Pensionshjälp till barnbarn

Vill hjälpa mina två barnbarn genom att investera 100 000 per barn i pensionsförsäkring eller vad som är fördelaktigast och som ger dem en extra pension från 60 år ? och framåt. De skall inte kunna ta ut kapitalet i förtid eller kunna påverka vad som investeras. Investeringen skall vara “säker”, små avgifter, ärvas vid ev. dödsfall mm. Barnbarnen är idag i 30 års åldern. Vad kan 100 000 ge i extra pension efter 30 år?

Tack på förhand TAA

Denna följer jag gärna…

Btw, du kan kolla vad 100k gör med ränta på ränta-effekten här:

https://rikatillsammans.se/verktyg/kalkylator-rakna-pa-ranta-pa-ranta/

Jag räknade lite snabbt på sidan och det blir ca 900k skattat och klart:)

//Tomas

Hej Aron!

Vad jag vet så bör du välja en Kapitalförsäkring i ditt namn och skriva barnbarnet som förmånstagare, då kan du själv välja när barnbarnet ska få ta del av kapitalet. Detta är även skyddat mot arvsordningen och kommer att tillfalla barnbarnet vid dödsfall, däremot så skulle pengarna tillfalla barnbarnet via dödsfall så är det helt upp till dom att förvalta vidare kapitalet.

Angående hur du kan placera så tycker jag att du bör läsa artikeln “Globala Barnportföljen”, där kommer du få lite tips på vad för fonder du kan välja.

Du kan även läsa artikeln om just “Barnspar” som går att applicera på barnbarn också.

Hoppas detta hjälpte dig något!