Pellepennans investeringsstrategi med fonder

Meddelande från moderatorn
Utbruten disksussion från tråden: “Ekonomibyrån - Fondblåsningen” så att den kan handal om Ekonomibyråan och @Pellepennan:s strategi i denna tråd.

Fruktansvärt stereotyp och fördummande argumentation. Man kan väl hålla en lite mer nyanserad diskussion. Det finns fördelar med både aktiva fonder och med passiva indexfonder. För aktiva fonder då speciellt om man utnyttjar att de går olika bra över tid och att man då hoppar mellan olika marknader och fonder för att utnyttja just detta.

Jag har aldrig valt fonder baserat på en “rådgivare”/bankman, det finns utmärkta verktyg idag för att välja fonder själv.

Påståendet att man betalar för att en aktiv fond ska slå sitt jämförelseindex är ett falsarium för många.

1. Jag bryr mig inte alls om vilket jämförelseindex en aktiv fond går mot, dock bryr jag mig om vilken marknad fonden går mot och om den marknaden har en positiv trend (annars väljer jag inte fonden eller lämnar den).

2. Jag jämför alltså bara fonder mot varandra, inte mot resp. jämförelseindex. Så ja, här är det helt relevant att jämföra exempelvis en aktivt förvaltad fastighetsfond med en passiv global indexfond. Skulle globala indexfonden mot förmodan gå bättre än andra alternativ jag kan hitta, aktiva eller passiva, kan jag förstås välja den, men i 999 fall av 1000 är det aktiva jag väljer. Jag ratar dock ingen fond på förhand men poppar fonden inte upp vid jämförelse med andra så ratas ju den sämre fonden ändå.

3. Jag tror ingen har undgått att nischade fonder som fastighetsfonder, småbolagsfonder, teknologifonder etc. åtminstone periodvis överakvastar mot indexfonderna och det är då man vill äga dessa fonder. Även Jan Bolmeson går ju in i sådana marknader med argumentation kring att marknaden inte är effektiv där och att detta kan utnyttjas för att få en överavkastning.

Intressant också att det påtalades att avgifterna för aktiva fonder är lägre i Sverige än i många andra länder, inte minst som konsekvens av att alla svenskar fondsparar via PPM och att fondsparande har blivit en folkrörelse.

En fråga, det nämndes att det finns Nobelpris både angående att marknaden är effektiv och att det går att få vinst på aktiv förvaltning. Vilket Nobelpris avses för det senare?

När du väljer aktiva fonder, vad tittar du på? Branscher, regioner, storlek på bolag? Går det inte i många fall isåfall att välja en indexfond som matchar det du söker i en aktivt förvaltad fond? Isåfall kanske man hade vunnit på det. Isåfall är det väl vettigt att jämföra en fond mot ett index, om det särskilt finns passiva fonder som följer just detta index (Även om du kanske isåfall menar att du hade jämfört mot en sådan fond istället för att jämföra mot indexet)

Jag tittar på momentum, historisk avkastning max 1 månad bakåt men det är alltid ett plus om en fond går bra även på längre perioder. På PPM tittar jag på kortare perioder om 1-2 veckor och har +54% i år med en sådan strategi.

Det är sällan man hittar riktigt bra passiva fonder som går mot ett snävt branschindex och även om branschfonderna kan ha ganska lika innehav så skiljer det ändå en hel del mellan dem. Så även exempelvis olika fastighetsfonder går olika bra på kortare sikt. Det finns vissa undantag med indexfonder, som Plus Fastigheter Sverige index som under sin korta tid hittills gått ungefär i paritet med de bästa aktiva fastighetsfonderna, men inte bättre än dessa. Det är ingen fördel att välja den just för att den är en indexfond med lägre avgift om den ändå inte går bättre än de bästa aktiva fonderna, som jag ser det. Men tiden får utvisa hur den går längre fram.

1 gillning

Ingen IKC i din fastighetslista?

Jag tog inte med alla för att det skulle bli någorlunda läsbart. Jag har med IKC i min bevakningslista. Över tid har LF gått betydligt bättre än IKC men jag har ägt även IKC periodvis.

Coolers, samma här. Jag har hoppat mellan den och LF också.

Lite överraskande givet din beska kommentar om snubben ovan. Men han var rätt svag faktiskt. Undrar varför de valde just honom. Mot rabiata snubben längst till vänster som överdrev precis allt. Jag ser som sagt fördelar (och nackdelar) både med aktiva och passiva fonder och man kan ju vara lite nyanserad och inte argumentera på religiös/rabiat nivå. Man kan välja både, det är många som gör faktiskt.

Hur kan du jämföra branch fastighets fond med omx30 eller global indexfond? De följer inte samma index :+1:. Din strategi över lag fungerar inte 99% av fall på 10 årssikt. Kanske 1% lyckas med det. :+1: Och du är 1 av de 1%. :+1::hugs:. Imponerande ändå. :+1:

1 gillning

Jag har IKC i min lekhink. Man får ju bevaka regelbundet och kan inte titta till det på årsbasis precis. Men just nu känns fastighetsmarknaden intressant.

