Nu är subredditen nedstängd. Min gissning är att den rök av samma anledning till att trump, parler m.f blivid nedstängda. Yttrandefriheten ställs inför större och större problem för varje dag som går…
Snaran dras åt 
Nu är subredditen nedstängd. Min gissning är att den rök av samma anledning till att trump, parler m.f blivid nedstängda. Yttrandefriheten ställs inför större och större problem för varje dag som går…
Snaran dras åt 
Ser inte så illa ut än i alla fall. Misstänker att admins gnäller att mods inte ser till att reglerna följs och därav fixar de någon form av modbot.
Det faktum att firmorna gått kort långt över 100% av det totala aktiekapitalet illustrerar hur cyniskt firmor som Melvin Capital and Citron agerat. (BTW: Enligt uppgift har även podfavoriten Rentec gått kort på denna aktie men i mindre omfattning). En short-kampanj är ofta koordinerad med juridiska claims som de ser till att få ut i alla tillgängliga kanaler för att skapa ett negativt sentiment mot aktien. Det var från firmor som dessa som karaktären Bobby “Axe” Axelrod i Billions modellerades baserat utifrån verkliga händelser.
Det handlar om att spela spelet utifrån sina förutsättningar. Företag som som gått kort i ren spekulation på att aktien skall tappa i värde har gjort det det genom att dumpa stora volymer med aktier och därmed trycka ner aktien. De har bidragit till kapitalförstöring hos andra aktieägare och ibland drivit företagen i konkurs. Nu har de fått en tillbaka-kaka som heter duga.
Nu är tråden tillbaka ser jag
ska bli intressant hur detta utvecklar sig!
Funderar på att köpa en aktie idag. Bara för att ha fått vara en del av historien. 
Haha klockren! Skulle även kunna se det framför mig hur din dotter skulle valt denna till månadens aktie. Går förbi gamestop, köper månadens aktie och veckan efter ligger den 1000% upp 
Var tvungen att spara denna bild som ploppade upp på r/ igår 

Alltså, tänk att vara hedge-fond förvaltare och ha den här på andra sidan traden. Det är ju typ som en romersk legion som ska slåss mot barbarer inträngda i ett hör som inte har något att förlora. #braveheart
Tänkte också göra det, mest på skoj, men ändå med visst allvar mot sådana här cyniska short-kampanjer. Det känns som att det är finanshistoria som pågår.
Frågan är vad som är bäst, att avvakta och se om det kommer en dipp när det öppnar eller köpa på en gång? Inte ofta Wallstreet darrar för att småsparare gör någonting.
Tycker den här debatten som uppstått (främst i USA) om att detta är “olagligt” eller liknande är intressant, men när hedgefonderna pressar priset neråt i short-kampanjer så är det aldrig någon större offentlig diskussion…
Alltså jag ser det som “välgörenhetspengar”. Det spelar liksom ingen roll vilken kurs man köper på. Allt sådant är ju som kastat genom fönstret i dagsläget. Korrekt värde på aktien är ju typ 5 USD. Så det är en förolämpning mot ordet “spekulation” att kalla det här för spekulation.
Banker kan låna ut pengar som de inte har. Det är det ingen som ifrågasätter.
Så jag gissar på att det går att låna aktier som ingen har…
Det finansiella systemet är helt åt skogen…![]()
Ni som vill köpa Gamestop. Tydligen har handeln stoppats på vissa trades/brokers. Robin Hood och Trading121. Man kan sälja, men inte köpa.
Intressant, om man inte kan köpa vem säljer man då till? Jo korrupta hedge fonder som måste stänga sina shorts…
Trasig finansmarknad…
Det jag tror hänt gällande > 100% blankning:
Antag att det finns en stor fond (“Fond A”) som köper massa aktier i GameStop. De avser inte sälja dessa i närtid och vill tjäna en extra hacka på dem genom att låna ut dem. Då kommer Hedgefonden (“Fond B”) som vill blanka och lånar GameStop-aktierna av Fond A. Fond B säljer de lånade GameStop-aktierna på marknaden = börsen i hopp om att kursen ska ner och kan köpa tillbaka billigare. So far, so good. Klassisk blankning, och de utlånade aktierna är blankade “en gång” = 100%.
Vad som sedan KAN hända är att Fond A köper på sig ytterligare GameStop-aktier på marknaden = börsen. Rent teoretiskt kan de råka köpa dem av Fond B som ju precis säljer dem. Och plötsligt har Fond A “nya” GameStop-aktier som de kan låna ut till Fond B om de vill. Fond B ser sin chans, och lånar dessa från Fond A och säljer ut dem på marknaden i hopp om att de ska ner i pris. And on it goes.
Kikar man på hur många GameStop-aktier som Fond A lånat ut (=vid något tillfället kan kräva tillbaka) kan det alltså vara fler än vad som finns totalt, eftersom samma aktier lånats ut mer än en gång / varv i loopen ovan. Lite tokigt. Eller ganska tokigt faktiskt. Eller jag menar (nästan) precis så som bankernas in-/utlåning fungerar 
För att betala tillbaka måste då Fond B köpa aktierna (antagligen dyrt) på marknaden. Ge tillbaka dem till Fond A, som behöver sälja ut dem på marknaden så att Fond B kan köpa dem igen till ett antagligen ännu dyrare pris för att ge tillbaka dem till Fond A. Kul att trassla ut det… 
Kompisar: det är därför man ska ha fonder som är fysiskt replikerade och inte syntetiskt replikerade. Om än att det inte är exakt samma situation är det inte bra för nerverna att sitta på en fond som lovar att följa utvecklingen i Aktie A, B och C men som inte har dessa aktier i praktiken utan hoppas på att någon tredje part håller vad de lovar, som bygger på att en fjärde part som lika väl samtidigt råkar vara första parten också håller vad de lovat…
Samma sak gäller varför en guld-etc ska vara fysiskt uppbackad som varit uppe på diskussion nyligen gällande valet av guld-etc.
Tydligen kan brokers låna ut dina värdepapper utan din vetskap. Det har man godkänt i användarvillkoren. Säker är man aldrig…
Absolut, så är det. Ibland skryter de t.o.m. om det för att visa hur bra deras fond kommer gå. Men det är åtminstone en nivå av indirection lägre om man åtminstone lånar ut aktier man äger 
Jag har en kompis som sålde sina GameStop aktier för ungefär 3 veckor sedan. Han är inte så glad nu…
Det Phil Falcone gjorde mot Goldman Sachs som man nämner i artikeln är ändå väldigt roligt…
Goldman Sachs gör själv samt säger åt sina kunder att dra ner priset på Maxx holdings obligationer. Falcones svarar genom att köpa upp ca 140% av alla tillgängliga
obligationer. Sen kräver Falcone att få tillgång till alla sina obligationer från Goldman…
Bättre länk om vad som hände.
Tänker att vi kör det här som huvudtråd för ämnet:
Låser denna tråd nu. ![]()