I mitt sparande har jag en buffert och en mellanriskhink som jag är nöjd med, plus en del guldinvesteringar. Passivhinken är mycket större än mellanriskhinken och har hittills bestått av ärvda aktier i två bolag (Atlas Copco och Epiroc). Efter mycket känslomässigt brottande med mig själv har jag nu bestämt mig för att göra det rationella och sälja dessa innehav och investera dem i enlighet med denna bloggs filosofi.
Frågan är nu om jag ska sälja alla aktierna och köpa (globala) indexfonder nu, eller göra denna ombalansering lite då och då under tex två års sikt. Här på bloggen luftas ju tankar att det mesta är högt värderat. Hur skulle ni göra?
Att endast ha två aktier jämfört med några globala indexfonder ger väl alltid större risk.
Du kan ju dela upp det på några tillfällen om du vill så att du inte ligger utanför marknaden med allt samtidigt.
Jag är i liknande situation och funderar just nu på ett upplägg där jag på månadsbasis under 5 års tid förflyttar kapital och avkastning från ett Hög risk innehav(så som dina två aktier) till en portfölj bestående av investmentbolag och en handfull fonder för att sedan flytta dess avkastning till en Golden Butterfly. Beskrev det närmare i följande tråd
Väntar fortfarande på lite mer feedback men den personliga känslan är att det känns bättre att sälja av löpande än att göra det vid ett tillfälle. Men jag är långt ifrån någon expert på det här. Och ingen kan givetvis säga om det blir en börs-krasch imorgon eller om 10 år.
Har du aktierna på ISK så kan du göra som du vill.
Har du dem på en depå och har stor uppgång så drabbas du av 30% skatt på vinsten, och då får du nog tänka efter så du inte skattar bort för mycket.