Pellepennans investeringsstrategi med fonder

Du vet själv att 2-3 års historik är ingen bra vägledning. Man ska vara på börsen i 30år :+1:. Grattis

1 gillning

Det är helt OK om du tänker så. Personligen vill jag ha bra avkastning denna vecka, denna månad, alla månader i år och varje år. Så bra jag kan få. Jag ser ingen vinst med att titta på 30 år, det jag kan påverka är från imorgon och framåt och jag byter strategi så ofta jag behöver.

2 gillningar

Exakt, och det finns en mycket enkel förklaring - hög risk. Hur ser du på att förklaringen till din avkastning beror på att du tar mycket högre risk än någon som valt en global indexfond? Hur ser din avkastning ut jämfört med någon som kör en global indexfond med t.ex. 100% belåning? (eller indexfond EFT med 2x hävstång, även om det inte finns någon sådan)

1 gillning

Jag kontrar risken med att bevaka innehaven i stort sett varje dag och byter vid behov eller går helt eller delvis likvid om så behövs. Att ligga i samma innehav månad efter månad, år efter år, skulle jag se som extremt riskfyllt jämförelsevis.

Vad gäller belåning så kan man ju använda detta oavsett strategi. Jag har inte gjort det tidigare i någon större utsträckning men gör det nu. Tyvärr går det inte på PPM. Jag undviker hävstångsprodukter utöver viss belåning på fonder framförallt.

Pelle:
Jag har läst dina inlägg i andra trådar och tycker din strategi verkar intressant. Har precis lagt upp en ny KF där jag bara skall ha fonder. Började för omkring tre månader sedan och valde ut 20 fonder. Har därefter stegat in mig på dessa varje månad. Känner att det inte riktigt är en långsiktig strategi och är inte den som gillar att sitta lugnt i båten så jag tänkte testa din metod med målsättning att inte ha mer än totalt 20 fonder och göra en omfördelning minst en gång i månaden.

Skulle du kunna berätta lite mer om hur du går till väga när du rattar denna fondstrategi? Antar att det inte bara är kika efter kurvor som pekar uppåt. Tankar om diversifiering mot olika marknader / tillgångsslag?

För en dryg månad sen visade @Pellepennan ett exempel:

Då skulle vi utvärdera resultatet efter en månad. Köpet hade gjorts mer eller mindre på toppen och under en månads tid tappade den utvalda fonden (BGF India). Under samma period öka LF global indexnära totalt sett. Då har vi heller inte tagit hänsyn till den köp/sälj avgiften som BGF India har vilket har gjort resultatet ännu sämre egentligen.

Även om BGF India nu har återhämtat sig och inte längre ligger back så har LF global indexnära gått mycket bättre sen urvalet gjordes, utan hänsyn till köp/sälj avgift för BGF India.

2 gillningar

Går högriskfonder mer upp än index i en starkt uppåtgående marknad? Vem kunde anat…

6 gillningar

Jag tycker att utbrytningen av mitt första svar på ursprungliga tråden är orättvis, kritiken mot programmets innehåll med stereotyp och fördummande argumentation sopas helt under mattan sett från kommentarer runt det programmet. Jag nämner delar av min strategi för att exemplifiera vad som utgör det stereotypa och fördummande, det är många som använder liknande strategier. Det är viktigt att detta kommer fram istället för att det sopas under mattan via en helt annan tråd. Men här är inte sanningen viktig verkar det som, utan investeringsreligionen.

Sen, @janbolmeson, jag trodde först när jag hörde programmet att du uttalade min signatur dialektalt. Nu inser jag att det inte var det utan ren ad hominen. Pannan istället för pennan. Jag tolkar det som ett uppenbart personangrepp och du skrev det även i titeln på det utbrutna inlägget. Nu vet jag vilken nivå som gäller här och jag inser åter det futila med att skriva om något annat än som inte avviker mot investeringsreligionen om billiga indexfonder och Lysa. Det är inte fakta som är det primära här utan likriktning av världsbild och åsikter, motarbetande av andra åsikter, och uppenbarligen via offentliga personangrepp (“pannan”).

Du vann, grattis, för där går min gräns!

Det slog dig aldrig att han han gjorde en miss och trodde du kallade dig så? Jag tror du drar lite stora växlar och tolkar in ganska mycket mer än vad jag tror bara va ett misstag iaf…

11 gillningar

Tror också det var ett misstag.
Trodde själv det var pannan tills jag jäste detta inlägget. Har läst lika slarvigt jag.

4 gillningar

Jag har också läst det slarvigt och trott “pannan” fram tills nu, så jag tror inte det var ett medvetet personangrepp från Jan.

