Pensionsspara vid seperation

Är gift och ska börja pensionsspara. Eftersom jag är den som varit hemma och kommer vara hemma mest med våra gemensamma barn så ska vi nu börja pensionsspara mer till mig för att kompensera.Jag och min partner vill nu se till att dessa pengar är öronmärkta till mig och om vi någon gång skulle dela på oss, då skulle vi vilja ha dessa pengar utanför vårt gemensamma kapital, detta vill vi ska gälla allt vårt pensionsspar.Går detta? Hur gör man?

Detta är möjligt med ett äktenskapsförord som går att skriva under ett pågående äktenskap. Det är ett avtal mellan dig och din partner för vad som ska hanteras som enskild egendom under äktenskapet och efter en skilsmässa.

När man skriver ett äktenskapsförord som behandlar värdepapper så är det viktigt att även inkludera avkastning som enskild egendom för annars kan din partner få halva av den kakan från ditt pensionsspar.

Utöver privatsparande så går det att överlåta t.ex tjänstepension till den andre i ett förhållande som detta, då slipper man fördela om det privata sparandet.