Jag tänker att räntefonder för första gången på flera år har kommit i spel och numer borde vara en del av alla portföljer med en sparhorisont på 3 år eller mer.
Hur skulle vi sätta ihop en så bred ränteportfölj som möjligt?
Lysas ränteportfölj
Om vi fuskar och sneglar lite på LYSA som jag tycker har den bästa ränteportföljen (inte i form av bäst avkastning, men bredast och bäst konstruerad) så ser den ut som följer:
Fondnamn
Delklass
Andel
AMF Räntefond Lång
50 % Svenska räntebärande företagsobligationer / 50 % Svenska stats- och bostadsobligationer
17%
Vanguard Global Bond EUR
Globala räntebärande stats- och företagsobligationer
15%
Öhman Obligationsfond
Svenska stats- och bostadsobligationer
15%
Storebrand Obligation
10%
Öhman Realobligation
Svenska realobligationer
10%
XACT Obligation
9%
iShares Core Global Aggregate Bond UCITS ETF (SEK Hedged)
8%
Dimensional Global Short-Term Inv. Grade FI Fund (SEK Hedged)
6%
iShares Core € Corp Bond UCITS ETF (SEK Hedged)
Globala företagsobligationer
5%
Deutsche Bank EUR HY Bond UCITS ETF
Globala företagsobligationer
5%
Problemet är att vi inte kommer åt:
Deutsche Bank EUR HY Bond UCITS ETF
Dimensional Global Short-Term Inv. Grade FI Fund (SEK Hedged)
iShares Core Global Aggregate Bond UCITS ETF (SEK Hedged)
iShares Globala Obligationer SEK
Vanguard Global Bond
OPTIs ränteportfölj
Opti viktar lite olika beroende på vilken portfölj man kör. Men i deras
Fondnamn
Delklass
Andel OPTI1
Andel OPTI4
Amundi Index Global AGG 500M I14HSK D
Nominella räntor
43%
40%
Danske Invest Globala Realräntor SEK h
Reala räntor
34%
10 %
Goldman Sachs Global High Yield Portfolio Base Acc Sek-Hedged
Företagsobligationer
4 %
4%
Danske Invest Tillväxtmarknadsobligationer KL SEK h
Jan, du aldrig pingar mig när det gäller räntor. Jo, jag förstår, jag är lite krånglig.
Kommer att vara krånglig igen genom att säga att räntorna är inget så svårt som portföljerna ovan visar.
Sparkontot med en bra ränta och en räntefond med nominella medellånga statspapper räcker till. Kan dock köpa iden om korta företagskrediter med hög kvalitet.
Min motivation:
A) Man tar nog företagsrisk med aktieexponering så inga företagslån behövs
B) High yields har nästan så stor risk som aktier så de är inga bra bitar i en blandportfölj
C) Valutasäkringar med utländska innehaven kostar mycket och menar motpartirisk
D) Hela ränteinnehavet i en depå menar ISK/fondskatt för hela grejen
Jan, fråga Henrik Tell vad han tycker om företagsobligationerna i en blandportfölj. Minns att han har pratat nån gång om företagskrediternas problem när det gäller korrelation och “dubbelrisk” i en portfölj.
Kan vi släppa företagsobligationerna? Och High yield räntor?
Jag uppfattar tråden kring räntefonder i portföljen för långsiktigt investerande och som ett komplement till indexfonder. Då är ju inte företagsobligationer huvudämnet…
Om vi pratar om en blandportfölj, skulle jag nästan säga ja.
Som jag sa i en annan tråd - hellre 70/30 aktier/sparkonto än 60/40 med mycket företagsobligationer. Risken kan vara typ samma trots att 70/30 har en större aktieexponering.
HY absolut. Man kan typ ersätta dom med en aktieindexfond. Som sagt, IG-krediter kan väl ha sin plats i en bra portfölj. Men i det långa loppet pratar vi om samma företagsrisker som med aktiemarknaden fast med en mildare påverkan.
BTW, finns det några som kör en two-bucket approach. Alltså, har separata ränte- och aktieportföljerna som lever sina egna liv utan nån slags regelbunden ombalansering? Tycker att det är ett lite annat spel, där investerar man troligtvis i mera riskabla lån också?
Pratar vi nu om räntorna i en blandportfölj eller som en egen ränteportfölj. Två olika spel, tycker jag…
Hålller med att det nog fortfarande är ett bättre alt för korta räntor men inte för lång räntor. Obligationer har haft sitt sämsta år på typ ett sekel, så det känns som bra mycket bättre läge att ta in Obligationer nu när räntorna är vettiga ur ett historiskt perspektiv.
Dessutom är det ju inte alltid man kan ta ut pengarna och sätta på sparkonto. Tjänstepensioner där man vi lite högre ålder behöver ha in räntor och då även korträntor.
Jag har hittills tänkt och kört så här, och vill såklart förbättra det.
Fonder vs ETF - jag tänker fonder som bas eftersom det är vad man har tillbuds på många konton, inte minst TJP. Hålla det enkelt så det passar de många, kanske med ETF som alternativ för de som vill/kan detta och har tillgång till det på åtminstone en del konton. Men är man så pass avancerad kan man nog leta upp det själv.
Kort/Lång split - inte mer avancerat än jag tänker 50/50. Denna spliten är väl den viktigaste egentligen, precis som med aktier/ränta allokering är det väl kort/lång splitten som avgör avkastningen. Jag tänker väl mest att räntedelen ska vara säker så därför så mycket som 50% korta räntor … ska man ta risk är jag inne på samma som @JayR att hellre har det i aktier dvs lägre räntedel (oavsett kort/lång)
Korta räntefonder vs. Sparkonto - om jag kan ha det på sparkonto med ränta och insättningsgaranti så har jag det men det kan man ju inte alltid. Gäller pengar som är låsta för uttag dvs. framförallt TJP. Då har man inget alternativ utan måste sätta det i korta räntefonder, om man har en räntedel av olika orsaker
Långa räntefonder vs. Sparkonto - efter 2022 som väl är det sämsta året för långräntor på ett sekel så tycker jag att sparkonto inte är ett alternativ för långa räntor, längre.
Långa vs. jättelånga räntefonder - här tänker jag att de jättelånga räntefonderna fortfarande är rätt riskabla ifall marknadsräntorna fortsätter upp, så jag håller mig borta från dem (förutom i min RT portfölj). Durationer på 4-6 år är väl så långt jag vill sträcka mig i nuläget förutom för RT portföljen.
Företagspapper känns som ett aber i nya makromiljön
Långa eller korta så upplever jag en rätt stor nedgraderingsrisk med företagspapper så i möjligaste mån vill jag åtminstone hålla mig till fonder med så mycket A-AAA rated som möjligt för att ha säkerhetsavstånd till junk bond status. Nu är det inte så många företag som är A+ rated så det innebär lite att jag gärna undviker att ligga tungt i företagspapper i nuläget.
Risken jag upplever är att många företag är BBB och tom BBB- rated där i det senare fallet räcker med en nergradering för att trilla in i junk bond dvs. högre ränta, lägre obligationspris plus att många fonder inte får hålla annat än investment grade. De måste sälja junk bond papper dvs ännu lägre pris på obligationen. Dubbel whammy.
Helst håller jag mig till en liten del i företagspapper med FRN (floating rate note) som inte har så hög ränterisk då räntan på dessa obligationer sätts om typiskt var 3 mån. Förvisso är det ofta kvar nedgraderingsrisken som nämnts ovan annat än fonden tillåter sig att hålla under BBB-. Bara hittat två FRN fonder som finns på de flesta plattformarna och med mest SEK exponering. Storebrand FRN med 0.4% avgift och Öhman FRN med 0.75% avgift men som ibland har betydligt lägre i en del TJP lösningar så kan vara ett alternativ. SEB har också en FRN fond med 0.4% men verkar inte finnas på så många plattformar.
High yield / junk bonds undviker jag i nuläget. I ett senare scenario (nästa år?) så kanske räntan är uppe på en nivå att det är värt risken med denna typen av papper.
Så min relativt enkla 100% ränteportfölj ser ut som nedan. Reservationen att om man kan sätta korta delen på sparkonto med ränta så gör jag det.
Sen är det ju tyvärr inte alltid jag hittar dessa fonderna på olika TJP konton men då tar jag det som ligger närmast. Det känns som det blir rätt mycket av “minst dåliga alternativet” när det gäller räntor.
Duration
Fond
Fördelning
Kommentar
Kort
EDIT AMF Kort (gått om SEB Likviditet med en hårsmån)
40%
De säkraste korträntefonden jag hittat för denna delen ska ju vara stabil.
Kort
Storebrand FRN
10%
En liten del riskabla företagspapper för avkastning. FRN för lägre ränterisk. Öhman FRN alternativ då de ibland har lägre avgift i TJP
Lång
Storebrand Obligation
20%
Huvudsakligen statspapper eller garanterat av staten dvs mycket AAA rated. Föredrar denna före AMF Lång som har mycket BBB.
Lång
AMF Mix
20%
Svenska och internationella räntor. Mycket A-AAA rated.
Lång
Öhman Realräntefond
10%
Kan realräntor för dåligt men har med det för att alla proffs har det .
Jag tänker 90/10 som ju faktiskt ger bättre riskjusterad avkastning - avsnitt nedan. Men visst en del kör nog hellre 100/0 ändå på riktigt långa pengar eftersom enklare och kan ge högre avkastning (om än inte riskjusterat) så det kan väl vara valfritt
Jag tänker att räntor har en större roll 0-9 års sparhorisont
0-3 sparår sparkonto till 100%
3-9 sparår med 70% räntor vid 3 år ner till 10% räntor vid 9 år. 50/50 korta/långa inom räntedelen där man kan sätta korta räntorna på sparkonto om man vill/kan det (se mitt inlägg ovan)
Intressant! Inte direkt många som klarar mina krav dock bara AMF Mix och SPP Obligation
Captor fonderna har jag inte sett tidigare. Tog en snabbkoll
avgiften är rätt hög med 0.5-0.6% vad jag kan se
Global short-term varianten är high yield som jag inte riktigt ser ha nått avkastningsnivåer som är rimliga mht förväntad lågkonjunktur
De andra har längre duration (6-15 år vad jag kunde se) än vad jag är bekväm med i nuläget på makro fronten.
Amundi ser ut att vara en ETF (sannolikt inte tillgänglig på TJP konto) och en blandning av stats/företagspapper. Ser ut att vara 50/50 US/UK och lite TM. Känns sådär.
Själv håller jag mig gärna mest till svenska räntor för att inte baka in valutarisk/möjlighet. Tänker att räntrdelen ska vara relativt lågrisk för stabilitet. Risk istället genom att i så fall hålla något högre aktieandel än 10% regeln säger.
Storebrand Gl Företagsobligationer faller för mig lite på samma tema som ovan, valutarisk, annat än man ser den som ett alternativ till AMF Mix (som dock har betydligt högre snitt rating och lägre avgift på 0.13% mot Storebran på 0.4%). I Storebrand är det 70% företagspapper med längre löptid 4-6 år och 50% är BBB rated enl MorningStar. Så själv tar jag hellre någon av Storebrand eller Öhman FRN fonder för företagspapper pga lägre ränterisk (FRN) och lägre valutarisk (mest SEK). Öhman bara om man kan handla den till lägre avgift än hos Avanza. Storebrand FRN är väl kanske mer rimligt med 0.4%.