Regeringen kanske får inflytande över Riksbankens inflationsmål

Vad tror vi om att Regeringen ska få inflytande över Riksbankens inflationsmål?

Det tydliggörs att Riksbanken inom ramen för penningpolitiken ska ta realekonomiska hänsyn och det skapas förutsättningar för en demokratisk förankring av preciseringen av prisstabilitetsmålet

Förslag till ny riksbankslag
Cornucopia - Riksdagspartierna ska få bestämma över Riksbankens inflationsmål

• Om detta blir verklighet vad kan vi vänta oss?
  • Det borde inte stärka SEK mot resten av världen?
  • Om man har alla investeringar dollarbaserat kanske man får draghjälp av kronkursen över en tio-års period?

Gud bevare oss :face_with_monocle:

(20 tecknen)

1 gillning

Då finns det alltså ingen anledning att tro på nedgång i tillgångspriser…

Absolut inte. Det bör aldrig ingå i riksdagens uppdrag att manipulera penningpolitiken.

1 gillning

Håller med dig. Men det är vad som står i förslaget…

Jag kanske är ute och cyklar, men jag upplever inte ändringen som förödande. Det står ju i pdf:en med lagförslaget att Riksbanken fortfarande ska fokusera på prisstabilitetsmålet och att det ska godkännas av båda parter. Inte att riksdagen ska sätta inflationsmål. Eller missar jag något? :thinking:

2 gillningar

Du har rätt i att de ska fokusera på prisstabilitetsmålet och att de ska vara överens.

Men det är också regeringen som tillsätter Riksbankens styrelse. Verkar sannolikt att det förr eller senare blir marionetter på de posterna som går i regeringens ledband.

Tyvärr är nog frestelsen att elda på ekonomin via monetära åtgärder för svår att motstå i längden, det kommer alltid någon ny kris som gör det “motiverat”.

Detta kommer sannolikt även att driva på tillgångspriser ännu mer. Vilket i sin tur bidrar till att klyftorna i samhället också ökar, då stegrade tillgångspriser bara kommer de som har tillgångar tillgodo.

Jag hoppas att jag har fel i min gissning om politikernas förmåga att motstå frestelsen med “gratis pengar”, för den vägen tror jag inte leder till något bra för någon.

2 gillningar

Generelt tycker jag politiket/väljare är underskattade när det kommer till långsiktig ekonomisk politik. Se hur vi betat av statsskulden til låga (för låga?) nivåer. Se hur pensjonsreformen gav ett mindre fördelaktigt men mer hållbart system. Väljare och politiker kan tänka längre än nästa val. Det finns såklart mycket som skulle kunna vara bättre, men jag är ändå fascinerad över hur bra det går oavsett färg på regeringen.

2 gillningar