Ja ![]()
Ja, det var @axr som introducerade mig till portfoliovisualizer.com. Det går att göra det mesta som jag vill där. Innan gjorde jag det för hand i Python.
Ja ![]()
Ja, det var @axr som introducerade mig till portfoliovisualizer.com. Det går att göra det mesta som jag vill där. Innan gjorde jag det för hand i Python.
Har du kollat på:
-iShares MSCI World Small Cap UCITS ETF
0.35 avgift
-SPDR MSCI World Small Cap UCITS ETF
0.45 avgift
Sedan allmänt ett alternativ till räntor, consumer staples etf. Människor köper i kris fortfarande toa papper, tvål, tvättmedel etc.
-iShares MSCI World Consumer Staples Sector UCITS ETF USD (Dist)
-Xtrackers MSCI World Consumer Staples UCITS ETF 1C
Ska göra det i stället av medellånga usd och eur (tips) obligationer till nästa ombalansering.
Ja, jag snabbkollade lite på iShares efter jag skrev posten ovan. World är ju bara developed markets, men i praktiken så verkar det indexet ha presterat mer eller mindre identiskt med ACWI så här långt i alla fall:
https://www.msci.com/documents/10199/a67b0d43-0289-4bce-8499-0c102eaa8399
Blir ju lite mer meck med courtage etc, men personligen hade jag nog tagit någon av de ETF:erna före Handelsbanken.
Med tanke på korrelationen till IMI som man ser i presentationen ovan så skulle man ju också kunna resonera på samma sätt som Tjurhufvud gjorde med svenska marknaden här: bara skita i large cap och dunka in allt i small cap.
Det viktigaste är att göra det man tror på och även kan hålla över lång tid.
På så sätt är det en bra idé att “skapa sin egen portfölj”. Det i sig själv kan göra att man kanske också väljer att spara mer.
I övrigt är den här tweeten från Rick Ferri kanske passande. 

Mycket bra poäng, Fredrik. Bridgewater påstår att detta beror på vad som driver prissättning på tillgångar i respektive perioder:
-inflation överraskningar, positiv korrelation
Eller
-tillväxt överraskningar, negativ korrelation
Många antar i sina portföljer att det blir en negativ korrelation framöver
Känner att jag idag kommit till steg 4 simplicity (allt i 80/20 lysa, all tjänstepension i SPP aktiefond global). Hela grunden till denna tråd grundar sig väl egentligen i nyfikenheten om det går att göra det ännu bättre.
Men det är såklart som du säger att den bästa portföljen är den du klarar av att hålla i långa tidsperioder, då den stora effekten av ränta på ränta kommer ”i slutet”.
Har fortfarande inte helt landat i om jag ska gå över till denna portfölj till nästa kvartalsskifte. Hoppas fortfarande på att Lysa byter ut Öhman så jag slipper grubbla ![]()
Vet inte om jag känner att kategorierna är så applicerbara. Indexfonder behöver ju inte vara nirvana för alla. Alla blir ju saliga i egen kyrka, så att säga ![]()
Jag tänker att det mer handlar om att lära sig vila i att portföljen inte behöver vara perfekt: lite som föräldraskap - good enough räcker.
Ja precis, gillar Paretos 80/20 regel.
80% of outcomes (or outputs) result from 20% of all causes (or inputs)