Synd om det är detta som får dig att lämna. Tycker ändå du tillför något positivt när du ifrågasätter oss indexkramare så vi inte blir för bekväma.

5 gillningar

Håller helt med! Känns som en sjuk överreaktion. Inte ens noterat det förrän han skrev det nu.

Alltså, när någon felstavat eller feluttalat mitt namn, vilket händer rätt ofta, så bara rättar jag dem med ett leende. Man vinner mer vänner på det sättet :slight_smile:

Jan kan ibland göra omedvetna felsägningar verkar det som. Tex XETRA etfer har han ett antal gånger sagt EXTRA. Alla fattar vad han menar. No big deal.

Sen börjar jag undra om detta istället handlar om att Pellepennan tycker det är obekvämt att hamna i fokus med sin strategi. Att han känner sig pressad att berätta mer om den, mer än att prata om +50% om året och ”hoppa från tuva till tuva”.

Så har det varit sedan han började här, tyvärr, trots idoga försök från andra, inklusive mig. Klart att när någon säger att de skapar 50+% om året så vill man prova. Herre gud, om han kunde lägga ut sina affärer här i realtid och bevisligen leverera den avkastningen så skulle han nog vara kandidat för Nobels Ekonomipris.

När man vill få reda på lite mer hur han gör, så bara anklagar han att ”vissa” är korkade som behöver någon form av instruktioner för att vilja replikera.

Å andra sidan, om man provar med den lilla infon som är känd och inte får den avkastningen. Då är det såklart fel på en själv, typ idiot som inte kan göra något så enkelt.

I mars i år slutade det med, lite som ovan, med ad hominem anklagelser från Pellepennan, och att RT var som en religion mm. Sen lämnade han i typ sex månader, skrev åtminstone inte något. Sedan någon månad är det samma visa som förra gången.

Jag har ”mutat” honom så jag ska slippa läsa mer om detta, inte för jag har något emot att prova metoden, utan just för att det bara leder runt-runt-runt i mer och mer dålig stämning. Tyvärr dyker ju trådar upp på samma tema om och om igen, som nu :slight_smile:

6 gillningar

Medhåll. Jag tycker alltid Jan kallar de med alias alla möjliga konstiga grejer. Det har nästan blivit en feature. Jag räknade med en riktig slakt av mitt konstiga nick och blev inte besviken. :rofl:

Poängen är ju vad det är för fråga. Om man råkar kallas “pannan” istället för “pennan” är inte hela världen.

För mig är Pellepennan en figur i en saga jag hörde som liten. Därför sitter det limmat. Precis som Suddagumman hör ihop med honom. För de i kulturskymning (eller bara födda senare än jag) finns det lite finkultur på SVTplay:

4 gillningar

Lite som när fru C.bolmesson i ett poddavsnitt kallade mitt nick för “fireb” med engelsk uttal. Hutlöst!

@janbolmeson räddade dock situationen med ett korrekt uttal, dagen var räddad :grinning_face_with_smiling_eyes:

2 gillningar

“FIRE B”, det låter som alternativlösningen om 4%-regeln inte funkar. Är det pantburksplockning i parken som är B-alternativet? :rofl:

12 gillningar

Kanske: Financial Independence Retire (with) Early Bankruptcy

När man köper krypto med hävstång för livsbesparingarna och sen lever på soc resten av livet :grinning_face_with_smiling_eyes:

8 gillningar

Jag kollade in mitt SAVR konto precis (där jag har alla mina hög risk fonder) och kom fram till att jag avkastat +78.48% på ca 1.5 år (kontot öppnades 8:e maj 2020):

Jag känner mig rätt nöjd, bara att följa min buy and hold strategi med högrisk fonder med låga avgifter? Har ju funkat i 1.5 år med närmare 50% avkastning hittills…

Allt som räknas är väl resultatet eller?

6 gillningar

Grattis, låter inte orimligt med tanke på börsutvecklingen.

Då verkar buy and hold fungera precis lika bra som fondhoppning a la @Pellepennan

Vad har du för fonder i din högriskportfölj om man får fråga? :slight_smile:

1 gillning

Främst svenska småbolag (AMF Aktiefond Småbolag, PLUS Småbolag). Hade en kort stund även Swedbank Robur Ny Teknik och LF Fastighetsfond.

Nu har jag bara PLUS Mikrobolag och PLUS Småbolag. Jag har med ren tur lyckats pricka bottnar och toppen när jag ombalanserat och bytt fonder. Notera även att det här bara är en delmängd av min portfölj.

Poängen var att på ren flyt har jag alltså fått en extrem avkastning och att det går lätt att cherrypicka datat för att det ska se bättre ut än vad det är…

3 gillningar