Poll: Hur mycket av er inkomst går till hyra/driftskostnad?

Jag räknar grovt 2500kr på löpande kostnader (vilket stämmer nästan exakt enligt den uträkning jag nu gjorde) och 2500kr på renoveringar/underhåll av alla de slag. Hittills ligger jag på 3300kr i genomsnitt totalt men har inte haft någon större renovering som jag har behövt utföra under den tiden jag ägt huset vilket jag såklart vet kommer även om jag har renoverat ganska mycket smått. För mig blir det ca 13% av inkomsten räknat på 3300 eller 19% räknat på 5000. Fastighetsavgift och försäkringar är medräknat.

Sen beror det mycket på hur mycket man kan/väljer att göra själv. Jag försöker göra allt själv då jag är en snåljåp av rang och har klarat av allt jag gett mig på än så länge. Det enda som jag inte vågat mig på som skulle behöva göras är ett rör som småläcker i källaren men jag ingen rörmokare - än i alla fall. Kanske vågar mig på det en vacker dag då man har gott om tid och numret till rörmokaren redo.

Apropå det Jan skrev om att han räknar med 1-2% av bostadens värde i underhåll varje år är ju väldigt beroende på hur mycket villan kostade till att börja med men stämmer nog ungefär i mitt fall. Det inkluderar dock inte att sätta in fjärrvärme för 125000kr då fryser jag hellre :sweat_smile:. Man har ju “alltid” mer eller mindre ett val om man måste utföra renoveringen/investeringen eller inte. Fast om alternativkostnaden är högre att inte utföra renoveringen genom en värdeminskning på huset i paritet eller större än renoveringskostnaden är det ju rationellt dumt att inte utföra den, om det inte är så att man inte vill låsa in mer kapital i boendet t.ex. om man är gammal pensionär som vill sätta sprätt på pengarna istället. Sen måste man se vilka alternativ som faktiskt står till buds. Är fasaden halvrutten här och var som den är på mitt hus blir ju första tanken att man måste byta fasad, men det går ju att hanka sig fram ett tag genom att bara byta ut de delar som faktiskt är ruttna.