Pensionsmyndigheten: "Begränsad nytta med fondrobotar" | Rapport: "Vägledning om robotrådgivare"

Tack Andreas (@Runnemo) för kloka åsikter som vanligt. Håller helt med dig, själva roboteriet (älskar ordet) medför marginellt värde. Sedan är ju ni undantaget som bekräftar regeln som erbjuder finansiell rådgivning till en fast kostnad och faktiskt pratar om billig indexfond. Önskar det fanns fler som ni, men det vet vi båda att det inte är supervanligt.

Tycker även det är intressant precis som du säger att det svåra är att komma fram till vad som är rätt fördelning. Det är ju ett problem som uppstår oavsett om man gör rådgivningen automatiserad eller personlig. Problemet är ju att den som ska svara på frågorna inte har en aning och är beroende på dagsformen - och inte minst formen i portföljen på sistone. :man_facepalming:

Inte ens jag upplever att jag kan svara korrekt - än värre blir det ju om man dessutom inte vet tidshorisonten som jag upplever att för de flesta är typ: “här och nu” och “någon gång i framtiden” med brasklappen att “långsiktigt” sällan är så “långsiktigt” som man det är när man säger det.

3 gillningar