Placera på ett bräde i dessa tider?

Kort fråga: har 160’ att placera i följande:

65% LF Global indexnära
10% PLUS Allabolag
10% Spiltan AF investment
10% AMF AF småbolag
5% Avanza EM

Lite skakigt på börsen, bör jag pytsa in pö om pö eller köra all in? Vet att det finns ett rationellt svar (all in så fort som möjligt) men något annat att tänka på i dessa tider?

Tack för era tankar

Studier visar att stoppa in allt på en gång (lump sum):

• Statistiskt sett oftare ger bättre avkastning
  • Statistiskt sett ger större maximal drawdown
  • Högre volatilitet

Omvänt, om du pytsar ut det pö om pö, antingen via DCA (Dollar Cost Average) eller VCA (Value Cost Average) oftare får sämre avkastning men också riskerar mindre djupa eventuella förluster.

Så. Det är en avvägning risk mot reward.
Själv är jag ganska riskavert och väljer hellre mindre risk för stora förluster framför eventuell uppsida.

Dessa har väldigt lika innehav. Vill tipsa om Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 SEK som är en global småbolagsfond. Kan vara bra att byta ut en av dom ovan om du vill sprida risken en smula extra och kanske kan förvänta dig en smula mer avkastning också. win-win. Annars tycker jag det ser bra ut!

edit: in med allt direkt enligt forskning.

Ska du inte röra pengarna på 10 år spelar det kanske ingen större roll hur du gör. Annars hade jag gått in i omgångar fram till årsskiftet eller så. Får vi ett ras nu är det inte jättekul att ha precis ha pyntat i 160.000 kr.

Går att göra ett mellanring också, hälften på en gång, resten uppdelat per månad. Kan kännas enklare rent mentalt.

1 gillning

Precis. Pyntade precis “bara” hälften.

Tack, men tyckte den var lite dyr (?), 0,64%. Försöker hålla mig under 0,4 om det går. Finns annan billigare som inte blir överlapp?

Small Cap fonder är ofta dyrare eftersom det är svårare för fonden att ha exponering mot Small Cap än mot större bolag. Speciellt eftersom det är på global nivå.
Jag tror inte du kommer undan billigare.

Man skulle kunna komma undan billigare via ETFer.