På dagens FikaTillsammans utan agenda med Patreon-gänget så kom vi in på jag upplever att den här kraschen känns lite annorlunda tidigare. Jag tänkte bara kolla om ni håller med eller inte.
I vissa avseenden så upplever jag det knappt som en krasch - främst när det gäller globala indexfonder. Länsförsäkringar Global Indexnära är “bara” ner -10 procent. Det känns ju knappt som en krasch, men vi får ju hålla i åtanke att vi har blivit räddade av förstärkningen i USD mot svenska kronan som räddar det med ca 7 procentenheter eftersom världsindex i skrivande stund är typ ner -17 %.
Svenska börsen är ner ca -25 % är en ordentlig sättning, men det känns fortfarande inte som det är kris-stämning. Bolagen verkar ju fortfarande vara lönsamma, varnar för inflation och högre kostnader, men går fortfarande som tåget.
Så vi har en del av marknaden där det knappt känns som krasch och sedan har vi andra områden - främst tillväxt och tech, där vi har ordentliga blodbad med nedgångar på över -50 %. Krypto verkar också få sin första ordentliga krasch och liknande.
Om jag ska jämföra lite så:
2001 - jag minns helt ärligt inte så mycket av den, men där hade vi galna värderingar på bolag som inte tjänade pengar. Så en krasch var ju motiverad av fundamentala faktorer.
2008 - den vill jag minnas kändes mycket jobbigare eftersom det på riktigt pratades om att “finansmarknader” skulle sluta fungera. Det var på nivån ta ut pengar från banksystemet innan det tar slut.
2016 / 2018 - kändes mer som mjäh… mer korrektioner än något annat.
2020 - där föll ju allt, men samtidigt upplevde jag det när det var som värst att vi kommer ju överleva det här, särskilt när det visade sig att det inte var någon apokalyps utan det gick att hantera. Många spekulerade i att det mycket riktigt skulle gå över när vi fick mer information om pandemin. Som @AuAgEric förutspådde i mars “det är över till midsommar” och mycket riktigt blev det så.
2022 - min upplevelse är att det är mycket rädsla och allmän osäkerhet i samhället (ej börsen)- typ ökande energipriser, inflation, rädsla för ökande räntor, supply-chain-problem, kriget i Ukraina etc. Men min upplevelse är att även här är just nu en hel del inprisat, vissa upplever till och med att inflationen kanske redan är på väg ner.
Om jag ska försöka mig på lite spaning (som jag kommer ha fel i). Energipriser kommer vara höga ett tag, men som vanligt så har alla probleminsikt nu och man jobbar på för att lösa det. Frågan är bara hur lång tid det tar att lösa. Supply-chain-problematiken kommer också lösa sig, det finns en backlog, priser ökar men lösningen på högre priser är ofta just högre priser.
Inflationen är jag osäker på, men det är i min värld en “known unknown” och det är sällan de ställer till det för oss. Räntor kommer säkert gå upp lite till men det hänger ihop med inflationen och hamnar också i kategorin problem vi känner till och vet hur vi ska hantera (även om medicinen kan vara bitter).
Notera att jag inte säger att det vänder nu. Sedan kan det också vara min erfarenhet som spökar med mig, men min övergripande känsla är “det är ingen ko på isen” utan det är mer “keep calm, carry on”. Dvs visst vi kan ner -10, -20 procent till, men det skulle lika gärna kunna vända när vi upplever lite mer fast mark under fötterna.
Ska jag vara helt autentisk; så är det min egen bortdribbling i form av min spekulation i ett enskilt bolag som ni känner till, som ställer emotionellt till det för mig - den -70 %-taren tar mer än jag trodde (även om det är pengar jag har råd att förlora och var bonuspengar). Hade jag inte gjort den och bara suttit med mina indexfonder så hade det knappt - kanske felaktigt - berört mig denna gången.
Utan att kunna allt för mycket nationalekonomi så ser jag den största risken i att inflationen rusar, och då inte pga överhettning utan snarare som en baksmälla av stimulanspaket och produktionsproblem.
Att i det läget tvingas höja räntor känns farligt med risk för att hamna i en nedåtgående spiral och att man hamnar i en slags stagflation.
I övrigt håller jag med om att de flesta problemen borde gå att lösa
Min “önskning” är att det faller mer så jag kan köpa riktigt billligt, men min känsla är att det kommer inte bli en super rea, jag har redan köpt i mig lite, 20 total denna period, lite extra i sverige då det fall så mkt, 10 är mina vanliga månadsparande.
jag tycker det känns lite mer som en två steg bakåt situation, lite som vi hoppade för långt framåt. folk blev optimistiska då Covid inte va så farlig, känner ingen som egentlige har ekonomiska problem, alla har jobb.
Men Usa “skapade” en hel del pengar under den här perioden har jag läst, funderar på om det gjorde en “låtsas uppgång marknad”, där folk hade mer pengar och värdet hade inte minskat än på pengarna. Nu börjar man inse att vi ändå har NÅGRA stora problem i världen och det inte alls är så bra, bara för det finns mycket pengar.
sen har vi kina som gör konstiga grejer med covid men igen verkar bry sig. det borde bli svält i africa (egypten) då det borde fattas massa mat, men ingen verkar bry sig.
