Jag förstår precis vilka känslor du har, jag hade också mycket av det förut, och det är inte förrän de senaste åren det har börjat släppa litegrann, och det har skett långsamt och gradvis. Bra att du läser på ändå! Då vet du ju redan en hel del på den rationella sidan, det handlar bara om att hitta ett förhållningssätt som känns bra i magen också.
Vad är målet med dina pengar? När man varit fixerad vid att lägga dem på hög så länge kan det vara lätt att tro att det är målet, men pengarna ska ju så småningom användas till något. Vad drömmer du om att kunna göra med dina pengar? Hur mycket behöver du för den drömmen? (OBS, inte alls säkert att det finns en magisk summa, jag har haft flera och varje gång jag når dem känner jag mig fortfarande inte trygg (spoiler, det handlade aldrig om pengarna visade det sig). Trygghetskänslan kan du eventuellt behöva bearbeta på annat håll, via samtal osv).
Säger som någon annan också gjorde, börja ett nytt månadssparande med nya pengar. Då får du behålla din hög som du slitit hårt för och känner inte att den står på spel, medan du utsätter lite av dina nya pengar för lite risk (kör en 60/40 på Lysa eller något annat som inte är så drastiskt) och kan följa hur det får dig att känna. Det kan till och med räcka med en engångsinsättning på nån tusenlapp bara så att du har något att följa ett tag. Efter ett tag blir grafen så pass lång att man kan se att trenden går uppåt trots flera dippar.
Sätt in en del (eller hela, så mycket du är bekväm med), på ett sparkonto med ränta så du åtminstone försöker upprätthålla värdet du har. Tyckte det nån sa om alternativkostnad var bra. Du vet ju att dina pengar tappar i värde när de bara ligger där, det är ju också en nedåtgående graf. Så på ett sätt lever du redan i en version av scenariot du är rädd för.
Det här är verkligen inte lätt, när man av olika anledningar hamnat i “pengar i madrassen”-tänket är det ofta av väldigt starka känslomässiga anledningar och om jag var du skulle jag försöka grotta lite mer i den biten, är det en jakt på trygghet? Är det en rädsla för att gå tillbaka till något du inte trivdes med? Är du rädd för att du fortfarande kan för lite och kommer göra bort dig? Kan ju finnas en mängd olika saker som gjort att du känner såhär. Du har ju uppenbarligen bevisat att du har förmågan att tjäna ihop och spara pengar, du har läst på här så pass att du förstår vad du “borde” göra. Nu är det dags att släppa alla gamla narrativ du kan ha haft om dig själv och din ekonomiska situation och börja landa i att din nästa fas i livet ser annorlunda ut, en fas där du har en ordentligt startkapital och en hel del mer kunskap om vad du kan göra med det.
Också; såg att du skrev “tanken på månadsspar hjälper inte heller”. Denna typ av rädsla och ångest är “före”-känslor. De är starka och hemska, men de är ofta teoretiska saker vi ägnar oss åt innan något faktiskt händer. Bestäm dig för att “köpa” ett experiment för 5000 kr av dina pengar, placera de på något sätt och bemöt dessa känslor på riktigt och inte bara i teorin. Vi är mycket bättre på att hantera situationer än vi tror, men det kan vi inte upptäcka förrän vi faktiskt gör något.
Du förtjänar att njuta av ditt slit, annars har det ju varit förgäves!