Permanent portfolio i olika valutor

Jag vet inte var jag kommer bo i framtiden och har därför gjort mina investeringar i olika valutor. Men är det rimligt att till exempel ha aktier i USD, ett hus i Eurozonen, långa räntefonder i SEK, och cash i GBP? Borde man inte skaffa separata permanenta portfolios istället, en för varje valuta?

Bonusfråga: kan man ersätta statsobligationer med företagsobligationer?

Hej! Det låter lite väl krångligt med flera RT portföljer. Att hantera en tycker jag räcker gott och väl :slight_smile:

Långa räntorna i Jans förslag är i både USD och EUR. Kanske du kan addera lite SEK obligationer men orsaken att Jan inte gjort det är att det inte finns så långa obligationer i Sverige. Det är egentligen inte rätt utifrån teorin med RT portföljen att ha kortare obligationer.

Guld är guld och det är den enda egentliga pengar som överlevt över tid.

Aktie delen är väldiversifierad redan med globala fonder i allehanda valutor.

Korta räntedelen i Jans modell portfölj ligger kontant i SEK efter senaste uppdateringen eftersom det ändå är risker med räntefonder (ex Spiltan räntefond som handelsstoppades i mars). Här kanske du kan välja att sätta en del av de kontanterna i andra valutor via tex ett Nordnet valutakonto. GBP vet jag inte om det är så bra, USD och EUR borde räcka tillsammans med SEK.

Själv kör jag på modellportföljen enl Jans förslag rakt av.

Nej, företagsobligationer kan inte ersätta statsobligationer. Det är lite som att byta ut oxfilé mot varmkorv. Inte samma kvalite. Du kan ju såklart göra det men då ökar du risken i din RT portfölj.

Lycka till!