Pendla eller flytta i dessa tider?

Hej, studerar i detta nu till civilingenjör på KTH och ska börja år två till hösten,
har det första året pendlat till Stockholm från en stad ca 1h bort och har gjort det nu ett år.
Tanken är att antingen flytta (studentboende genom sssb) och komma närmare skola/kompisar etc, eller att bo kvar hemma och spara pengar, både genom att spara csn-lånet samt jobba extra på hemorten som jag gjort det gånga året. Är väldigt kluven på dem två alternativen.
Jag tycker att jag både har det bra hemma, familj, vänner och jobb som jag trivs bra med, men även i Stockholm där mycket i och kring skolan sker.
Det som talar emot att flytta är att det känns som det går mot “tuffare tider” i samband med inflationen samt att jag inte kan jobba lika mycket som tidigare, känns som att det skulle vara ett bra tillfälle att försöka maximera sitt sparande nu, samtidigt tar det på krafterna att pendla ca 2.5h/dag.

Hur hade ni gjort i min sits, Alt 1) bo kvar hemma och pendla, jobba och spara undan ca 12.000/mån som jag lyckats med första året. Eller: Alt 2) flytta och slippa pendla, närheten till skola, kompisar och aktiviteter. ???

1 gillning

Flytta och lägg all energi på studierna. Med den utbildningen bör du få en bra lön i framtiden och då hinner du spara ifatt. Lycka till :smiley:

2 gillningar

Flytta!

Ta vara på den här tiden i livet! Plugga, umgås, festa (lagom). Kanske finns möjlighet till annat extrajobb om du vill? Men jobba inte för mycket.

Såklart jättebra om du kan spara lite pengar under studietiden, men när det gäller ekonomin nu är det viktiga att du har marginal så att du fixar boende, mat, litteratur mm utan att oroa dig.

Lycka till! Och välkommen hit! :pray::sunny:

1 gillning

Skulle absolut ha flyttat. Dessutom kan du bo kvar i SSSB-lägenheten ca 18 månader efter examen med minimal insats - längre om du lägger lite energi på att plugga också.

Flytta till studentboende! :+1:

Men har du tillräckligt med dagar? Ett års kötid nu? Räcker det för ett boende nära plugget? Pluggar man på KTH vill man ju helst bo på Domus/Forum/Nyponet.

100% flyttat & levt studentlivet! Tjäna pengar kan du göra senare!

1. Flytta

Mest för att risken är överhängande att man annars missar mycket av det extremt roliga studentlivet.

Civ ing studier är också rätt krävande så jag hade inte lagt 2.5 h per dag på det, även om man kan plugga en del under tiden.

Kompisarna ”hemma” kommer du säkert att ha kvar ändå, åtminstone de viktiga. Du flyttar ju inte till en annan planet.

Jag missade 2 år innan poletten trillade ner av ungefär samma orsaker som du säger (minus att jag inte sparade något alls :slight_smile: )

Du kanske kan hitta ett extraknäck i Sthlm också.

Pengar kommer du att tjäna tillräckligt av efter examen, och man är bara ung en gång. Lycka till :grinning: