Pension för företagare med aktiebolag - Direktpension vs Tjänstepension vs Spara i företaget | Låt oss samskapa inför ett avsnitt

Som jag nämnde ovan tror jag att en kombinationsstrategi kan vara det bästa och mest flexibla för många. Nu blir det här inlägget lite off-topic, men jag tror det är smart att titta på helheten snarare än enbart delarna.

Min nuvarande strategi ser ut så här: (Efter den här tråden kanske jag får göra om den!)

Uppbyggnadsfasen:

• Lön upp till brytgränsen
  • Maximal utdelning
  • Maximal avsättning till P-fond
  • Bygg en KF som är tillräckligt stor för att “lösa ut” P-fonden
  • När KF:en är tillräckligt stor, går sedan överskottet AF. Typiskt ett antal globala indexfonder. Notera att det är bra att sprida ut pengarna på ett antal fonder då eventuell “tvångsförsäljning” kommer utlösa en skatteffekt. Jag tänker att sådan kan ske om fonden upphör eller liknande.

Uttagsfasen:

• Del 1: Första åren tömmer jag P-fonden och tar pengarna från KF. Här kan jag alltså kvitta löneuttag mot P-fonderna för att minimera bolagsskatten
  • Del 2: När P-fonderna är slut säljer jag av AF i precis den takt som krävs för att vinsten skall kvittas mot löneuttaget. => Ingen skatt på vinsten. Eventuellt behöver jag sälja av mer än vad jag kommer att ta ut för att realisera tillräckligt mycket vinst för att gå ±0 mot löneuttaget. Helt ok att återinvestera pengarna igen, då det är skatteeffekten jag vill åt.
  • Del 3: Nu har jag slut på vinst att kvitta mot lön, men jag kan ändå använda sig av schablonregeln.
  • Ta ut pengarna som en optimal kombination av lön och utdelning. Notera att optimat kommer vara olika för de tre delarna.

Notera:

• Ovanstående strategi är oberoende av pensionsålder. Strategin är samma oavsett om jag väljer att gå i pension vid 50, 65, 75.
  • Även om AF-delen blir “buy and hold”, så kan man ombalansera den delen som ligger i KF. Antingen kan man alltså se AF+KF som en enda portfölj där man förslagsvis låter
    delen som är globala indexfonder ligga i AF. Alternativt kan man tänka att KF-delen är en “mellanriskhink” som förutom de första åren av pensionen även kan täcka lön om man skulle råka vara sysslolös ett tag. (Då passar mans självklart på att tömma P-fonderna)
  • Är man orolig för risken att “bli stämd”, så kan man säkert komma runt det genom att använda ett holdningbolag. @janbolmeson har ju nämnt att det är smart att lägga dem operativa verksamheten i ett bolag, och sparandet i ett annat. Jag har dock inte gjort det själv.
  • I någon mening kan man se en placering i en AF som en slags P-fond där man själv kan bestämma när man vill realisera vinsten. Man har dock inga begränsningar när det gäller tid eller storlek. Det gör en även användbar till annat. Exempelvis om man under en period inte har mycket verksamhet (eller går back) men ändå tar ut lön.

EDIT Lade till några förtydliganden om uttagsfasen.

8 gillningar