Reaköp och dubbelköp

Hej! Jag har börjat månadsspara i Lysa som pensionssparande/pengar till ålderns höst, om ca 25 år (jag är 38, kan ju bli tidigare pension eller sjukdom också - men ändå lång horisont). Jag valde Lysas breda alternativ. Funderar dock på att “reaköpa” lite extra just nu i några enskilda fonder också - fonder jag tidigare tänkte månadsspara i, sen kom jag på detta med Lysa ist :slight_smile: (Fyi, de pengar jag vill reaköpa för skulle jag kunna förlora helt). Också tänkt att kanske månadsspara i dessa fonder, utöver Lysa.

De fonder jag är inne på är: 1. Länsförsäkringar Global Indexnära 2. Spiltan Aktiefond Investmentbolag 3. SEB Sverige Indexfond 4. Swedbank Robur Access Asien.

Dock finns väl risk att jag dubbelköper? Alltså, att jag redan får dessa fonder när jag sparar i Lysa? Fast det kanske inte gör något just när det gäller det tillfälliga reaköpet - jag bara köper lite mer än vanligt, så att säga?

Eller vad säger du, Jan? Och ja, jag vet att jag försöker tajma marknaden, men känns ändå värt att ta lite risk just nu, iom att jag kan förlora reapengarna :wink:

Nina

Har du extra cash och vill köpa fonder nu för att det är billigt är det inte fel. Men tänk igenom om det är pengar du har råd att förlora / tappa värde i flera år?

Dubbelköper du inte då Lysas fonder inte liknar det upplägg du hade tänkt dig (t ex Spiltans aktiefond osv).

Stort tack för svar! Ja, som nämnt är det pengar jag kan förlora helt. Egentligen är det väl de enda pengarna man ska ha på börsen. Om man inte vill ha höga nivåer av vardagsspänning :wink: Jag tänkte mer om Lysas innehåll även har de fonder jag tänkt köpa mer av. Men egentligen gör väl inte det något - just för att tanken är att köpa lite extra just nu …