Hej! Är ny på forumet och med det också ny på det här med fonder men är sugen på att börja spara i det. Har ett ISK på Avanza och har läst ihjäl hjärnan känns det som vad gäller fonder. Har kommit fram till att det verkar bra med en Globalfond och iaf någon Sverigefond.
Har sneglat på Avanza Global och Spiltan aktiefond Investmentbolag. De verkar ha gått bra historiskt sett och har relativt låg avgift. Är jag helt ute och cyklar om jag kör månadssparande i dessa två? Är det tillräcklig riskspridning? Tänkte typ 75% i Avanza global och 25% i Spiltan.
Det kommer bli toppen! Personligen hade jag dock valt den bredare Sverigefonden Plus allabolag Sverige index. Den investerar i hela svenska börsen och inte bara investmentbolagen.
Tack för svaret! Och för tipset. Då kanske jag skulle titta på den fonden också- kanske köra både spiltan och plusallabolag- eller blir det för mycket kaka på kaka?..
Då ligger du ganska nära det som vi brukar prata om i forumet kring en bred global bas och en överexponering mot Sverige på ca 25%. LYSA som är min stående rekommendation ligger ju på 20% mot Sverige. Med tanke på diskussionen i andra trådar som t.ex.
Bra riskspridning och bra portfölj för långsiktigt sparande (10+år), räcker garanterat bra. Vill du nörda ner dig sprida risken ytterligare och minska risken för dåliga utfall skulle jag föreslå att addera långa räntor. Tex AMF räntefond lång eller Captor Iris. Vill du höja förväntad avkastning mer (utan att risken ökar nämnvärt) då skulle jag föreslå att addera Avanza EM och Global SmallCapValue (ZPRV/ZPRX eller Dimensional Global Targeted Value)
Så för att koka ner det hela till en riktigt bra optimerad långsiktig multifaktorportfölj med extremt bra riskspridning:
Jag tänkte också rekommendera Avanza Global 100%, men endast då det inte finns något prisvärt all world alternativ i SEK. Storebrands är snäppet överprisat. Sen har ju MSCI World DM ändå gått bättre historiskt men det är en annan fråga. Avanza Global är väldigt prisvärd.
Tack för svar! Får nog läsa på och nörda lite till om jag ska investera i alla de känns det som! Däremot kommer jag nog lägga till Plusallabolag sverige redan nu i min portfölj sedan när man blivit mer varm i kläderna så kan man addera fler.
Själv har jag 100% av mitt sparande (ej buffert eller pension) i en och samma globalfond.
Jag kan vara ute och cykla, men har inte många av de populäraste globalfonderna (t ex LF Global och Avanza Global) väldigt lika innehav, vilket gör att riskspridningen inte ökar nämnvärt, och att allt du åstadkommer är att få en dyrare avgift pga den ena fonden?
Själv resonerar jag åtminstone att en enda fond med över 1000 bolag har stor riskspridning nog för mig. Men jag inser också att allt beror på vilka mål man har med sparandet, och att det säkert inte finns någon lösning som passar alla.
Då låter det ju jättebra med hänseende till att det i dagsläget verkar fördelaktigt med lite mer viktat till Sverige (se länken Jan skickade).
Kommer gå toppen!
Tack! Kör just nu 75% Avanza global - 15% Plus alla bolag Sverige samt 10% Spiltan Investmentbolag Sverige! Tycker det känns rimligt för mig och min situation med 3 st fonder att hålla koll på och detta känfes rätt för mig