Råd om sparande

Hej.
Har precis hittat hit och ska som en vilsen börsen-analfabet börja spara i en fondrobot.
Har lite andra besparingar på min bank, min fråga är om jag ska ta ut lite från mitt isk-konto där för att investera i fondroboten eller börja från scratch där?:slightly_smiling_face:
Med vänlig hälsning, Anna

Beror på om du vill att fondroboten ska sköta allt dit sparade kapital.

Om du tycker det är kul och är intresserad av att sköta delar av ditt sparande själv så kan du ju ha kvar ditt ISK. Kan ju även vara kul att jämföra utvecklingen på roboten vs ISK.

Vad har du för fonder i ditt ISK? Det går ju bygga snarlika portföljer som roboten har till ett lite lägre pris på sitt egna isk.

Hej Mattias och tack för svar…:wink:
Osäker på vilka fonder jag har nu på mitt isk-konto, ointresserad och analfabet som sagt…:smirk:men kanske kul att ha och jämföra!
Men tänker att det kanske är bra att ha lite att investera i roboten, förutom månadssparandet!?

Ja, om du är ute efter att göra det lätt för dig skulle jag säga: sälj av ditt nuvarande isk-innehav och sätt in pengarna på fondrobot istället. Då slipper du till och med ta reda på vad du äger i nuläget. Fondrobot är supersmidigt, jag använder själv Lysa.

2 gillningar

Hej!
Välkommen hit!

Om du inte vet vilka fonder du har på banken är risken att du betalar mycket mer i avgifter än du behöver (banken är ett företag som alla andra, och de gillar att sälja på dig sina dyraste produkter). Lysas avgifter blir totalt ca 0,4% per år, kan ju vara värt att kolla vad du betalar hos banken. Innan jag fick koll på min ekonomi betalade jag 1,6% per år för mina fonder hos banken. Numera har jag allt hos Lysa…

Baserat på det du berättat skulle jag säga som Robin, sälj allt och lägg in det på Lysa (eller annan motsvarande tjänst). Om/när du känner att du vill fördjupa dig kan du ju stuva om då, men tjänster som Lysa är ju skapade för att man ska kunna hoppa på tåget utan att behöva läsa på så mycket, och det låter som att det är det du är ute efter.

Din ursprungsfråga om att börja med en klumpsumma eller bara månadssparande blir ganska irrelevant om du inte vet tillräckligt om dina nuvarande fonder för att kunna jämföra dem med en robot.

Hej och tack för ditt svar.
Stämmer att jag dessvärre inte är så insatt i mina fonder, tyvärr lite pinsamt att säga…
Men tänker att jag ska sätta mig in i detta nu!
Ska kolla mina fonder på banken och ta på mig ett försök att justera!
Tack för era tips!:grinning_face_with_smiling_eyes:

1 gillning

Ja om du inte ens vet vilka fonder du har, utan har de fonder som förmodligen banken har rådgivit dig så är det förmodligen så att du sitter på väldigt dyra fonder. Är du då inte intresserad av att hålla på själv så hade jag sålt allt och satt in på t.ex Lysa eller Opti. Man får svara på lite frågor på dessa robotar för att hitta rätt risknivå. :slight_smile:

Med det sagt, så är det inte särskilt svårt att sätta ihop egna portföljer om man bara försöker lära sig lite. Men är man ointesserad så kan det kanske kännas omöjligt. Jag rekommenderar dig att titta på avsnitt #99 som handlar om hur man kommer igång.

1 gillning

Ja, jag har tyvärr varit ointresserad i typ 25 år men tänker nu att jag ska lära mig och bli intresserad…:upside_down_face:
Och det låter ju bra med fondrobot och lära sig på vägen, tänker jag…

1 gillning

Ja, fondrobot låter helt rätt för dig :slight_smile: Allt sköter sig självt helt enkelt samt att man kan ha flera olika konton på roboten om man vill dela upp sitt sparande.

T.ex ett konto med hög risk för riktigt långsiktigt sparande och ett annat konto för sparande på 4-6 år.

Min rekommendation brukar vara 10% aktier per år i sparhorisont. T.ec om man ska använda pengarna om 7 år då kan man ställa in roboten på 70% aktier och 30% räntor :slight_smile: