Ränteuppgången och Riksbankens obligationsinnehav

Hej!

Riksbankens obligationsinnehav: https://www.riksbank.se/sv/penningpolitik/penningpolitiska-instrument/riksbankens-vardepappersinnehav/

Riksbanken spenderade oerhört stora summor på Statsobligationer, Bostadsobligationer, och till och med Företagsobligationer ( :face_vomiting:) under pandemin. Men då var räntorna på noll och nu är räntorna betydligt mycket högre.
Hur påverkas riksbanken, med fokus på dess obligationsinnehav, nu när räntorna höjts avsevärt sedan dessa obligationer köptes?

Innebär detta att Riksbanken inte kan sälja sitt innehav för att man kommer att gå i förlust? Spelar förluster ingen roll för centralbanker eftersom de kan “skapa mer pengar”? Har Riksbanken överhuvudtaget kommunicerat någon plan för vad Riksbanken tänker göra med sitt obligationsinnehav?

P.S. Jag tror personligen på att vi kommer få en djup och bred lågkonjunktur och då föreställer jag mig att obligationsinnehavet endast kommer att utökas.

Njäe, så länge RB kan sitta på obligationerna till förfall, och företagen inte får i konkurs, så får de tillbaka pengarna då. Så det är nog inte det stora problemet. Tanken är väl att de ska likvidera dessa innehaven men det får nog ske långsamt för att inte störa marknaden för mycket.

Jo, som jag förstår det, eftersom de ställer ut egna obligationer och måste betala högre ränta på dessa (pga sin egna räntehöjningar) men får in mindre än det i ränteinkomster (på obligationer de köpt tidigare) så får de negativt kassaflöde.

Det löser sig väl över tid efterhand som skulder löper ut och nya räntorna jobbar sig in så uppstå det väl någon typ av balans efter hand. Och RB kan ju skapa nya pengar för att lösa problemet tillfälligt. Ganska najs. Tänk om man hade kunna göra det själv :joy:

Här är en artikel om det

Det är nog något jag också förbereder mig på. À la 90tals krisen. Lång och jobbig, men även det kommer att gå över och sådär om 30 år är det dax igen och då har dagens kris fallit i glömska och en del gamla uvar, som jag, påminner om att det :joy:

3 gillningar