Pensionsinsättning istället för vinst

Jag har ett enskilt företag där jag går lite med vinst i år. Tänkte att jag köper privat pension tex IPS istället för att gå vinst. Är det bra att göra så? Som jag förstår så kan man göra avdrag för detta i deklarationen!?

Du får göra avdrag med 35 procent av överskottet.

Mycket tveksamt om det är en bra idé eftersom du får betala särskild löneskatt på 24.26 procent på avdraget belopp.

Har du en inkomst över 500 000 kan det vara intressant. På blopp över. de nivåerna betalar du 20 procent i statlig skatt och får ingen ytterligare statlig pension.