Rädsla av att förlora pengar

börja månadsspara bara, ta en tusenlapp i månaden och låt den ligga, när du väl börjar känna dig mer bekväm så ökar du månadssparandet eller sätter in mer av din buffert. Var likadan när jag började för att sedan gå från att månadsspara 1000 kr till ca 18 000 kr i månaden. Insåg att min buffert gjorde mig trygg och att ha en halv miljon på kontot gjorde att jag slapp ta några dåliga beslut om börsen gick ner för jag hade ändå en halv miljon på kontot. Så det är nog bara att bita i det sura äpplet och börja månadsspara för att lära dig hantera upp- och nedgångar och låt din buffert på en halv miljon ligga kvar för att vara en trygghet och säkerhet.

edit
bara en liten jämförelse. Låt oss säga att du investerar 1000 kr och den går ner 10 %, det har då minskat 100 kr, tänk utifrån summan och helt ärligt, vad är 100 kr? Inte ens en pizza i dagens läge. En kompis som jag hjälpte att börja investera var så väldigt ledsen när hans värde sjunkit typ 20 % under covid men han hade totalt investerat typ 10 000 kr, han har minskat 2 000 kr och när vi satte det i perspektiv på att han kan spendera 2 - 3 000 kr på en fredag med mat och öl så insåg han att oj, det är ju inte så mycket egentligen mot vad han kastar bort samma summa på skit varje månad.

För mig hjälper också tanken att när det går ner så kan jag investera billigare vid löning. När det sjönk kraftigt under covid eller under ukraina-krigets start så tänkte jag bara att desto fler månader det är lågt värderat kan jag investera billigare och därmed få bättre avkastning i framtiden. Fungerar bra :slight_smile:

3 gillningar

Det här är inget lätt ämne. Men i grunden måste man nog inse att pengar bara är ett verktyg.

Ett verktyg som inte bara av slumpen utan också med flit devalveras av våran Riksbank. Dvs vi ska uttalat ha en inflation och urholkning av riskfria pengar/kontanter för att vi ska våga/behöva ta risker och växa ekonomin.

Du får alltså se det som att den ultimata risken är att vi får inflation. En ”risk” som i princip är
given att inträffa.

Istället för att stirra sig blind på sina kronor och ören kan man alltså försöka översätta verktyget pengar till hur många smörpaket eller falukorvar de kan köpa om 10 år kontra idag, och hur man bibehåller eller växer det antalet.

Lösningen är kanske inte 100% aktiefonder för det, men ändå tillgångar :slight_smile: Man får i viss mån sluta respektera valutans numeriska värde i sig.

10 gillningar

Ja, allvädersportföljer rekommenderas inte tillräckligt ofta på detta forum.

En väl konstruerad allvädersportfölj kan ju, trots allt, ge nästan lika hög förväntad avkastning som 100% aktier, fast med mycket lägre volatilitet.

2 gillningar

Jag förstår precis vilka känslor du har, jag hade också mycket av det förut, och det är inte förrän de senaste åren det har börjat släppa litegrann, och det har skett långsamt och gradvis. Bra att du läser på ändå! Då vet du ju redan en hel del på den rationella sidan, det handlar bara om att hitta ett förhållningssätt som känns bra i magen också.

Vad är målet med dina pengar? När man varit fixerad vid att lägga dem på hög så länge kan det vara lätt att tro att det är målet, men pengarna ska ju så småningom användas till något. Vad drömmer du om att kunna göra med dina pengar? Hur mycket behöver du för den drömmen? (OBS, inte alls säkert att det finns en magisk summa, jag har haft flera och varje gång jag når dem känner jag mig fortfarande inte trygg (spoiler, det handlade aldrig om pengarna visade det sig). Trygghetskänslan kan du eventuellt behöva bearbeta på annat håll, via samtal osv).

Säger som någon annan också gjorde, börja ett nytt månadssparande med nya pengar. Då får du behålla din hög som du slitit hårt för och känner inte att den står på spel, medan du utsätter lite av dina nya pengar för lite risk (kör en 60/40 på Lysa eller något annat som inte är så drastiskt) och kan följa hur det får dig att känna. Det kan till och med räcka med en engångsinsättning på nån tusenlapp bara så att du har något att följa ett tag. Efter ett tag blir grafen så pass lång att man kan se att trenden går uppåt trots flera dippar.

Sätt in en del (eller hela, så mycket du är bekväm med), på ett sparkonto med ränta så du åtminstone försöker upprätthålla värdet du har. Tyckte det nån sa om alternativkostnad var bra. Du vet ju att dina pengar tappar i värde när de bara ligger där, det är ju också en nedåtgående graf. Så på ett sätt lever du redan i en version av scenariot du är rädd för.