Samtidigt som Mycket fler människor fattar och är medvetna om hur Börsen funkar. när jag pratar med min sambo som visst är 5 år äldre så höjer hon knappt på ögonbrynen, och hon månadspara själv lika mycket. samma sak på jobbet, de flesta tycker mest det är synd att de inte har pengar sparade att köpa nu när det är billigt. De ger mig massa tips bara.
jag själv har planerat de nästa 7 åren efter detta, nasdaq gick ner 3% men det kändes inte som det va så mkt. samtdigt så har den gått ner 28% under fyra månader. är inte det SJUKT mycket? känner ingen panik runt omkring mig. ingen i släkten har ens sagt något.
Folk är genuint inte oroliga…
Jan ventilerar sina tankar mitt i natten Nu ska jag vara brutalt ärlig och säga vad jag tycker.
Är man kass på att tajma marknaden så låt bli. Mitt intryck av dig Jan är att du har landat i en strategi med indexfonder som passar din personlighet. Har följt bloggen (om man nu kan kalla RK för en blogg numera ) sen den var en liten obskyr blogg som bara vi nördar följde. Tajmning och stockpicking verkar inte vara din grej. Ett tag snöade du in dig på guld och fastighetskrash, nu senast var det Storskogen. Jag delar andras analys av att Storskogen är rätt kasst som case.
En del är bra på tajming av marknaden (makro breda drag eller kortsiktig trading), andra är bra på stockpicking. Vissa ska bara köpa index.
Jag har slagit index över tid, men jag är en jävligt udda filur (seriously, I’m fucking weird) med autism som tänker annorlunda kring allting i livet inkl. börsen. Är det en edge? Kanske. Eller så har jag bara tur. Vet hur som helst att när jag kör på “feeling” kring tajming av marknaden så har det gått väldigt bra historiskt. Det är en strategi som passar mig.
Min feeling just nu är inte köpläge på index. Snarare är det flödesdrivet och “galna indexsjukan” där fina bolag faller oförtjänt p.g.a flöden. Här finns det också fina möjligheter att picka upp bra bolag som åker på stryk enbart p.g.a. flöden. Så vad ska man köpa? Det som är ens strategi.
Har man inget trackrecord av att slå marknaden (markro/trading) eller stockpicking så ska man låta bli. Det är framför allt inte läge att ändra strategi i oroliga tider. Sitt stilla i båten. Enjoy the ride, learn something new. Observe. Att byta strategi kan man göra i lugna tider med låg volla.
Jag kommer tajma marknaden igen när jag anser att det är dags. Det är mer feeling än data. Men visst, -30% på index börjar det klia i fingrarna. Jag tittar dock mest på psykologiska faktorer, typ “när alla kastar in handdduken och aktier är skit” då köper jag.
edit: Jag gillar Dalios kommentar kring “extrapolating the future”. Aktier har gått upp, då ska aktier gå upp. Inflation har varit låg läge, då är den transitory och snart blir det som vanligt igen. Folk bedömer framtiden utifrån vad som skett i närtid.
jag köper in mig på vägen ner, som lite extra i månaden. har buffert för det, men min känsla är att det inte kommer bli situation där folk kastar in handduken, även om det är de jag hoppas. kan inget men de senaste 100 åren säger att börsen går uppåt tillslut.
Jag delar din uppfattning här. Men kan du inte beskriva sin känsla? Nyfiken. Det är ju ändå en spekulationstråd.
Håller med. Inga telefonsamtal eller panikmejl till mig och även i forumet är det relativt lugnt. Därav min reflektion att det trots -25 procent är relativt lugnt.
Alltid bra att ta hjälp av vår index gudfader Ben Felix, varje gång är annorlunda men hur människor agerar gentemot osäkerhet är alltid samma. Varje björn är unik men det är ingen anledning att agera unikt och överge en väl diversifierad portfölj.
Jag tror också detta kommer blåsa över relativt odramatiskt.
Den enda stora risken jag kan se är fortsatt höga energipriser eftersom vi kommer att misslyckas med den gröna omställningen. Men min gissning är att den effekten kommer på allvar först om fem till tio år.
Investeringsmässigt har jag rubbet i en dollarbaserad Permanent Portfolio. Jag ligger en par procent plus hittils i år. Men eftersom kronan försvagats, omx gått ner och vi snart kommer in i Nato-värmen så börjar det kännas motiverat att lägga till en “lekhink” med svenskt index i.
Jag tycker egentligen inte att man ska justera sin portfölj baserat på spekulation så det blir om något bara en liten omfördelning som med god marginal ryms i lekhinks-konceptet.
Själv funderar jag inte så mycket på det. Jag tar dagen som det kommer. Börsen sköter sig själv med automatisk månadssparande. Jag har bestämt mig för att följa global index både upp/ned långsiktigt. Det finns alltid risker på börsen mer eller mindre. Skönast för mig är det att slippa anstränga mig med något som jag själv inte kan påvärka. Tänker positivt som vanligt. Livet är för kort för att tänka annorlunda.
