Placera pengar efter företagsförsäljning, Index + Utdelande ETF?

Hej,

Jag vill börja med att tacka alla för ett bra forum och mycket kloka saker har sagts som jag tagit till mig under alla år jag har hängt här men inte skrivit något.

Jag håller det kort, jag har ca 32-36MSEK netto från företagsförsäljning. Jag är mellan 45-50 år, har familj, boende värt 8MSEK med 50% belåning.

-20MSEK åker in i global indexfond/ETF. Jag kommer köpa mig in under tid, ca 10månader.

-Men nu kommer något som jag önskar göra personligen för att det känns kul och vet att folk kommer att ha åsikter vilket självklart helt ok då vi är på ett internetforum, men jag skulle verkligen önska ideer/feedback på förbättring något jag har missat, hur skulle ni göra, etc? Ca 12MSEK ska in på utdelande ETFer. Jag har läst mycket om Acc vs Dist och att det är samma, etc. Och jag håller med, men tror att mitt psyke behöver det då jag inte kommer från pengar.

Jag har hattat fram och tillbaka om ETF portföljen, utdelning, läst, pratat men människor, kollat AI, etc och har landat i följande ETFer som jag har ganska bra koll på då just ena WINC är lite speciell.
Fonddelen ska bara ligga men tanken är att denna del ska ge mig glädje i form av pengar så jag äntligen kan köpa nya kläder, unna mig något, ta hand om mig, etc. ja ni fattar. Jag försöker inte maxa utdelning utan önskar även lite värdeökning. Just det, jag har startat nytt bolag men tar inte ut någon lön för tillfället men det är nära, hoppas jag, kommer nog ta ut ca 55kSEK/månad.

ETFerna:

ETF WINC 25%

ETF Xact Högutd Norden 25%

(Ej ETF) Aktiespararna Global Utdelning 25%

ETF VGWD (eller liknande) 25%

Jag har massor av frågor men några är; är kombinationen av dessa instrument är vettig, förslag på förbättringar eller alternativ? WINC hänger ju inte med upp vet jag tex, dom andra ETFrna känns rätt rakt på.

Vet att det kommer tankar kring utdelningsstrategi vs ej utdelning i min ålder och livssituation, etc och jag är självklart öppen för diskutera det också :).

Trodde inte det skulle bli så långt, sorry.

Med vänlig hälsning
UB

3 gillningar

Grattis till att ha vunnit spelet :raising_hands:

Du har inte funderat på att ta hjälp av oberoende rådgivare (en sån som man betalar på faktura och inte en banksäljare / rångivare)? Kan ju vara bra att få hjälp att sätta upp det rätt mht dina mål med livet.

Det finns en lista med sådana någonstans här på forumet som @janbolmeson rekommenderar. Jag hittar dock inte den listan nu :see_no_evil_monkey:

Om du ändå vill göra det själv …

Eftersom du redan har mer pengar än du sannolikt behöver (plus nystartat företag) så kanske Allvädersportfölj kan vara ett alternativ för att få vettig avkastning med något ännu bredare än en global indexfond. Finns en lång bra tråd om det av @zino (som också varit gäst hos Jan, så du kan se ett avsnitt med om det). Finns i tråden nedan. Tips att läsa toppinlägget, det räcker. :sweat_smile:

Utdelande portfölj. Jag har själv en sådan men med enskilda aktier. Fattar att det inte direkt intresserar dig. De ETFerna du nämner så hade jag snarare kört på 25% Xact Norden och 75% VGWD. Möjligtvis dela upp på någon mer ETF med samma/liknande inriktning för att minska motpartsrisk.

Aktiva ETFer/afonder som de andra undviker jag personligen för att inte introducera förvaltarrisk.

Lycka till :+1:

2 gillningar

Tack för dit svar!

Jag har tänkt ta hjälp men/och tänker att global borde räcka också trots allt, men förstår att man inte ska jaga avkastning nu. Jag har inte pratat med någon oberoende så det kanske jag ska göra, ska hitta Jans lista, dock har jag varit på flera möten med min storbank men blev inte frälst av deras förslag.

Allvädersportföljtråden har jag också tittat på, blir imponerad och sugen, mycket kloka tankar helt klart. Det finns flera saker jag känner att jag inte förstår fullt ut och tråden utvecklas kontinuerligt vilket gör att jag blir osäker ju mer jag läser. En slutgiltig optimal lösning skulle göra det enkelt :slight_smile:

Ang förvaltarrisk, bra input, tack. Aktier är kul dock har jag lyckats bränna mig för länge sedan så jag insett min begränsning.

Jag ska försöka hålla det så enkelt så möjligt så det kanske blir närmare ditt förslag.

Mvh

UB

1 gillning

Jag gillar tanken med att leva på utdelningar och inte behöva sälja av och håller sakteliga på att sätta upp en utdelningsportfölj för detta. Dock är jag skeptisk till ETFer och företag med väldigt hög utdelning så jag planerar att sätta en stor del av portföljen i WEBG som är billig, bred och utdelande. Med tanke på beloppet du har att röra dig med skulle du junna sätta in allt i WEBG och få bra utdelning även om den procentuellt sett är låg. Enklare och bredare än så kan det ju knappt bli.

Svaret är nej, det är inte en vettig portfölj över huvudtaget. Svår att förstå, högre avgifter, suboptimal viktning. Enklare och mer optimalt att köra tex Lysa med lämplig risknivå och automatiska uttag till konsumtion.

:100: detta skulle jag rekommendera i din mycket förnäma situation

2 gillningar

Det är ofta mer optimalt att välja återinvesterande fonder eller ETF:er, eftersom utdelning i praktiken inte förändrar det totala värdet på investeringen: fondens värde minskar ungefär motsvarande utdelningens belopp, men du får istället fler andelar eller högre värde genom automatisk återinvestering.

Detta gäller oavsett kapital, eftersom du alltid kan sälja ett kontrollerat antal andelar för att motsvara utdelningen, om du skulle behöva pengar. Dock kräver detta lite mer aktiv hantering.

Samtidigt handlar det inte alltid om maximal optimering, och vissa kan föredra utdelande fonder för att slippa tänka på det själva.

Exempel med utdelande del:

• 20 MSEK → 100% WEBN, SPYY, VWCE eller SPYI
  • 12 MSEK → 100% WEBG eller VGWL, alternativt VGWD för högre utdelning. XACTHDIV i mindre vikt om du vill ha viss home-bias.

Tack för alla svar.

Jag jag har kört global index och lysa och varit väldigt nöjd med enkelheten. Alternativt köra vidare på det, utdelningen är för att stilla något i mig när man får likvid på kontot trots att det är samma sak som att sälja av. Trots allt ska ska 2/3 in på Global index så min tanke var att det skulle komma in pengar under året som jag kan välja vad jag vill göra med för den utdelande delen, se det som en psykologisk bonus.

Ang avgifter på ETF, alltså dom blir inte så höga, alla är eu/irland så isk funkar också. Men absolut jag ska kolla med oberoende rådgivare men samtidigt borde väl global index funka rakt av baserat på vad alla här tycker. Jag kommer ha en buffert på någon slags ränta ska sägas också.

Ska titta på ETFn som nämnts.

Mvh

UB

1 gillning

Tack, jag ska titta på ETF som du nämner, någon var helt ny för mig.

Jag håller med ang återköpen, kan inte argumentera emot :slight_smile:

1 gillning