Pengar över från lägenhetsförsäljning

Hej på er alla. Är relativt ny här och detta är min första egna startade tråd här på forumet. Är helt novis på fonder, aktier och börs. De få pengar frugan och jag har, de sitter i stort sett på sparkonto, helt utan ränta.
Kanske är min frågeställning redan avhandlad i någon av alla trådar här på forumet, då ber jag om ursäkt och tar gärna emot länk till sådan tråd :innocent:

Nu säljer vi vår dotters studentlägenhet och kommer tjäna några kronor på denna. Frugan vill att vi ska amortera på vår egen bostadsrätt för dessa pengar medan jag tror att detta äntligen kan vara startskottet för oss att börja INVESTERA en del av våra pengar.
Vårt överskott på försäljningen kommer bli cirka 600 000 kr.

Lite fakta om oss…
Frugan 53 och jag 56 år
Båda heltidsjobbar, nettolön cirka 55 000 - 60 000, beroende på frugans OB-tillägg
Bor i bostadsrätt värd omkring 3 100 000 kr, med 55 % belåning
2 studerande utflugna barn som klarar sig själva ekonomiskt via helg-kvällsjobb och CSN, vi hjälper dem ibland med lite större utgifter, så som nya glasögon som till exempel vår son har oturen att behöva nästan varje år, eller någon annan ”större” kostnad där vi känner att vi vill hjälpa dem.
Idag går det vi sparar in på vanligt sparkonto hos vår ordinarie bank, förutom 4 000 kr som vi sparar i ISK för pension…

Jag förstår att i sammanhanget på detta forum, så är 600 000 kr inte så mycket pengar men för oss kan det kanske ändå vara en bra start för att få ihop en extra slant, nu när pensionen närmar sig med en rasande fart…
Detaljer om vilken fond eller liknande vi eventuellt ska spara i, spelar egentligen i detta läge kanske ingen större roll, utan jag är mer ute efter principen om det är bäst att amortera allt vi bara kan på vår lägenhet, som min fru vill, eller om vi ska investera i fonder, som jag vill. Jag behöver STÖD för att övertyga min kära fru om att amortering kanske inte är bästa lösningen.
Stort tack på förhand för eventuella inputs

I er situation skulle jag nog amortera ena hälften och placera andra hälften. Det blir inte helt rätt men inte heller helt fel.

1 gillning

Du får STÖD av mig :slight_smile:

Även om jag inte är en vän av skulder så är ni snart nere under 50% belåningsgrad. Om ni amorterar av huset till pensionen så kan ni bo billigt men ni kan inte leva av huset (annat än ni kan hyra ut en del).

Så i ert fall tycker jag det är ypperligt att få en bra grundplåt på era investeringar. Ni har redan så mycket pengar i er bostad att det är en bra diversifiering att investera brett i fonder!

En kompromiss skulle kunna vara att ni amorterar ner till 50% (155 kkr) så kan ni månadsspara i fonder det som ni amorterade tidigare + att ni kan spara in resterande ca 445 kkr från dotterns studentbostad i någon fond portfölj på Avanza eller Lysa.

Föreslår att ni börjar med kom igång guiden för att ni tillsammans skapar en samsyn. Väldigt viktigt :slight_smile:

Sen vidare till nästa-steg guiden där jag tycker att 4 hinkars principen är väldigt viktig. Den var nödvändig för mig och min fru att ha en ”workshop” kring för att se helheten och att vi tog för låg risk för att skydda oss mot inflation.

När de gäller vilken portfölj och risk/avkastning ni ska ha så är detta avsnittet att rekommendera

Lycka till och grattis till en fin ekonomi ”trots” de stora investeringar ni gjort i era barn :slight_smile:

3 gillningar

Detta inlägg blev flaggat av andra medlemmar i forumet och är dolt för tillfället.

Grattis till affären! :slight_smile:

Ni har tagit höjd för beskattning av vinsten inte sant? Annars kan det vara idé att räkna på den och placera motsvarande på skattekontot. Har ni sålt 2021 ska det deklareras 2022.

Tack :slight_smile:
Jepp, skatten på vinstpengarna ville jag inte se för länge, så den åkte så snabbt som möjligt in på våra respektive skattekonto, frugan och jag ägde 45% var medan vår dotter ägde 10%. Bra eller dåligt att redan nu betala in detta, det vet jag inte men det kändes skönt att få det undanstökat :innocent:
Tack ändå för hinten :+1: