Jag år ny här i forumet och detta är således mitt första inlägg. Jag har följt RT en lång period men det tog tid att hitta hit
Jag är 44år i år. Frånskild med två barn. Sambo och två bonusbarn
Tjänar knappa 50k och har tjänstepension.
Jag har lyssnat och läst om pensionsspar och jämfört mig med listorna och ligger strax över snittet för min ålder.
Mitt sparande fick sig en rejäl törn när jag skilde mig. Men har dag ca 200k i olika indexfonder på Avanza varav 100k är i två KF till barnen a’ 50k st och ca 200k på Lysa.
Så ca: 400k sparat totalt.
Jag spar månadsvis 4000kr till dessa fonder och utöver det amorterar jag ca 2000kr på huslånet (1%)
Min fråga till er är hur mycket av detta bör man ha öronmärkt till sitt privata pensionssparande? Jag har ca 40kr i någon provat pensionsfond innan jag började spara i ISK de är ju öronmärkte men resten är ju lite flytande.
Jag har ett konto som heter pension på Lysa där jag satt 170k av de 200 som ”pension” men jag kan ju lika gärna ta ut dem i morrn om jag vill.
Hoppas nu förstår min fråga. Listorna som publiceras visar ju inte vad vi sätter av privat.
Jag sparar själv till pension så till vida att jag mentalt bokför en viss del av mitt sparande som pensionssparande. Det är viktigt för mig eftersom jag har varit väldigt lågavlönad under många år men nu inte längre är det. Men, jag tror inte att man kan göra mer än en mental bokföring (och eventuellt ett separat ISK-konto om man vill) för det finns ingen särskild sparform för privat pension som är mer fördelaktig än ISK, så vitt jag vet. Jag har alltså samma fonder för allt långsiktigt sparande.
PS.
Jag inser att detta inte besvarar frågan “hur mycket”. Det är nog väldigt svårt att veta exakt och måste ju beräknas i förhållande till intjänad pension i övrigt, osv.
Svårt att svara på. Beror helt på hur stor din pension blir samt värdeutvecklingen p t.ex ppm och tjänstepension. Du kanske inte ens behöver spara alls privat till pension om det går bra och du bedömer att du kommer klara dig ändå.