Lite off topic men jag har slopat ränteplaceringar i mina barns portfölj. Kostar ofta mer än de smakar.
Ja jag är ju eg väldigt sugen på feedback på den gamla portföljen också inte bara nysta ut kring förluster mellan NAV-kurser och så…
Jag tänker att portföljen är ju en gång skapad att täcka en så stor del av marknaden som möjligt och det är ju bra. Portföljen har ju utifrån vad jag anser, gått bra… Men absolut, slopa räntorna och ev köpa guld i stället.
Jag ser inte riktigt kopplingen mellan att du ombalanserade och de nominella värdeminskning du fick som sammanföll med din ombalansering.
Alltså värdefallet hade inte ett direkt orsakssamband med att du ombalanserade. Ombalansering bör göras löpande ändå för att behålla risknivå, även om inte tidshorisonten på ditt kapital förändrats.
Ta fram den portfölj du vill ha ifall du hade pengarna på ett vanligt konto. Ombalansera sen till den portföljen. Sen ombalansera nån gång per år framöver till den portfölj som då passar din tidshorisont på kapitalet.