Köpte en batteridriven seckatör, fabrikat Ecarke från Amazon, ca en sjuhundring. Kinespryl men en fantastisk manick som fungerat felfritt och sparar vääääldigt mycket tid, svordomar och kanske muskelvärk om man ska rensa bland sly, buskar och träd. Orkar klippa dia 20-28 mm i ett nafs, beroende på torr eller färsk ved. Går på Makitas standardbatteri 18V (som inte medföljer). 2 extraskär +diamanbrynstål medföljer.
Är mycket energisnål och visar antal klipp som gjorts. Efter mer än 1000 st visar batteriindikatorn att det fortfarande är ca 75 % kapacitet kvar. Har fyllt 16 st 200 L Big Pac-säckar med 20 cm-stumpar till ca 3/4 fyllning och kört iväg till tippen i omgångar. Oklippt skulle volymen nog motsvara 3 eller 4 fulla släpvagnar, nu kan jag puffa in säckarna i en BMW 520 sedan.
Vet inte om man får skriva det här utan att bli censurerad men skulle säga dil*on. Det gör frugan tillfredsställd och man slipper allt gnäll om annat vardagstrams. Köpt för 399kr från en butik i Polen.
Vi har fått hjälp ett par gånger att köpa lite bättre designprylar (lampa, fåtöljer, vas och en soffa). Alla dessa är idag mer värda än när vi köpte dem för ett par år sedan. Det vill säg att en fin designsak , som man gillar och sköter, har ju en ganska låg kostnad över tid om man jämför det med något från t.ex. IKEA.
Förutom robotdamsugare som många andra har skrivit så säger jag Elcykel. Hämta och lämna barnen på förskolan har blivit så mycket roligare (och bilen behöver inte jobba lika hårt längre). Cykeln har dessutom bidragit till att jag blivit en “vintercyklist”.
Bra vandringskängor, byxor, ryggsäckar och regnkläder istället för att gå på det billigaste. Det glädjer mig varje gång jag är i skogen.
Bilen - köpte en lyxig bil jämfört med allt jag haft innan. Hundburen får plats, Backkamera, gps, rattvärme, farthållare…. Jag känner mig tacksam när jag sätter mig i den.
Håller med ang parkeringsvärmare. Och rattvärme, de är fasiken livskvalité det! Alla de här funktionerna i en bil jag inte tyckte behövde men nu inte vill vara utan… Däremot tkr jag värme på framrutan är överskattat, eller så funkar min bara dåligt. Hinner ju frysa på o lägga sig som en kaka i nederkant vid torkarna istället.
Jag är VÄLDIGT petig med det jag köper, även sånt jag inte är intresserad av gör jag lite sjukligt mycket efterforskningar om innan. .jag kan lätt lägga ner några timmar bara i efterforskningar för att köpa handdukar tex. .
Med det sagt försöker jag va minimalistisk, särskilt nu eftersom jag flyttade till mindre, ,
Men några bra köp:
-Slängde alla köksknivar jag hade o köpte 4st GLOBAL, det är dom enda jag har och dom kommer jag ha till jag dör
-möbler, jag köpte tidlösa möbler av hög kvalitet, tex “byrå Asplund SNÖ” serien som jag också kommer ha en livstid
Bland mer onödiga saker men som jag älskar…min stereo/hemmbio. ..Det va tungt att släppa projektor o duk men min SONY Pro Oled är inte dum. . mitt försteg i bion kostar en årslön men jag gillar det ändå
Mitt hörlurs system på kontoret men alldeles för många o dyra lurar är mig varmt om hjärtat även om jag fick nedgradera min fina DAC vid flytten.
Adizero och Ultraboostserierna går ju att köra som fritidsskor ett tag, efter att dämpningen i mellansulan försämrats. Hälkappan, meshen och undersulan brukar tåla det.
Jag lägger gärna lite extra på bra friluftsutrustning eller jaktprylar. Värt o lägga lite extra tid och pengar på hitta anpassade produkter där nån tänkt till och bra kvalité. Lättvikts eller adjustable-varianter.
Sen kostade jag på huset ett riktigt dubbelfalsat tak oxå vilket är så glad jag gjort. Funktionellt men oxå väldigt vackert att titta på!
Ja, eller de funkar i alla fall som de ska! Tänk på att du måste köpa nytt fäste om du byter ruta på bilen (om du inte vill fippla med egen dubbelhäftande tejp).
Ser man till maximal nytta/njutning per krona så är det mina cykelväskor. De kostade typ tusen spänn och har möjliggjort i princip hela min livsstil, både vardag och fritid.
Dyson dammsugare.
Suger kraftigt, ersätter i stort den vanliga dammsugaren förutom vid storstädning.
Alltid tillgänligt. Inget bök med sladdar, tar den ur laddaren och den kan dammsuga 20min på en laddning fast den redan är 6-7år gammal.
Kostar en mindre förmögenhet men lätt värt pengarna.
Aldrig mer en slö kniv. kostar en slant men inte mer än 4 vändor till knivbrev med alla knivar så det är snabbt sparat.
Superenkel att använda, man ställer in vilka grader man ska ha och sedan kör man kniven i ett spår. Sist tar man av ev fnas som uppkommit (det som visas på bilden).