Känns som att du promptar väldigt underligt.
Erkänn, visst är du en AI?
En sak som jag av och till använt AI till i några årtionden är att spela schack utan att behöva blanda in någon annan människa. Väldigt praktiskt.
Vilken AI använder du? Jag har t.ex. märkt att de AI-svar man får automatiskt från Google är helt värdelösa. De modellerna där man börjar få vettiga svar kräver en prenumeration på 200 kr/mån. På jobbet betalar vi upp emot 2000 kr/mån per person.
Svarar AI:n snabbt så är det en billig och dålig modell. Jag tror många vanliga människor har fått en dålig och utdaterad bild av AI eftersom de bara provar dessa snabba och dumma modeller, och sen tror att all AI är skit.
Jag är genuint orolig för de människor i denna tråden som helt verkar avfärda AI. Det är helt fel läge att blunda för teknikutvecklingen. Kanske sämst timing på 30 år.
Äh. Nån måste bli dagens motsvarighet till de där fossilerna man hade på jobbet som lärde sig faxmaskinen men sen knappt orkat behärska en vanlig kontorsdator för e-post och ordbehandling.
Chatgpt och Googles, hade dock gärna sluppit Googles och alla Googles sponsrade svar.
Sen ser jag stor nytta med AI inom forskning och språkhantering.
Men jag hänger en del på Instagram, Youtube och här. Tyvärr så håller AI sakta på att försämra stora delar av internet. Företag och privatpersoner spyr ut AI-skräp i ofantliga mängder.
Att använda AI kommer med ett visst ansvar, som många verkar strunta i.
Intressant! Alltid tråkigt med folk som är missnöjd med sin vård. Vad kallade AIn det för, istället för förslitningsskador? Vad hade den för förslag på behandling? Vad tyckte sjukgymnasten?
du kan enkelt stänga av Goggles AI-översikt-svar i sökmotorinställningarna eller genom att lägga till -ai i söksträngen.
jag använder AI i olika sammanhang, både som glorifierad sökmotor och som bollplank i vardagen. Men jag är även noga med att applicera de verktyg som finns i mitt yrkesutövande, för att effektivisera och göra mitt jobb snabbare och bättre. Om jag inte gör det kommer jag vara helt obsolet inom bara några år.
Detta var inget jag tog upp med ai. Angående ai och min sjukdom. Tog jag tex upp med läkare att det ibland känns jobbigt och andas. Sa läkare att det ej ha med ms att göra.
När jag googlade det. Gav ai flera förklaringar på hur det är kopplat till ms. Och när jag hittade läkarutlåtande på internet om det. Visade det sig att ai gave mig rätt svar.
Detta låter verkligen som en dystopi.
Om du menar ai-rutan på google så prova att gå in på gemini istället, där kan du välja lite bättre modell och mer avancerade svar (även med gratis konto).
De största skillnaderna är väll dessa tre: Jag har en ganska avancerad Homeassistant setup med sensorer i hela huset. Istället för att sitta och skriva kod i timmar kan jag nu säga till den… när den här sensorn gör detta eller ger utslag på detta vill jag att detta händer.
Då får jag fram en kod som i 9 fall av 10 fungerar på en gång. I värsta fall får jag säga att jag får felmedellande xxx… och så rättar den koden.
jag använder även ChatGPT mycket vid matlagning. jag vet vad man kan göra, jag kan matsäkerhet etc… men har fått många roliga ideer och förbättringar till mina recept. Den har helt enkelt gjort mig bättre i köket.
Jag designar också etiketter till hembryggd öl. De har gått från att se ok ut till att se professionella ut med hjälp av AI. Jag kör fortfarande photoshop och layout själv men kan enkelt generera saker jag vill ha utan att lägga ner allt för mycket tid på att skapa dessa själv.
Baserat på Copilot:
1 Googling utan reklam och med mindre bias
2 Bra råd snabbare än 1177 vid sjukdom (OBS ej råd från mig till er- detta är vad jag upplevt - mitt formella råd är fortfarande att kolla 1177)
3 Bra på att snabbt kolla upp svåra medicinska/biologiska termer eller termr jag glömt när jag klurig text (ex vad sjutton var GLP-1 agonist nu igen och vilka olika receptorer fanns det, eller kan molekyl X korsa blod-hjärna barriären?)
4 Ge mig ideer när jag förbereder rollspel eller spelar solo (“ge mig 3 ideer på slumphändelse under resa i skog X…” )
5 Bolla sparande, asset allocation etc - ganska bra bollplank upplever jag
Nån sa “det är bara som wikipedia men interaktivt” och ja man kan ju läsa sig till det mesta ovan men det går ju sjukt snabbt med LLM
hur många “Peter Jansson” (men hejar på Putin) på Twitter är inte riktiga. Där har du frågan ![]()
Det blir mer och mer antar jag och förmågan att lägga sin tid på rätt saker blir viktigare för oss alla.
En liknelse här med detta skämtet.
Jag tillhör den andra kategorin här i skämtet, för det enda jag gör med AI-funktioner är att frenetiskt leta efter hur jag kan stänga av dem. Alla pop-up-fönster med insmickrande chatbottar driver mig till vansinne.
Men visst, för att hålla mig till ämnet så har AI bidragit till att värdet på mina investeringar inom tech-sektorn har gått upp väldigt mycket.
Tänkte både ekonomisk samt annan ”vinning” i livet…Eller gjorde jag ![]()
Eftersom du skrev vinning och det inte automatiskt innebär ekonomisk vinning så tycker jag mig redan ha svaret. Till det kan vi lägga alla de som valde att svara med hur AI förbättrat deras privatliv, utan att det för den skull gällt ekonomi.

![]()
Mmm, jag svarade också med större. Poängen var att det inte är enda sättet att tolka det och att det inte finns anledning att hoppa på någon bara för att han bad om ursäkt för att han också valde att svara större ![]()