till någon som körde en BMW från 2003 och den BMW säljs till någon som körde en Saab från 1998. Där det i slutändan då är den skruttiga Saaben i änden av kedjan som skrotas ut. (Dvs bra för miljön att den sista skruttiga bilen i kedjan skrotas ut och hela bilparken får in en bra elbil i kedjan och däremellan förskjuts alla bilar ett steg bakåt så att säga).

21 gillningar
1 gillning

– De som kontaktar oss är ute efter bilar som kostar runt 5 000 till 15 000 kronor. Men vi har inga.

Vi har märkt att bilar över 300 000 kronor är tuffare att sälja, nu när det är högre ränta kan det lätt springa iväg med månadskostnaden.

Så egentligen ”back to normal” när en vanlig knegare inte lade en halvmiljon på en bil.

3 gillningar

Japp. Jag saknar vår gamla 2000kr bil. Den. Behövde jag varken tvätta eller vara rädd om direkt jämfört med leasingen vi har idag som blev mycket dyr med räntehöjningarna. :anguished:

Får bli en gammal 850 igen när leasingen går ut nästa år. :kiss:

Slog upp regg numret. 38 000 mil och nybesiktigad. :joy:

7 gillningar

Tack för intressant avsnitt.
Har du någon spådom om det kommer någon km-skatt typ på elbilar? Staten får väl inte in lika mycket pengar på bilskatt och fossilbränsleskatt som de gjorde tidigare?!
I och för sig kommer det in en massa elskatt nu vid laddning men motsvarar det verkligen de tidigare statliga inkomsterna?

1 gillning

Efter att jag lyssnat på avsnittet stötte jag på denna:

Jag tror ju dock att det inte kommer hålla så länge till.
Underleverantörerna kanske inte hänger på rika tillsammans :roll_eyes:

4 gillningar

28 januari 2020 presenterades ett debattinlägg om kilometerskatt. Där IVL gjort en slags utredning. Förslaget de lade fram var ett ganska smart genomtänkt upplägg/modell om man betänker att man behöver få majoritet i riksdagen för att kunna driva igenom det. Sen kan man alltid diskutera nivåerna på enskilda delar. Många har dock på olika sätt kommit fram till liknande nivåer vid olika tillfällen.

Med den här utformningen kan nog många politiska riktningar samsas och se en logik i utformningen (=större chans/risk att det blir av). Tanken är ju i så fall att lägga beskattningen där det finns vettiga alternativ (kollektivtrafik) och samtidigt inte bestraffa de som inte har samma förutsättningar att kunna välja färdmedel.

Jag har skrivit en del om det i min elbilsbok. Ofta tar det måååånga år att införa såna här saker så det kommer nog framöver så småningom. MEN kolla på siffrorna så ser du att elbilar antagligen fortsätter gynnas jämfört med andra bilar. Så kilometerskatt blir nog inget specifikt för elbilar i så fall.

Pengarna ska ju mycket riktigt in. Samtidigt gynnas ett land generellt om de framställer en vara/tjänst själva i landet. Därför är det också ekonomiskt bättre att bilar körs på svensproducerad el än på importerad olja.

Så finns många aspekter att väga in om man kollar på det.

2 gillningar

@Skogstomten Tack för ett mycket bra avsnitt!

Tror du att prissänkningen kommer ge Tesla den boost i försäljningen dom önskar eller tror du det kommer fler sänkningar framöver? Finns det inte en risk att man sänker sitt egna värde när man sänker priset?

Sista frågan som är lite offtopic, Norge kör skatt efter vikt på elbilar. Tror det är 12,50:- per kilo över 500kg från och med 2023, detta gynnar lättare elbilar. Det är en engångsavgift i samband med köp.

Sötebrösdagarna med 360kr i skatt på en 3 ton tung SUV borde vara över snart i Sverige? När får vi se mer avgifter på elbilar?

1 gillning

Är det bara elbilar som får denna viktskatt i Norge eller gäller det även ICE? Tycker i viss mån den här viktgrejen är överdriven, nya ICE-bilar är också tyngre.

Vi bytte nyligen vår gamla skruttiga V70 till en Ioniq 5. Volvons tjänstevikt var 1,5 ton, den nya ligger på 2,0 ton. Bilarna är lika stora, om något är Volvon lite större. Model Y ligger också på 2,0 ton. En ny Volvo V90 börjar på 1,7 ton, ska det vara en hybrid eller XC90 ligger de alla över 2,0, vissa utföranden väger över 2,3 ton.

Edit: googlade själv, viktskatten föreslogs först av regeringen gälla endast elbilar men i förhandlingarna landade man i att inkludera alla bilar. Viser nyhet

NY VEKTAVGIFT KOMMER:
Innføre en vektavgift for alle personbiler, uansett drivlinje . Satsen er kr. 12,5 pr kilo over 500 kilo.

Edit2: Jag och min fru upplever komfortökningen från vår V70 (årsmodell 2011) som enorm! Apropå kommentarerna om just övergången V70 till elbil.

1 gillning

Ja, det ger nog den boost de behöver. De har tydligen redan justerat upp priset i USA med 500$ så risk att de justerar upp (5000-10000kr) här också är övervägande skulle jag tro.

Angående att sänka sitt eget värde är det precis anledningen till att de etablerade bilmärkena helst vill undvika det i det längsta. Image/trovärdighet, orderstock, leasingstock, begagnatlager, återförsäljare, kunder, dåliga marginaler från början osv är en massa saker som oftast påverkas negativt. (Sen har då Tesla i vissa fall andra förutsättningar kring det här än de etablerade tillverkarna)

Säkerligen kommer det mer avgifter på (nya) (el)bilar på sikt. Sen om det blir viktbaserat, kilometerskatt, höjd “grundskatt” eller andra förändringar är det nog ingen som vet. Oavsett är de flesta bilar ganska tunga idag. Vanligt med 1800-2200kg för populära familjebilar idag. Sen finns det ju (sänkning av) drivmedelsskatten på ICE-bilar som står ganska högt upp på nuvarande regeringsunderlags agenda. Det påverkar ju också bilkostnaderna för ICE-bilar i allra högsta grad.

Däremot brukar man undvika att påföra redan registrerade bilar nya avgifter enligt principen “lagt kort ligger”. Därav att det kan vara en röra bakåt att köpa begagnat då det kan skilja en del i skatt/förmånsvärden på olika registreringsdatum med bara en månads mellanrum.

2 gillningar

Kanske nämndes och diskuterades i avsnittet.

Men vad händer med alla dessa leasingbilar som lämnas tillbaka efter kontraktet gått ut? Kommer man kunna köpa ut bilen för ett restvärde? Isåfall vilket? Och vart står det? Kan inte hitta något i några villkor alls i avtalet hos Santander. Santander vill väll inte bli bilförsäljare helt plötsligt efter att avtalet går ut?

Jag gissar att månadskostnaden man har baseras på ett restvärde?