Det här är verkligen inte lätt, när man av olika anledningar hamnat i “pengar i madrassen”-tänket är det ofta av väldigt starka känslomässiga anledningar och om jag var du skulle jag försöka grotta lite mer i den biten, är det en jakt på trygghet? Är det en rädsla för att gå tillbaka till något du inte trivdes med? Är du rädd för att du fortfarande kan för lite och kommer göra bort dig? Kan ju finnas en mängd olika saker som gjort att du känner såhär. Du har ju uppenbarligen bevisat att du har förmågan att tjäna ihop och spara pengar, du har läst på här så pass att du förstår vad du “borde” göra. Nu är det dags att släppa alla gamla narrativ du kan ha haft om dig själv och din ekonomiska situation och börja landa i att din nästa fas i livet ser annorlunda ut, en fas där du har en ordentligt startkapital och en hel del mer kunskap om vad du kan göra med det.

Också; såg att du skrev “tanken på månadsspar hjälper inte heller”. Denna typ av rädsla och ångest är “före”-känslor. De är starka och hemska, men de är ofta teoretiska saker vi ägnar oss åt innan något faktiskt händer. Bestäm dig för att “köpa” ett experiment för 5000 kr av dina pengar, placera de på något sätt och bemöt dessa känslor på riktigt och inte bara i teorin. Vi är mycket bättre på att hantera situationer än vi tror, men det kan vi inte upptäcka förrän vi faktiskt gör något.

Du förtjänar att njuta av ditt slit, annars har det ju varit förgäves!

4 gillningar

Jag tror ditt problem är här. När man offrar för mycket för att ha hög sparkvot, och inte lever livet, så blir man rädd att förlora sina pengar. Det tragiska är att man riskerar att få mindre än någon som slösade mer, men investerade sitt kapital.

Mitt råd skulle vara att minska din sparkvot. Genom att även leva i nuet så kommer det kännas mindre jobbigt att ditt sparande ökar och minskar i värde över tid.

Själv sparar jag runt 10% av min lön och känner aldrig ångest över mitt sparande, skulle alla mina pengar försvinna skulle jag ha levt ett bra liv ändå :blush:

12 gillningar

Marcus Aurelius:

Benjamin Franklin:

Det är en av livets grundläggande paradoxer:
Det som hindrar oss från att leva fullt ut är rädslan för döden (att förlora allt),
men anledningen att vi är rädda för döden är för att vi aldrig riktigt började leva.

13 gillningar

Hej och varmt välkommen hit :slight_smile:

Jag vill egentligen börja med att säga grattis! Att ha sparat ihop över en halv miljon utan att ha någon draghjälp från börsen är otroligt starkt jobbat! Framför allt som 27 åring. Ta en stund och fira det. :slight_smile:

Min sambo hade lite av samma problem med investeringar när vi träffades och genom att prata om när det kändes jobbigt för henne så har hon lyckats vrida lite på sitt perspektiv. Idag är hon stentuff och konstaterar bara “Jaja, jag ska ändå inte ha pengarna nu” vid nedgångar. Nu är det snarare jag som skakar mer när börsen sjunker :joy:

Du har redan fått massor med riktigt bra tips men trots alla tips så är det i grunden du som behöver lära dig leva med denna risk. Den kan vara skrämmande och jag tror alla kan känna igen klumpen i magen när portföljen minskar. Du verkar ha stenkoll på att du förlorar pengar genom att fortsätta som du gör så i grunden är det som flera så klokt påpekat att du bara måste börja.

Investera ett mindre belopp som sagt och när värdet sjunker (för det gör det i omgångar) så har du ett perfekt övningstillfälle. Där och då har du chansen att jobba med detta, fundera över vilka känslor som kommer upp men även att försöka koppla dessa till ett varför. Vad är det som driver de negativa känslorna och vad är du i grunden rädd för?

Jag önskar det fanns ett enkelt sätt för oss här inne att kunna hjälpa dig balansera ut denna rädsla. Kanske är denna tråd exakt det som kan bli din ventil? Om/när det går ner - skriv här så kommer det finnas gott om folk att bolla med, med andra perspektiv och andra erfarenheter som mer än gärna hjälper dig på traven.

Hoppas du kommer igång och att du hittar ett bra sätt att investera som dessutom får dig att må bra.

3 gillningar

Ja, det får nog bli något sånt eller att månadsspara för och minska ångesten lite. Jag måste helt enkelt acceptera att det kommer svänga lite då och då. Huvudsaken är att jag börjar någonstans.

2 gillningar

Du har helt rätt, innerst inne vet jag detta. Jag måste helt enkelt börja.

1 gillning

Ja, jag har nästan varit besatt med att spara under så lång tid men har lättat lite på detta senaste 6 mån och rest lite. Svårt och släppa på men jag försöker.

2 gillningar

Har faktiskt öppnat kapitalförsäkring för pension som jag börjat spara 1000 kr i till en början varje månad, högre risk men mycket lång sikt (typ 40 år). Kanske även ska börja spara i indexfonder fast på lite lägre sikt, ca 10 år eller så. Som du säger kan jag öka det succesivt, kanske slänga in lite extra från mitt kapital då och då.

1 gillning

Målet vet jag inte riktigt än, jag har kanske planer på att flytta utomlands om ca 5 år då jag har ett långdistansförhållande, då behöver man nog en bra summa att leva på beroende på hur det går med jobb osv i början. En viss del kanske jag lägger till pension. Jag tror det är smart att jag börjar med att månadsspara och sen ökar mer när jag känner mig tryggare, måste bara sätta igång.

