Hej,
Jag vill börja med att tacka alla för ett bra forum och mycket kloka saker har sagts som jag tagit till mig under alla år jag har hängt här men inte skrivit något.
Jag håller det kort, jag har ca 32-36MSEK netto från företagsförsäljning. Jag är mellan 45-50 år, har familj, boende värt 8MSEK med 50% belåning.
-20MSEK åker in i global indexfond/ETF. Jag kommer köpa mig in under tid, ca 10månader.
-Men nu kommer något som jag önskar göra personligen för att det känns kul och vet att folk kommer att ha åsikter vilket självklart helt ok då vi är på ett internetforum, men jag skulle verkligen önska ideer/feedback på förbättring något jag har missat, hur skulle ni göra, etc? Ca 12MSEK ska in på utdelande ETFer. Jag har läst mycket om Acc vs Dist och att det är samma, etc. Och jag håller med, men tror att mitt psyke behöver det då jag inte kommer från pengar.
Jag har hattat fram och tillbaka om ETF portföljen, utdelning, läst, pratat men människor, kollat AI, etc och har landat i följande ETFer som jag har ganska bra koll på då just ena WINC är lite speciell.
Fonddelen ska bara ligga men tanken är att denna del ska ge mig glädje i form av pengar så jag äntligen kan köpa nya kläder, unna mig något, ta hand om mig, etc. ja ni fattar. Jag försöker inte maxa utdelning utan önskar även lite värdeökning. Just det, jag har startat nytt bolag men tar inte ut någon lön för tillfället men det är nära, hoppas jag, kommer nog ta ut ca 55kSEK/månad.
ETFerna:
ETF WINC 25%
ETF Xact Högutd Norden 25%
(Ej ETF) Aktiespararna Global Utdelning 25%
ETF VGWD (eller liknande) 25%
Jag har massor av frågor men några är; är kombinationen av dessa instrument är vettig, förslag på förbättringar eller alternativ? WINC hänger ju inte med upp vet jag tex, dom andra ETFrna känns rätt rakt på.
Vet att det kommer tankar kring utdelningsstrategi vs ej utdelning i min ålder och livssituation, etc och jag är självklart öppen för diskutera det också :).
Trodde inte det skulle bli så långt, sorry.
Med vänlig hälsning
UB