Hej. Jag har suttit i två månader och placerat ungefär 500000kr i en hel del olika fonder och aktier på Avanza med 4% avkastning som resultat hittills. Sammanlagt 36 fonder med snittavgift på 0,99% Jag har en procentuell fördelning i portföljanalysen som jag tänkte bolla lite med er och samtidigt fråga hur ni skulle rekommendera att fördela branschmässigt och i olika länder. Min fördelning ser ut som följande:
Sverige 38,98% USA 31,02% Asien tillväxt 6,32% Euroland 5,63% Asien 3,80% Europa exkl Euroland 3,14% Japan 2,11% Storbritannien 2,00% Kanada 1,63% Europa tillväxt 1,49%
Har ni någon eventuell fond som förslag på att balansera upp något som är helt galet i er analys =)
Har tyvärr inga åsikter vad de gäller branscher, så länge det är utspritt på iaf 7-8 olika branscher så hade jag varit nöjd.
Sedan tycker jag det låter som väääldigt mycket fonder med 36st?
Varför har du så många, vad tycker du att du får mer med alla dessa än att du kör några enstaka med en bred diversifiering?
Så jag tycker inte att du behöver fler fonder för att balansera upp, utan istället kanske banta ner?
Ganska mycket Sverige har du, försök att ligga mellan 20-25% brukar vara en bra och rimlig nivå.
Kolla gärna in portföljer som Jan har gjort, t.ex “Globala Barnportföljen” där får du förslag på vilka fonder du kan ha för att få exponering mot olika delar av världen.
Håller med Robin på denna. Hade det varit en aktieportfölj så hade det varit toppen med 20-50 innehav. Men 36 fonder är way to much och det finns garanterat många av dom som överlappar väldigt mycket. Fokusera på att skala ner till 5-8 fonder och välj noggrant ut dom istället och skala ner avgifterna är mitt råd.