Jag tror att grunden sitter mycket i dålig ekonomisk uppväxt, rädd att hamna där igen. Samt att allt slit och uppoffring går till spillo bara sådär av en hemsk nedgång, det hade varit en mardröm. Känns så otryggt nu också med allt som händer i världen.

Varför resonerar du i termer om att du måste investera 500.000 på en gång? Om du spelar poker så är det ju inte en speciellt framgångsrik strategi? Om du satsar allt kan du förlora allt, dålig strategi.

Börja med 10.000 - 10.000 kan du förlora, oavsett vad du har för jobb, du har 490.000 kvar. Tycker inte det är farligt att satsa på aktier, det är spännande och ger trevlig avkastning, framförallt när du är så ung.

Även om du försöker skriva att du lever sunt då tjänar du jävligt bra, annars har du ärt pengar eller fått svarta ICA kassar i brevlådan.

Behöver absolut inte investera allt på en gång. Tror jag ska börja månadsspara som många gett råd om. Men har läst mycket olika åsiker om detta innan också, vissa tycker att man ska köra all in, vissa inte.

Har ingen hög lön alls då jag jobbar i vården. Haft turen i oturen att bo med en sjuk förälder men det är inte poängen. Ville bara ha tips hur man kommer över det känslomässiga gällande när värdet sjunker.

2 gillningar

Att placera hela summan på en gång kan bli tungt att bära mentalt. Det kan ju bli ett kraftigt ras precis när du köpt för alla pengarna. Du är ju redan nu orolig för stora förluster, av förståeliga skäl.

Det minst “smärtsamma” är nog att månadsspara i en indexfond. Globala indexfonder har varit bra men fått god hjälp av en allt starkare dollar, ingen vet hur länge det kommer att pågå. Jag hade nog månadssparat i en global indexfond och en svensk indexfond, till lika delar. Fördelningen är kanske inte så viktig eftersom ingen vet något om framtiden.

1 gillning

Jag hade i princip kunnat skriva samma sak, mycket hög igenkänningsfaktor, är (tyvärr) bara lite äldre än dig.

Jag vet ju egentligen vad jag borde göra,men mina beslut har tyvärr till större del varit känslomässiga än rationella. Jag har nu landat i att jag behåller en större summa på ett vanligt sparkonto med ränta som min snuttefilt, de ger tillräcklig trygghet, resten/framtida sparande går in i lysa eftersom jag inte är särskilt intresserad av ekonomi och det sköter sig av sig självt. Sen när lysakontot börjar se bättre ut kanske jag börjar snegla på annat… tänker att allt sparande är bättre än inget alls…

Du har fått många bra råd, ville ändå bara skriva för att vi är fler som känner likadant.

Förresten, grattis till så stort spar i så ung ålder! Kommer garanterat gå hur bra som helst för dig :slight_smile:

1 gillning

Jag har hade likande situation som dig. Är väldigt bra på spara pengar men de växer väldigt på lönekontot utan att de blir någon vinst.

Det som fick mig att kasta in allt på börsen var

Det är låg risk att fonder blir värda 0 kr. Skulle det bli värda 0 kr på index så har vi nog större problem i världen än ens privata besparing.

5 gillningar

Du är uppenbarligen inte rädd för att förlora pengar, eftersom din nuvarande strategi är garanterad real förlust.

1 gillning

Vi är många som känner igen oss i dina känslor. Och jag tänker som andra redan har skrivit, att det är fullt naturligt. Samtidigt finns ju en alternativkostnad.

När jag började investera i aktier i 18-års ålder kunde jag sätta i halsen av hur det kunde gå upp/ner 50kr under en dag. Successivt har portföljstorleken växt med åren och i takt med detta även erfarenheten, börsvanan, förhållningssättet till pengar och börsportföljens syfte.

Det händer fortfarande (33år idag) att jag kan få en klump i magen. I efterhand har det ofta visat sig vara en signal om att se över min riskspridning (ha fler/stabilare innehav) och långsiktighet (att på riktigt vara beredd att låta pengarna vara investerade i flera år om så, och inte ha någon kortsiktig dröm med idé om ett närliggande uttag o s v).

Lycka till!

3 gillningar

Då är jag imponerad av att du lyckats spara så mycket, det är ju otroligt bra.
Att månadsspara är ju bra men du ska ju investera de pengarna du redan har “månadssparat” också :slight_smile:

Att komma över rädslan att förlora pengar kommer nog först när du insett att det också går att “tjäna” pengar på börsen, med aktier och fonder.

Om du en dag skulle förlora, säg 50.000 skulle det kännas väldigt tungt, men om du, vid ett par tillfällen tjänat kanske 25.000 på en dag, över ett par dagars eller månaders tid så lär mig sig att börsen är som att åka berg och dalbana, och att det kan vara bra att ha bälte på sig :slight_smile:

Den här veckan var min bästa börsvecka någon, jag borde åka till stureplan och äta en brakmiddag för 50.000 eller något. Jag vet dock att nästa vecka kanske det vänder och ingen idé att göra något förhastat…

2 gillningar