Onoterat bolag som säljer aktier över telefon

Hej!
Jag har en bekant som vid flera tillfällen sen i höstas köpt aktier efter samtal på telefon i ett bolag som heter Larina Invest AB / Larina AB. Jag tycker själv att det hela låter väldigt suspekt men har begränsade kunskaper om vad man kan titta på för att eventuellt konstatera eller avfärda det. Finns så många kunniga personer i detta community som kanske har förslag på vad man kan titta på.

Min bekanta har alltså blivit uppringd i några omgångar och blivit erbjudna att köpa onoterade aktier i Larina Invest AB med informationen om att de snart kommer att börsnoteras och att aktiepriset kommer att stiga rejält i samband med det. Som jag förstått har aktiepriset varit runt 50 öre styck och hen har vid typ tre tillfällen gått in med cirka 20 000-50 000kr och det är totalt drygt 100 000kr nu. I höstas var det mer luddigt när börsnotering skulle ske och jag tror att informationen nu vid senaste tillfället var slutet på mars i år. Vilken marknad det gäller osv. är inget hen fått information om.

Jag själv har kikat en del på deras webbplats ([https://www.larinainvest.se/]), sociala medier etc. och jag kan knappt utläsa vad det är de egentligen pysslar med. Har också tittat på styrelsen och ser att det finns koppling till vissa bolag som de uppger sig ha investerat i eller någon typ av partnerskap med. Men kan inte se några direkta “oegentligheter”.

Oavsett hur detta utfaller för min bekanta så tycker jag det är intressant att följa och gräva lite i :slight_smile: . Om det är nån som har tid och lust är jag tacksam för input eller era tankar kring detta.

1 gillning

Varför ringer de till din bekanta? Kommer detta helt från ingenstans?

Självklart kommer detta bolaget inte att börsnoteras. Även om det gör det, vem kommer att köpa aktierna? Helt nystartat bolag som inte ens har lämnat in sin första årsredovisning ännu.

Vid första samtalet påstod dem att de ringde till personer som ägde en viss noterad aktie som även Larina Invest själva ägde som jag förstått. (Det var en noterad aktie som hen faktiskt ägde.)

Hemsidan såg lite lagom pajjig ut. Men det gör väl andra också iofs.

Oavsett så tänker jag att den som tackat jag till att gå in med 100k borde ha fått mer än bara luftslott som information. Vi får skicka ut Jan på elcykel för att reka. :wink: De hör ju hemma på Limhamn.

Jag följer nyfiket tråden.

3 gillningar

Jag ser att gossarna bakom detta även är involverade i Optibiz AB. Ett bolag som har gått med förlust och har förbrukat sitt aktiekapital.

Att då köpa aktier i ett nybildat bolag per telefon känns ju, för att uttrycka det försiktigt, väldigt vågat.

Är detta en äldre person med dålig koll, så tycker jag att du skall kontakta hens anhöriga.

2 gillningar

Just nu verkar deras enda investering vara ett callcenter i Kenya? Övriga “partners” beskriver de aldrig relationen med. Jag gissar att det är deras polare som de “köper tjänster” av, dvs pumpar ut pengar ur bolaget.

Jag kan berätta vad som kommer hända:

1. Företaget kommer ta längre tid på sig att nå fram till en börsintroduktion än vad som var “tänkt”.
  2. Callcentret som har samma grundare fortsätter att ringa runt för att jaga investerare. Callcentret fakturerar dyrt för sin tid.
  3. De kanske gör lite små investeringar för syns skull.
  4. Pengarna eller aktierna tar slut så de genomför en nyemission. De ringer runt till alla aktieägarna och erbjuder dem att putta in ännu mer pengar.
  5. Bolaget fortsätter att dra ut på tiden tills alla pengarna är slut.

De kan förmodligen hålla på i många år utan att någonsin nå en börsintroduktion. Pengarna rakt ner i fickorna på callcentret och deras ägare.

Som jag ser det finns det två alternativ: Ge upp pengarna helt, det är en förlorad investering. Eller börja grotta ner sig i det juridiska och se om det finns någon möjlighet att stämma dem.

