Om fondägandet i Sverige: intervju med professor Daniel Waldenström | #321

Om jag får spekulera lite, kanske är bra ur den synpunkten att folk arbetar hårdare när de har bankens piska vinandes bakom ryggen? :slight_smile:

Jag kan bara se från mitt egna liv att nu när jag har låga kostnader och helt saknar ett stort huslån så kan jag ibland ha svårt att motivera mig att ta den där övertiden som någon annan med kanske stora lån gärna tar då den är illa tvungen då lånet ej betalar av sig sjävt.

Samma sak med stress på arbetsplatsen etc nägon som driftar runt en stor villa med massa lån måste kanske “härda ut” på ett jobb den ej trivs på medans nåhon som bor i en liten hyresetta väldigt enkelt kan välja en annat jobb med mindre betalt men mer frihet etc men som sagt detta är bara spekulation vore dock intressant o se statistik över detta :smiley:

2 gillningar

Tack för avsnittet!
Jag har en fråga angående en sak ni kort kom in på. Vet vi redan nu vad kostnaden för ISK-innehav blir i november?

Om förväntad avkastning minus avgift för ISK blir ungefär som räntan på sparkonton så kan man ju börja diskutera om det är värt risken att ha pengarna på börsen. Men den nya avgiften kanske inte blir så hög att det här är en intressant fråga?

Jag räknar med ca 1-1.2% Baserat på en statsränta på ca 2.8%.

Tack för svaret. Säkert jobbigt rent psykologiskt att betala 1,2% om 2024 blir ett år som slutar på minus. Men i det långa loppet låter ISK fortfarande som en bra affär! :slightly_smiling_face:

1 gillning

Jag tänker att höjd ISK-skatt inte blir så farligt med tanke på att även ränteavdraget för lån blir mer i reda kronor när du betalar större ränteutgifter på exempelvis bolån. Om du inte har jämkat kanske det inte ens märks.

Intressant att de som tjänar mindre (0-300) har mer fondsparande än den grupp över dom… inte alltid dom som tjänar mest som sparar mest tydligen :wink:

1 gillning

Jag tror detta delvis kan ha att göra med att de som tjänar väldigt mycket kanske känner att de inte behöver spara. De kan lösa allt med kommande inkomster bara. Medans de som tjänar lite mindre kanske känner större behov av att spara för att klara vissa utgifter eller för att kunna köpa det de vill ha.

Sen kanske de som tjänar mest har större andel enskilda aktier istället för fonder. Men det är bara en gissning från mina sida.

2 gillningar