Produkter som kan generera besparingar - tips?

Byta till LED.
Använd Slowcooker (lägre energiförbrukning och man kan förbereda maten långt i förväg för vardagspusslet).
Energieffektiva vitvaror.
Bättre värmesystem, isolering, fönster, vind etc till rätt pris.
Budgetdokument som håller koll på vart pengar tar vägen så man lätt kan hitta meningsfulla besparingar.
Frysbox/bra förvaring av matvaror.
Reklamblad för närliggande affärer.
Solceller
Verktyg och kunskap att kunna lösa fler problem själv.
Nöj dig inte med ineffektiva lösningar, din tid är värdefull.

Vet inte hur mycket andra gör av med men jag köper 2-3 påsar färdigbland per år.
Visst blir det några kronor dyrare men det tycker jag det är värt för att slippa söla med att blanda.

Och det är väl problemet med många av tipsen här, man använder så lite av det så det är inte värt mödan (även om den är liten) för något som sparar max ett par tior per år.

Sockerbitar , har alltid ett paket hemma för farsan vill ha i kaffet. Ett paket räcker många år.

Ättiksprit till städning har sin plats, men det blir ju en helt annan doft.

Inte meningen att låta negativ men bra att reflektera om hur tipsen påverkar en själv.

Kabske inte (ännu) rätt klientel för tråden men; menskopp! Fantastisk produkt och håller i flera år. Sparar massor jämfört med engångsprodukter.

Diskborste från Granngården. En vit med blå borst. Vi hade en sån i mjölkrummet när jag var barn, och inne. Håller också i ett par år, vi kör den i diskmaskinen när den ser läbbig ut.

Dr Martens. Ta hand om dem hyfsat så håller de många år.

2 gillningar

Jag tror man behöver relatera en del av tipsen till sin egen livsstil, familjesituation och boende. För den som bor själv i en liten lägenhet blir det förmodligen bökigt att köpa storpack av olika varor, att köpa outspädda vätskor och “blanda själv” eller liknande. Man kan så klart göra saker av princip eller för att man har ett intresse men “kostnaden” i form av att behöva förvara saker på liten yta och hålla ordning på när de stora förpackningarna tar slut är reell.

Jag brukade längre tillbaka köpa sockerbitar men har slutat med det helt. Det ger betydligt lägre kilopris men till saken hör också att jag inte längre använder socker till kaffe eller te. Däremot använder vi strösocker till bakning och andra saker i hemmet. Att då även använda det till kaffe/te när vi har gäster känns rimligt. Det blir tom. en förenkling.

Gällande spolarvätska och andra bilprodukter så finns i min värld två huvudalternativ:

1. Köpa på mack när lampan börjar blinka i bilen…
  2. Planera i förväg och köpa en dunk på Biltema. Blanda själv och fylla på.
    Man kan förstås tänka sig olika “hybridvarianter” men att köpa dessa vätskor i outspädda dunkar och fylla på vid behov blir det absolut billigaste. När man som jag har en “helgbil” så framstår detta som rimligt. Bilen står ändå parkerad hemma nästan hela tiden. Skulle jag vara ute och röra på mig mer och använda bilen dagligen kanske jag skulle uppleva det annorlunda.

Ättiksprit till städning är billigt och miljövänligt. Vi har normalt städerska och hon använder diverse kemiska medel. Just med städerska kommer detta nästan automatiskt i min värld. När man ska betala för städning behöver effektiviteten stå i fokus. Sedan kan man köra med utspädd ättika som komplement.

När det står färskost i receptet (för cheesecake o liknande) kör Keso (eller Cottage Cheese i princip samma men oftast billigare) i matberedare eller med mixerstav. Om det känns för löst låt rinna av lite i kaffefilter (och baka med vasslan.)

Glöm inte att instruera städerskan att hon måste koka dina wettexdukar… :sweat_smile:

När det står foie gras i receptet, kör med Scans leverpastej istället… :face_blowing_a_kiss:

Vi tvättar alla olika dukar efter varje städning.