Jag har definitivt mest “tråkfonder” men har valt att hänga på fastighetståget sedan ett bra tag tillbaka.

Och varför skulle jag inte kunna jämföra? Det ser jag som en självklarhet att göra då jag prioriterar avkastning. Så här, det gick alldeles utmärkt!

1 gillning

Kul för dig att du har svar till allt och vem gillar inte världsmästare :+1:. Bra jobbat att du har haft LF fastighetsfond senaste 15år då det är bästa fonden som du kunde haft hela tiden utan att byta till något bättre under tiden. :+1::grin:. Grattis. Har du kanske bättre utväckling senaste 15 år än LF Fastighets fond ? Då du alltid väljer den bästa fonden borde du ha bättre utväckling i din Isk än LF fastighets fonden ! :joy::+1::grin:

1 gillning

Lägg inte falska påståenden i min mun, tack. Du påstår att jag hävdat saker jag aldrig hävdat. Om du vill veta kan jag förklara:

Ingen har facit förrän efteråt så det är naturligt att hoppa mellan fonder.

2019 hade jag +63%, LF Fastighetsfond hade +65% men jag hade inte den fonden hela året och jag hade andra fonder parallellt för diversifiering. Index gick +27%.

2020 gick fastighetsfonder svagt, jag hade LF Fastighetsfond bara kortvarigt, kanske en månad sammanlagt under hela året. Den slutade på drygt 0% på helår. Jag hade +45% på helår, index +6%.

Ovanstående var i det privata sparandet.

Hur gick det för dig mellan 2008-2018 ? Har du bara 2-3 års historik? :thinking::+1:. Annars riktigt bra avkastning senaste 2 år :+1:

Jag har svårt att ta fram sådan statistik då jag hoppat mellan Avanza, Nordnet, olika banker och även sålt/köpt bostad under perioden. Jag svarade med 2019 och 2020 just för att jag har bra statistik sparad för de åren och minns hyfsat vad som hände på börsen de åren.

Du vet själv att 2-3 års historik är ingen bra vägledning. Man ska vara på börsen i 30år :+1:. Grattis

1 gillning

Det är helt OK om du tänker så. Personligen vill jag ha bra avkastning denna vecka, denna månad, alla månader i år och varje år. Så bra jag kan få. Jag ser ingen vinst med att titta på 30 år, det jag kan påverka är från imorgon och framåt och jag byter strategi så ofta jag behöver.

2 gillningar

Exakt, och det finns en mycket enkel förklaring - hög risk. Hur ser du på att förklaringen till din avkastning beror på att du tar mycket högre risk än någon som valt en global indexfond? Hur ser din avkastning ut jämfört med någon som kör en global indexfond med t.ex. 100% belåning? (eller indexfond EFT med 2x hävstång, även om det inte finns någon sådan)

1 gillning

Jag kontrar risken med att bevaka innehaven i stort sett varje dag och byter vid behov eller går helt eller delvis likvid om så behövs. Att ligga i samma innehav månad efter månad, år efter år, skulle jag se som extremt riskfyllt jämförelsevis.

Vad gäller belåning så kan man ju använda detta oavsett strategi. Jag har inte gjort det tidigare i någon större utsträckning men gör det nu. Tyvärr går det inte på PPM. Jag undviker hävstångsprodukter utöver viss belåning på fonder framförallt.

Pelle:
Jag har läst dina inlägg i andra trådar och tycker din strategi verkar intressant. Har precis lagt upp en ny KF där jag bara skall ha fonder. Började för omkring tre månader sedan och valde ut 20 fonder. Har därefter stegat in mig på dessa varje månad. Känner att det inte riktigt är en långsiktig strategi och är inte den som gillar att sitta lugnt i båten så jag tänkte testa din metod med målsättning att inte ha mer än totalt 20 fonder och göra en omfördelning minst en gång i månaden.

Skulle du kunna berätta lite mer om hur du går till väga när du rattar denna fondstrategi? Antar att det inte bara är kika efter kurvor som pekar uppåt. Tankar om diversifiering mot olika marknader / tillgångsslag?

För en dryg månad sen visade @Pellepennan ett exempel:

Då skulle vi utvärdera resultatet efter en månad. Köpet hade gjorts mer eller mindre på toppen och under en månads tid tappade den utvalda fonden (BGF India). Under samma period öka LF global indexnära totalt sett. Då har vi heller inte tagit hänsyn till den köp/sälj avgiften som BGF India har vilket har gjort resultatet ännu sämre egentligen.

Även om BGF India nu har återhämtat sig och inte längre ligger back så har LF global indexnära gått mycket bättre sen urvalet gjordes, utan hänsyn till köp/sälj avgift för BGF India.

2 gillningar