Placeras förslag på evighetsportfölj

Tankar om den

Ett sätt att bygga evighetsportföljen är att utgå från de amerikanska ETF:erna SPY som följer S&P500, TLT som innehåller långa amerikanska statsobligationer, GLD för guld och VGSH för korta amerikanska statsobligationer.

Finns liknande som går köpa på Avanza

Känns som att den är ganska stabil, jag funderar även på om jag bör bygga en liknande. Om jag hade byggt en liknande, är det verkligen värt att inte ha 100% aktier? Jag tänkar nog ha någon ETF som följer SP500 och sedan indivudella aktier som slår SP500, jag tror detta ger en bättre avkastning en evighetsportföljen. Men vad vet jag :slight_smile:

Om din sparhorisont är 10+ år så ska du köra 100% aktier. Lågriskportföljer likt ovan är till för att förvalta stort kapital eller om man har kort sparhorisont.

Sist jag kollade så var inte 100% aktier det bästa alternativet på lång sikt 70% aktier och 30% guld hade gett bättre avkastning under perioden 1972-2020

Allt beror på vilka perioder man tittar på. Kolla gärna rapporten från Artemis som går genom 100+ år och konstaterar att det är typ bara de senaste 50 åren som aktier varit bra.