Hej,
genom min anställning har jag en icke-kollektivavtalad tjänstepension vilken idag förvaltas av Skandia. Jag har valt att placera hela summan i fonder och hamnade då i deras entrelösning, Skandia SMART Offensiv, vilken har en avgift på 1.4 %. Utöver detta har Skandia en årlig avgift på 0.3 % av det totala beloppet.
Så länge jag är anställd har jag endast möjlighet att flytta tjänstepensionen till Länsförsäkringar eller SEB men om jag i framtiden skulle byta arbetsplats är jag fri att flytta tjänstepensionen till valfri aktör, exempelvis Nordnet eller Avanza.
En flytt skulle i dagsläget kosta mig 1 200 kr + 2 % på hela beloppet, antagligen skulle bolaget jag då flyttar till stå för cirka 1 000 kr av den fasta delen.
- Länsförsäkringar har en något lägre årlig avgift, 0.2 % av pensionsbeloppet jämfört med Skandias 0.3 %. De har dessutom ett, vad jag anser, bättre fondutbud än Skandia.
- SEB har en årlig avgift på 0.25 % av pensionsbeloppet och ett, enligt mig, liknande fondutbud.
Så slutligen till mina två frågor:
- Håller ni med om resonemanget ovan att jag, förutsatt att jag byter arbetsplats inom ett eller ett par år, bör behålla tjänstepensionen hos Skandia för att senare flytta den till Nordnet eller Avanza där jag har mitt övriga sparande?
- Om ja, vilka fonder hade ni valt? Jag funderar på att fördelningen nedan: 80 % Skandia Global Exponering A (Passiv Global Indexfond med 0.26 % avgift) 20 % Didner & Gerge Aktiefond (Aktiv Sverigefond med 1.23 % avgift)