Som liten var jag på familjesemester nära en bondgård. Det fanns gott om flugor där. Jag och min bror gjorde en deal med pappa om att få 10 öre per ihjälslagen fluga. Vi ägnade massor av tid åt att döda flugor och samlade dem i en burk. Vi fick ut en ganska bra peng när det var dags att åka hem. Pappa hade helt klart underskattat den kommersiella potentialen i flugdödandet.
Ja det är helt galet, burkarna hade ju bara 50 öre i pant då också. Så det var ju en del burkar…
Känslan av lycka när man hittade en 2l petflaska (2 sek i pant på en sådan badboy) då var lyckan gjord! Kändes som att man slagit i guld.
Jag berättade aldrig för mina föräldrae hur mycket pant jag hittade, då hade dom proppsat för att jag skulle spara det. Men jag pantade för att få en sommar fylld av umderbar konsumption. Kommer ihåg hur jag köpte en dricka, en påse druvor och en kalle anka tidning och tog med ner till stranden. Satt och njöt i säkert 2 timmar av dessa fantastiska rikedommar jag lyckats panta mig till.
Lyckan var gjord och det fanns gott om pengar till några tv spel och en pizza också. Det var första gången jag kände mig rik och världen låg för mina fötter.
Vad underbart! Och den känslan ville du alltid ha tillgång till?
Så det inspirerade till ditt nuvarande liv? ![]()
Efter att ha träffat människor i mitt yrke som får mat via en slang in i magen så äter man med andakt om det så bara är gröt med lite frukt och mjölk på. Att bli tvungen att få näring via sond är min största skräck. Att vara med i lyxfällan och dom bestämmer att man får 2000 kr i månaden att käka för hade det varit det värsta för mig. Jag vill äta vad fasen jag vill när jag vill.
Det är som i Fight Club när Tyler Durden “mordhotar” en snubbe (med en tom revolver) och han säger sedan:
“Tomorrow will be the most beautiful day of Raymond K. Hessels life. His breakfast will taste better then any meal you and i have ever tasted.”
När man äntligen kommer in i den ekonomiska värmen när man så länge varit ute i kylan så uppskattar man det mer än den som aldrig behövt oroa sig för pengar och därmed ofta inte har något ekonomiskt sinneslag alls. För pengar har ju aldrig varit ett problem så dom förstår inte varför man hispar om pengar. ![]()
Jag känner mig rik när jag dricker Tropicana för den var ju alldeless för dyr när jag var liten och jag känner mig rik utav att jag kan köpa vad som helst i mataffären. Det är annorlunda än att äta överkörd hare till kvällsmat (Observera att det är sant. I min barndom var det.)
Jag blev väldigt inspirerad och hotiverad i min barndom och alla knäppa spara-ören projekt så jag vill bara slippa oroa mig för pengar och leva ett shyst,bekvämt liv.
På tal om pantburkar så går 100 kr i månaden till mitt barnsparande och jag kommer berätta för mina framtida barn att dessa pengar har jag pantat ihop för att skapa och nu ska du fortsätta med det. Fortsätt på pengamaskinen! 10% av veckopengen ska också gå in där. ![]()
Att banka in i huvudet å ungen att köpa vatten på burk är ekonomiskt? ![]()
![]()
Trickle down economics 
Det är en pris med vatten på burk men värdet blir ju att lära barnet ekonomi. ^^
Haha, jag har faktiskt gjort så ett par år. Alla pantpengar som kommer in läggs på ett konto, när beloppet överstiger 100 kr åker det in i LF Globala index-fond… 
Jag har lärt mina barn att dricka kranvatten till maten för det mesta. Dvs det blir väldigt lite burkar och flaskor att panta. Vi har väldigt bra kranvatten i Sverige så det vore att göra barnen en otjänst att lära dem att man ska dricka något annat till vardags.
Pantat burkar har jag också sprungit och gjort som liten! Varje gång familjen åkte till travbanan så sprang jag och syskonen omkring med sopsäckar till pant. Det blev ofantliga summor, för ett barn med 7kr i veckopeng.
Men det är lite tragiskt ändå, har både syskon och ingifta (bra avlönade personer) som klagar på att de inte har råd med en kontantinsats. Samtidigt som de lägger stora pengar på både läsk, energidryck och kaffe latte på stan. De lägger cirka 40kr minst per dag bara på drycker, vilket jag försökt påpeka är lite hysteriskt. Men de verkar trivsas bättre med att klaga än att brygga eget kaffe eller dra ner på bubblorna.
Tänk om de sparat en tredjedel av alla pengar de spenderat på drycker, sen de började jobba och om de investerar dessa. Hade lätt varit över miljonen nu, 20-25 år senare. 
Men ibland får jag deras pant, så de slipper panta själva. Så lite uppsida för mig.
Själv kör jag oftast kranvatten, sodastream eller passar på när det är 5kr per 1,5 liters flaskor. Kaffe blir jag helt hispig av, så det går bort.
Men det är många som är duktiga på att göra bryggerier och vattenpaketerare rika! 
Har pantat burkar även jag! Kan även tillägga att jag i min barndom lyckades tjänas pengar på att plocka och sälja sniglar till restauranger. I Sverige. På riktigt. 
5 inlägg delades upp till ett nytt ämne: LumpaTillsammans - gjort lumpen i revinge?