Omplacering gammalt sparande

Hej.

Mina föräldrar sparade mitt barnbidrag under min uppväxt i två fonder vid namn Nordea Futura och Nordea Secura. Fördelning ca: 70% i Futura och 30% i Secura. Idag är jag 30år gammal och har inte rört dessa pengar.

Jag började även med ett sparande likt nybörjarportföljen för ca 1år sen där jag sätter av ca2000kr i månaden.

Till min fråga, hur ska jag göra med sparpengarna i Nordea fonderna. Bör jag omplacera dessa i nybörjarportföljen alternativt rikatilsammans portföljen och därmed ta den “skattesmäll” som jag då får betala i och med att dessa är sparade i ett vanligt fondkonto hon Nordea.

Tack för en bra Blogg!

Hej David!

Vad jag kan se är de fonder dina föräldrar sparat i inte vad jag hade rekommenderat. Futura är en blandfond med hög avgift på 1,30% Sekura en räntefond som lämpar sig mer på kort sikt än lång.

Eftersom avgifterna äter upp avkastning över tid och man dessutom får sämre avkastning än vad du kan få i en annan portfölj så hade jag valt att sälja av och placera pengarna i en portfölj jag själv valt ut. Det lönar sig i längden även om skattesmällen såklart känns sur!

Hälsningar
Elin