Delar din känsla av att panikstämningen hos allmänheten inte infunnit sig (ännu?). Funderar om det kan bero på att folk ännu inte känner att deras anställningar är hotade. Att det finns hot om ökade omkostnader (boräntor/inflation) men att man inte ser något påtagligt hot mot sin fasta inkomst och därmed tillvaro (ännu).
För egen del känns det nästan bra att det faller eftersom största delen av min totala inkomst ligger i framtiden så att jag får möjlighet att köpa in mig billigare och att börsen sedan kan få stiga på nytt igen. Rent orosmässigt är väl att det vore tråkigt på många vis om vi hamnar i en långvarig stagflation men känns lite tidigt att oroa sig för mycket för det redan, utan just nu mer vänta och se hur det utvecklar sig (då det ändå inte förändrar något i mitt agerande).
Den där förstår jag inte. Det brukar väl vara just i kriser som man behöver ändra strategi?
Försvarsministern var bara för några månader sedan extremt tydlig med att det inte blir något NATO-medlemskap så länge vi har en socialdemokratisk regering. Nu spelar man teater om att man ännu inte tagit ställning men det är uppenbart hur det kommer att gå, den hastigt uppkomna krisen leder till en total omsvägning av försvarsstrategi. Varför skulle det fungera annorlunda på börsen?
Jag har vissa strategier men i bakgrunden går hela tiden tankar kring ev. byten eller kompletterande strategier. Byte eller kompletterande diversifiering även i strategiled. Dessa tankar snurrar snabbare när börsen skakar, vilket jag ser som fullt rationellt.
Dessutom lurar bolånebubblan. Svenskar är mycket högt belånade på bolånefronten. Hög inflation, höga bolåneräntor, höjda kostnader för företagen → Risk för höjd arbetslöshet och många har inte råd att bo kvar i sina högt belånade bostäder. Mycket svårt att se vart detta tar vägen.
Jag tror på ett blodbad i krypto. Har länge känt att där variit en rejäl bubbla. Säger inte att alla bitcoin är vära 25$ men känner så många som haft en sån övertro. Det kan inte falla, det är en ny era etc. Övriga marknaden tror jag på en ganska seg sättning pga inflation, covid son lite kommer ikapp oss när regeringarna inte stimulerar ekonomin, kriget i Ukraina etc. Men tror inte att det blir en riktigt blodig kris.
Jag har en känsla av att relativt många har piggnat till av att det är lite skarpt läge. Som om man har längtat efter lite att bita i. Jag tror att det är det som gör att det är tämligen lite domedagsstämning.
Sen minns jag att 2000 och dotcombubblan tydligt kändes som en era och stämning som gick i graven. Ser inga såna tydliga skiften på gång nu.
Jag tror på sikt på en trend där många behöver sänka sina kostnader för boendet. Kanske gå ner rejält i standard. Mer snack om compact living och nya bostäder med betydligt lägre boyta och standard, vilket också är i linje med klimatmålet.
Problemet nu är att vi låst in oss utan ränteutrymme. Hög inflation och dessutom valår vilket betyder valfläsk i form av alla möjliga och omöjliga stöd till ’utsatta’ grupper.
Samtidigt skyhög belåning i hushållen.
Exportberoendet spökar också där stora näringslivsaktörer inte gärna ser en stärkt krona.
Lägg till utmaningen med osäkerhet knutet till krig och ett virus som kan mutera mer eller mindre vilken dag som helst.
Nej, långsiktigt fortsätter jag köpa men förbereder mig mentalt på en utdragen sänka resten av året.
Att i bubbelgrafen så har vi nog inte lämnat förnekelsefasen helt ännu.
Vi vill ju att allt ska gå så snabbt också, gärna samma vecka, dvs pratas det om lågkonjunktur så måse värsta scenariot inträffa nu annars tror vi inte att det händer.
Krascher kan vara i många år, mitt under dessa kan vi ha flera månader av svagare uppgång för att det sedan vänder ner igen när nya saker uppenbarar sig.
Vi vet inte hur lång eller djup den här kommer vara, ingen vet.
Jag testade i en annan tråd för en tid sedan att fråga vad den här “kraschen” kommer att kallas i framtiden. Och jag fick några fyndiga förslag men det verkade inte finnas någon enighet direkt. Om vi inte kan sätta ett ord på det vi ser, är det då ens en krasch? Nu känns det mer som en soppa av olika saker som driver en nedgång, det blir inte lika renodlat som IT-kraschen.
Sen kan jag inte låta bli att undra @janbolmeson, är det verkligen din egen förlust i Storskogen som grämer dig så? Jag som följt dig ett tag och tolkar dig som en väldigt empatisk person hade gissat att det är alla andras förlust som är det jobbiga. Att det mer handlar om att du gick ut på ett sätt som är ovanligt för dig (enskild bolag som inte är introduktion) och gav ett tips som sen visade sig inte vara bra vid tillfället.
Jag gick själv inte in vid det tillfället, kanske gör det senare. Hade jag gått in hade jag inte klandrat dig på något sätt.