Hej vet att många säger att det är dumt att belåna bostad för att investera. Men läs detta igenom hur jag tänker på en 10års plan.
Vi äger en bostadsrätt som är värderad till 850 000kr , lånet ligger på 520 000kr
Vi armoterar 15 000kr/år om vi fortsätter i samma takti 10år så kommer lånet hamna på 363 000kr. Samtidigt som bostadsrätten kanske går upp i värde till ca 1,1 milj kr.
Men låt oss säga att vi belånar bostaden till 85% och får loss 200 000kr.
Vi tar 200 000 + befintliga sparpengar 58 000kr = 258 000kr och investerar det i Länsförsäkringar usa index fond i 10 år.
Nu kan man inte veta hur fonden kommer prestera kommande 10 åren men om den fortsätter som den gjort hittills så kan dessa 258 000kr växa upp till ca 1,4 miljoner kr.
Så 1.4 miljoner kr + 1.1 miljoner i bostadvärde.
Samtidigt som lånet hamnar på 560 000kr.
alternativ 1
fortsätta som vanligt amortera lånet i samma takt i 10 år hamnar på 360 000kr i lån.
Alternativ 2 : belåna bostaden, investera allt i index fond i 10 år
Att belåna oss hade kostat oss ca 900kr mer varje månad
Vad tycker ni, är det en bra plan eller ska man bara fortsätta som vanligt ?
Detta är ett mer eller mindre livsfarligt antagande att göra när det kommer till investeringar generellt. Generellt stämmer det inte heller. I detta fallet lite so so snarare än livsfarligt. Men det är ett dåligt antagande du inte bör göra.
Bättre att fokusera på vad du bör investera i oberoende av enskilda fonder/regioner/aktier har presterat historiskt.
10 år framåt är ungefär den horisont som är lämplig vid 100% aktieexponering (globalt marknadsviktat index).
Jag vet att det inte går att veta hur en fond eller aktie kommer att gå men går lite på vad världens bästa investerare Warren bugget sa att det är bättre att investera i en lågkostnad index fond och sen glömma den i flera år än att välja aktier.
Tänker på en 10 års period borde en global index fond presterar rätt bra.
Med usa fick jag idèn av Warren buffet som rekommenderade sp500 fond och där ligger usa index nära.
Tänker att det är en bra strategi att ta en index fond och sen inte röra den på 10 år.
Att belåna oss kommer kosta oss ca 900kr mer i månaden men samtidigt hade vi börjat med att lägga in 258k på index fonden och sen se hur mkt pengar det blir om 10 år .
Borde ja. Men även global gick ner runt 30% under covid. Sedan var det ju typ en grej som händer typ vart 200 år. Men som sagt vi vet inte framtiden. Nästa gång kanske det inte bli någon återhämtning på kanske 10 år.
Det är sant men alternativet är att armortera mer och inte investera i något alls.
Det känns lockande att investera in en global index fond då man sprider riskerna mer än att köpa en en nischad fond eller aktie…
Kommer ihåg när vi var på banken när vi tog vårat bolån så rekommenderade banken att man ska pensionsspara i fonder.
Tänker global index fond är lagom risk och att man investerar i många olika bolag
Livsfarligt. Är BR värd 850k? Hur stor del av BR:s lån äger ni?` Hur kan man estimera framtida värdeökning i den? Äger ni marken? Säkra intäkter från hyresgäster? Belåningsgrad i brf? Med tanke på värdet låter det som ett högriskområde. Hur kan man gissa på ett framtida värde i en fond? Utan att veta något så låter det som det är lite högrisk här.
Det är för många obesvarade frågor för att kunna svara eftersom det i det stora hela handlar om att göra rätt riskbedömning.
Hejtack för svar br är värd 850k på ca 10 år har värdet ökat med från 500k - 850k.
Bostadsrättsföreningen har stabil ekonomi tror dem har belåning på ca 2000kr/per kvm vilket är stabilt .
Det går aldrog sia om hur en fond ska gå men jag tänker är det smart drag att belåna bostaden till 85% och på så sätt få ut 200k att investera med.
Alternativet är att amortera mer och inte investera alls.
Men jag tror i längden är det bättre avkastning att investera pengarna i en global index fond än att amortera mer på lånet där pengarna knappt växer något.
Ja det stämmer. Det jag menade vara att det är livsfarligt att anta att USA som region förmodligen kommer prestera de kommande 10 åren som den har de senaste 10 åren.
Titta på bara på Japan…
Det finns 10 år perioder då t.o.m. globalt index gått back realt. Tittar man på enkilda regioner finns många exempel på rejäla förluster på 10 års perioder.
Det måste inte vara antingen eller. Amortera det du måste och sen lägger du resten på en global indexfond. Så gör frugan. När summan blir så pass hög att det kan lösa lånet så gör man det., om man vill. Säg att du börjar investera och sen dyker börsen 40%. Fixar du att sitta still i båten och fullfölja planen, eller kommer du vackla och sälja?
Precis detta skulle jag också rekommendera! Att leka med belåning i det här läget känns som att skifta risken för mycket när du redan idag har möjlighet att investera rejält bara bara genom att sluta med er överamortering.
Vill du absolut skapa hävstång genom belåning skulle jag istället använda Avanzas portföljbelåning (billigare än bolånet) men hålla mig på en belåningsgrad under säg 20%.
Vet ej hur er ekonomi ser ut i övrigt men belåning bygger ju på att ni verkligen kan avvara pengarna även om livssituationen förändras längs vägen. Dvs bra buffertsparande och goda marginaler i övrigt.
Jag kan möjligen tänka mig att du kan räkna på en dubblering på tio år, men fem gånger pengarna är ju inte rimligt i ett sådant scenario.
Sedan förstår jag om ni vill ha mer på börsen, men vad hindrar er att sätta mer på börsen och enbart amortera det nödvändiga ner till 50%? Finns det chans att omvärdera bostadens värde så är det ju också en möjlighet.
Jo men en global index fond är väl det klokaste allternativet för en nybörjare om man är långsiktigt .
Man gör inga misstag med att köpa o sälja aktier.
Om man får välja vad är bättre att amortera mer eller ta dem pengarna som man amorterat och investerar i en global index. Vilket kommer ge bäst avkastning i längden ?
Det är med stor sannolikhet det klokaste beslutet för en expert, en hobbyist eller en nybörjare som är långsiktig.
Men då behöver vi definera vad långsiktig är. Jag skulle säga du behöver kanske 15 år plus horisont för att hinna ha en 100% aktieexponering åtminstonde 5 år innan det är dags att börja dra ner risken i portföljen. Å andra sidan är det 15år till man tänkt använda (alla) pengarna. Om man tänkt plocka ut under många år så är det ju blandad tidshorisont på kapitalet, sprid över den tid man tänkt ta ut kapitalet.
Därför nån som går i pension inte bör helt lämna aktiemarknaden. Det är ju många år av uttag som ska göras av pensionssparet.
Det beror ju på riskvilja och hur lång horisonten är. På lång sikt (om vi låtsas det är 20-30 år) så är inflationen är riktigt viktig faktor. Sparpengar på konto äts upp. Då behövs aktier (globalt index) för att få ner risken för dåliga utfall.