Övervikt mot Asien och tillväxtmarknader (oavsett corona)

Hej! Började fundera på detta för några veckor sedan men det visar sig nu att tajmingen hade kunnat vara bättre… så bortse från nuvarande situation med coronavirus osv, låt inte det färga ditt omdöme, det är inte det som gjort mig osäker!

Frågan är om jag har orimligt hög exponering mot Asien och tillväxtmarknad, eftersom jag sammanlagt har 15 % i dessa fonder plus att jag har 70 % i en globalfond som, så som jag förstår, inkluderar dessa marknader (MSCI ACWI).

Ursprungligen har ju fondvalen grundat sig på denna blogg, men antingen missförstod jag eller så har Jan justerat sin strategi på senare år, för nu tolkar jag det som att han menar att man bör följa ett globalt index men med en övervikt mot Sverige, dvs ingen övervikt mot Asien eller tillväxtmarknader.

Dessa fonder har jag nu (men söker alltså inte åsikter om fondvalen i sig, utan endast den geografiska spridningen):

• SPP Aktiefond Global 70 %
  • AMF Aktiefond Asien Stilla havet 10 %
  • SPP Tillväxtmarknad Plus 5 %
  • AMF Aktiefond Småbolag 5 %
  • Spiltan Aktiefond Investmentbolag 5 %
  • SPP Sverige Plus 5 %

Så: är det irrationellt att ha både ACWI och Asien+tillväxtmarknadsfonder?

Eller vänta nu, jag måste ha glömt vad som skrevs i årets ombalanseringsartikel, för nu när jag letade upp den ser jag ju att faktiskt även Jan försvarar en övervikt mot Asien och tillväxtmarknader… Visserligen inte exakt samma procent som mig men det blir väl oavsett ett höftande när man ska övervikta. Det jag får fundera på är väl snarare varför jag har ACWI som min globala bas istället för MSCI World när jag ändå överviktar mot det som brukar anges som skäl till att välja ACWI.

Å andra sidan är jag inte helt övertygad om att det är rationellt med övervikt alls, så får ta och nagelfara de argumenten också.

Okej fortsätter svara på min egen fråga: har nu kollat närmare på Jans portföljer och gjort x-ray-jämförelser med min, inga katastrofskillnader så avvaktar nog med att göra förändringar.

Men det som jag tror förvirrat mig är citat som dessa:

https://rikatillsammans.se/basta-fonderna-2020/
“Det mesta pekar på den kommande ekonomiska utvecklingen kommer att dra sig från väst till öst. Därför tycker jag att det är rimligt att övervikta lite mot dessa marknader genom att kombinera globalfonderna med totalt ca 10 % bra Asien och Tillväxtmarknadsfonder.”

https://rikatillsammans.se/lat-oss-hjalpas-at-feedback-pa-portfoljerna-2020/
“Behållt överexponeringen mot Asien och tillväxtmarknader”

Det Jan verkar sträva efter är ju dock, som jag ursprungligen skrev, ett (äkta) globalt index med övervikt mot Sverige, där han lägger till dedikerade tillväxtmarknadsfonder för att dessa marknader exkluderas i de flesta globalfonderna trots att de baserat på sin storlek borde ingå. I min värld är det då inte tal om någon överexponering mot Asien och tillväxtmarknader för att det är där den kommande ekonomiska utvecklingen kommer ske.

Snyggt att du kunde svara på din egen fråga!
Det mesta finns besvarat på denna bloggen, bara man hittar det!