2 gillningar

Deras startsida känns som lite av en kliché: män och kvinnor av blandad etnicitet som diskuterar intensivt och skriver ned sina tankar på post-it lappar på en fönster :sweat_smile:

1 gillning

Det är så uppenbart att det är köpta bildbyråbilder. Förtroendet för bolaget åkte i botten innan sidan hade hunnit ladda klart.

Ja, alltså, det är en standardsajt från Wix. Loggan är inte ens en bild, det är bara text.

Jag sökte på den här bilden med Tineye och hittade ett tjog andra sajter med samma film. Alla verkar ligga på Wix, så det är säkert en film man bara kan klicka i en ruta för att få in på sajten.

I och för sig inget fel med en billig webbsajt. Varför lägga mer än nödvändigt på sånt? Kolla till exempel på Berkshire Hathaway som till och med skriver i sidfoten att all reklam från webbyråer kommer sparas i det runda arkivet.

1 gillning

Med det resonemanget så borde du bara köpa Avanza Zero. Varför betala mer än nödvändigt liksom?

:joy:

Ett investmentbolag har inga kunder. De behöver bara en enkel informationssida. Jag investerar bara i billiga indexfonder. :slight_smile:

1 gillning

Nja. Varför ringer de då runt och erbjuder folk att köpa onoterade aktier?

Men poängen jag försöker göra är att försök inte att framstå som något du inte är.
Berkshire Hathaway fungerar som informationssida, om än i torftigaste laget men diskussionen gällde Larina Invest.

Haha, precis. :smiley: Larina är inte ett investmentbolag, det är en scam.

Det jag menar är att ett seriöst investmentbolag kan ha en ful hemsida. Billig webbdesign är inte ett tecken på att bolaget är falskt.

Jag hade väl tur som åkte på en liknande sådan här grej när jag hade väldigt lite pengar att investera. Jag skulle säga att för din vän är det bara att lära sig av misstaget och aldrig göra om det. Att skicka iväg 100 kkr utan att vara väldigt trygg i var de hamnar är ju inte en speciellt bra idé. Vad är det för bekant, och varför är de så övertygade om att det är en bra investering?

Jag vet inte om det spelar någon större roll efter vad alla andra sagt, men språkbruket på hemsidan är inte speciellt imponerande. Du har helt rätt i att det är svårt att förstå från deras hemsida vad de gör, och en anledning till det är att det helt enkelt inte är kommunicerat speciellt tydligt. Det är en genomgående inkompetens i språkbruket på hela hemsidan, och allt verkar vara skrivet av samma person, så det är inte nödvändigtvis avsiktligt som det är otydligt. Men visst blir man misstänksam när “Varför Larina Invest” är uteslutande vaga positiva fraser utan direkt koppling till någonting, så att det är omöjligt att gissa vad de ens sysslar med utifrån det. Det du säger att de verkar vara något form av investmentbolag håller jag med om, men varför i sådant fall talar de om “återkommande klienter”? Likställer de investmentbolaget med deras innehav? Har alla innehav samma egenskaper? Det jag nämnt här är knappast unikt för just det här företaget dock, så det kanske inte nödvändigtvis innebär ett problem.

1 gillning

Jag hade väl tur som åkte på en liknande sådan här grej när jag hade väldigt lite pengar att investera. Jag skulle säga att för din vän är det bara att lära sig av misstaget och aldrig göra om det. Att skicka iväg 100 kkr utan att vara väldigt trygg i var de hamnar är ju inte en speciellt bra idé. Vad är det för bekant, och varför är de så övertygade om att det är en bra investering?

Jag tror att det handlar om en förhoppning om att det ska vara så bra som det låter vid telefonsamtalen och en bra utveckling på pengarna. Jag gissar på att de är rätt övertygande när de ringer… Min bekanta är medveten om att det också kan gå åt skogen och riskerar inga pengar hen inte kan vara utan. Så det är ingen fara med den biten men såklart tråkigt om det skulle vara så att man mer eller mindre skänker bort pengarna.

Tack till alla som tagit sig tid och kommit med input!

1 gillning