Omtag och omstrukturering av kategorierna i forumet

Utifrån diskussionen om att lyfta forumet till nästa nivå och kategori-experter så inser jag att det kanske är dags att städa lite bland kategorierna i forumet…

Dessa är de kategorier som vi har idag:

Jag tänker att vissa är klockrena och fungerar super och andra, inte lika bra. Har du något förslag på hur vi skulle kunna tänka / göra annorlunda?

Här är några spontana tankar som jag har:

Jag antar att de flesta använder “Senast” och sökmotorn för att hitta rätt? I så fall är kategorier främst till för “proffsen” som vill dölja kategorier. För trådskapsrna är det bara förvirrande.

Om man inte “behöver” den funktionen så är underkategorierna helt meningslösa. Då räcker det med de stora huvudkategorierna.

Det är fortfarande bra att skriva ut “vad” som ska gå in i varje kategori. Just nu fylls den fuktionen av underkategorierna, som blir som en punktlista. Men det går säkert att lösa på andra sätt.

2 gillningar

Ja, det är en tanke. :thinking:

Jag tänker dock att det finns en poäng med:

• t.ex. sortera fram bästa diskussionerna om pension

• t.ex. låta kunniga personer få större vikt på sina svar i en kategori

Men det är kanske jag som är hemmablind och gör det svårare än det är.

Ett inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Möjlighet att utse kunniga / experter i forumet, markera och lyfta fram dem?

Jag brukar inte titta så noga där när jag skapar ämne. Det är alldeles för många! :sweat_smile: Blir det rätt toppkategori är jag nöjd.

färre kategorier kanske är rätt?

1 gillning

Ja, det tror jag med… Har redan raderat 5 kategorier ikväll. Slår vad om att ingen ens kommer kunna gissa vilka… :grin::see_no_evil:

3 gillningar

Vinner jag något om jag gissar rätt?

“Hållbart sparande”

1 gillning

Haha… Du får en :cake: och kvällens :nerd_face:-stämpel. :grin:

1 gillning

Förbättringsförslag. :upside_down_face:

1 gillning

Jag fuskade :sweat_smile:

1 gillning

Ja, man fick en notifiering om att ens tråd blev flyttad.

3 gillningar

Kanske vore bra med en kategori kring ”myndighetsfrågor”, mycket man inte vet och kan behöva hjälp med angående pensionsmyndigheten, försäkringskassan, skatteverket m.m

1 gillning

Den här kategorin är ett monster… :scream:

Några förslag?

Bitcoin → Alternativa
Spara till barn → Kom igång med sparandet
Fyra hinkar → portfölj- och tillgångsallokering eller omvänt
Guld och silver → alternativa

1 gillning

Great minds think alike… :joy:

1 gillning

Kanske dags för klassiska tricket att skriva ut och klippa isär i lappar så du har en för varje? Sedan lägger du lappar på varandra som du känner kan vara “samma sak” tills du har grupperat alla lapparna. Bara labba lite fram och tillbaka där så mördar du nog hälften av kategorierna :slight_smile:

Så brukar vi göra när vi ska göra 2-nivå-menyer eller andra liknande saker i UI.

Man kan ge lapparna till andra med och se hur de grupperar.

3 gillningar

Är på god väg känner jag. Tagit bort 25% nu. :slight_smile:

2 gillningar

Så, måste säga att det känns betydligt bättre nu, vad tänker du?

Före

Efter

4 gillningar

Jag tänker att det vore bra med fler kategorier, alternativ fler angivna ämnen inom befintliga kategorier, inom bl.a. området vardagsekonomi. Kanske skulle även ”nya tjänster och erbjudanden” få plats någonstans. Här skulle frågor av typen ”Är X en bluff?” få plats.

Jag tänker på ämnen som betalningstjänster och bank och försäkring (inkl. sparkonton) och alternativa sparformer (Trine och liknande). Allting behöver ju inte ha egna kategorier men det behöver bli tydligare var de hör hemma.

Jag tycker personligen att alla dessa trådar med inriktning på ”feedback på mitt sparande” eller ”hjälp mig att hantera min privatekonomi” mest är tröttsamma men det vore bra med en genomtänkt modell för hur de ska hanteras. Att ha en kategori som tydligt ”välkomnar” sådana inlägg skulle förmodligen bara göra att de blir fler.

Jag tycker det er mycket bättre ut nu. Den enda jag tänker att man kanske kunde ta bort är “Off-topic”, där de sakerna kanske kan få bo rakt under “Övrigt”. Då uppmanar man inte till att folk skapar Off-topic-trådar heller, kanske?

Det finns denna, som nog är det du letar efter? Kom igång / få feedback - RikaTillsammans Forumet Du kan släcka det forumet från din nya/olästa-vy om du inte vill se inlägg där.

2 gillningar